Bromsbett vad göra?

Piek

Trådstartare
Vi var ute till fjälls igår och blev invaderade av bromsar. Jag har nu 13 bett på ena benet och 17 på det andra och det KLIAR :arghh:
Var på apoteket och fick med mig alsolsprit och en aloe vera gel vilket hjälper i fem minuter innan det panikkliar igen :meh:

Finns det något annat man kan lindra med?
Betten varierar från 1,5 cm till ca sju cm i diameter, är röda och är som hårda i mitten...

Är det bromsar som bits så jävligt nu? Mina ben är helt sönderbitna och jag har inte ens känt när det skedde. När jag blivit biten av broms tidigare har det känts, men jag har varken känt betten eller sett så många bromsar.

Det enda som hjälpt mig mot klådan är allergitablett och xylocain.

Jag får stora sår av bromsar. Huden spricker och det varar och har sig. Härligt när de bitit en på händer, i ansiktet och på halsen :down:

Är det bromsar som bits så jävligt nu? Mina ben är helt sönderbitna och jag har inte ens känt när det skedde. När jag blivit biten av broms tidigare har det känts, men jag har varken känt betten eller sett så många bromsar.

Vi var uppe på en fjällmyr så det kan förklara varför det var så mycket just där, har aldrig vart med om så mycket Broms! (visst håller du till i Åretrakten? Vi var bakom Suljätten)
Annars tycker jag inte det vart överdrivet mycket broms i år men jag kanske bara missat dem tidigare ;)

Vi var uppe på en fjällmyr så det kan förklara varför det var så mycket just där, har aldrig vart med om så mycket Broms! (visst håller du till i Åretrakten? Vi var bakom Suljätten)
Annars tycker jag inte det vart överdrivet mycket broms i år men jag kanske bara missat dem tidigare ;)
Aha, jag var upp på Mullfjället häromdagen och underbenen blev hur bitna som helst, men jag såg inte så mycket broms (eller myggor, bara lite småflugor). Men de där betten har blivit jätteröda runt omkring, och kliande.

Aha, jag var upp på Mullfjället häromdagen och underbenen blev hur bitna som helst, men jag såg inte så mycket broms (eller myggor, bara lite småflugor). Men de där betten har blivit jätteröda runt omkring, och kliande.

Tänk om alla flygfän kunde hålla sig borta istället :angel: med all fukt i år kanske det inte är så konstigt om det exploderar med broms? Får för mig att det brukar bli mycket broms sånna här år.

Det går med att ta en nål eller annat vasst, egentligen bra om det inte är lika vasst som en nål, stoppnål typ, och trycka eller sticka och leta efter vilka nervceller det är som triggar kliandet. Det brukar kännas tydligt för de är så retade att de gör ont bara man snuddar vid dem. Sen sätter man lite tryck på den punkten en stund (inte sticka hål i skinnet utan bara trycka lite föriktigt), den blir då överretad och slutar att larma. Minst lika lång tid till som till det klingar av brukar funka. Sen letar man sig till nästa. Lite pyssligt men river inte sönder skinnet på det viset.
Inte säker t det hjälper eller man har tålamod till, men värt att prova i brist på annat. Riva vettlöst blir det bara värre av.

Hydrokortison salva eller creme brukar jag smeta på. Funkar för mig
Hydrokortison var det första jag provade, det funkade inte alls :(

Xylocain eller riktigt stark mintsmakande tandkräm brukar jag kleta på. Tycker det hjälper mot kliande!
Tandkräm har jag det kan jag prova! :D lär väl kladda tandkräm överallt men det är det värt om det hjälper haha

Det går med att ta en nål eller annat vasst, egentligen bra om det inte är lika vasst som en nål, stoppnål typ, och trycka eller sticka och leta efter vilka nervceller det är som triggar kliandet. Det brukar kännas tydligt för de är så retade att de gör ont bara man snuddar vid dem. Sen sätter man lite tryck på den punkten en stund (inte sticka hål i skinnet utan bara trycka lite föriktigt), den blir då överretad och slutar att larma. Minst lika lång tid till som till det klingar av brukar funka. Sen letar man sig till nästa. Lite pyssligt men river inte sönder skinnet på det viset.
Inte säker t det hjälper eller man har tålamod till, men värt att prova i brist på annat. Riva vettlöst blir det bara värre av.
Låter som en väldigt bra sysselsättning iallafall så kanske man glömmer bort kliandet :angel:

@Piek
Jag kanske är mindre känslig. De brukar sällan klia länge på mig.Bromsbett.
Däremot har jag ett helvet med de få myggbetten jag får

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka