R

Ronjaa

hej!

hur får man en travare att sakta av?

om man drar i munen så ökar dom bara.

hur gör man dom mjukare i höger sida??

dom brukar va mjuka i vänster varv för d e de hålet dom travar i.

kram

Sv: bromsa?:S

hej
prova med att ge längre tyglar och sätt dig i sadeln djupt och tala med hästen att han ska stanna,
Dra han absolut ej i munen

man ska aldrig dra en häst oavsett ras i munnen när man ska stanna.
har aldrig varit med om en travare som gör så och jag har ridit på allt från starthästar till fd travare.

Använd rösten mycket. Mina lyder rösten både när jag rider och kör.
Sen är det ju så att travare får bättre balans om man håller stadigt i tygeln/tömmen. Jag ger och tar i tygeln/tömmen om enbart rösten inte räcker. När jag longerar mm så ETT smack betyder öka ett snäpp och ett PRRRRR betyder sakta av ett snäpp (1:a smacket = skritt, 2:a smacket = trav, 3;e smacket = ökad trav och 4:e smacket (tillsammans med ordet GALOOOOOP = galopp och PRRRR funkar omvänt) båda hästarna lyder dessa komandon både vid markträning, ridning och körning.
Sen din andra fråga om stel högersida, så kan du ju stå på marken och få h*n att ta godis vid skänkelläget, vid jumsken, under bakbenet för att stretcha upp den sidan (glöm inte att göra på vänster sida också) sen får du se till att träna böjning på olika sätt, tex böjd på rakt spår, öppna, sluta, serpentiner.

Ronjaa skrev:
hej!

kram

precis som med alla andra hästar.

Beror väl på hur den är tränad, våra travare saktar alltid av när vi tar dem i munnen, har lärt dem de sen de var unghästar. Men om de bara ökar så ta i försök att rida på en volt. Lär hästen att när den gör rätt så får den eftergift. Brukar inte ta så lång tid innan de förstår.

Träning, volter serpentiner. se till att värma upp ordentligt och rid mycket volter. försök ställa hästen.

Har ridit relativt nyinridna tävlingstravare och de har alla varit förvånandsvärt känsliga i munnen!

Ber om ursäkt för att jag inte svarar på ditt inlägg men jag vill bara försvara travare lite:o

Min kille är körd i 5 år och jag har aldrig låtit honom öka genom att dra i munnen, tar man i tömmarna är det stopp. Men visst ett stöd ska dom ha men inte dra!

Jag har alltid varit noggrann med att köra lika mycket i båda varven för att förhindra det:D

Nu skriver jag ju bara utifrån mina erfarenheter med min kille. Alla hästar är ju olika att köra...

Men ang. det du frågar så har du ju redan fått bra svar:D :D

Ehh en travare ska inte ÖKA om man drar i tyglarna.Antingen har den som kört in henne lärt hästen att den skall öka när kusken drar i tyglarna men de låter för mig helt idiotiskt:crazy:

Eller så har hästen ont i munnen och när du tar tag i tygeln så gör de ont=springer ifrån smärtan

Ett bra sätt att lära hästen stanna är att hoppa av i farten! Har funkat på dom jag sett göra så inklusive min egen. Om hästen skrittar å man vill stanna så gör jag så här: Tar tag i manen med ena handen, gungar till i sadeln från sida till sida, svingar över benet å släpper stigbygeln i luften innan jag landar i marken. Det ska bli en liten duns när man landar å ryggen ska hamna mot hästens huvud. Om man gör samma procedur många många gånger kommer det tillslut räcka med att man tar lite i manen eller till och med tänker tanken :) Har inte kommit så långt med min än men en bit på väg ;)

Om du har en skvättigare häst skrämmer du ju ihjäl den om du gör så:crazy:

woffihaa skrev:
Ett bra sätt att lära hästen stanna är att hoppa av i farten! Har funkat på dom jag sett göra så inklusive min egen. Om hästen skrittar å man vill stanna så gör jag så här: Tar tag i manen med ena handen, gungar till i sadeln från sida till sida, svingar över benet å släpper stigbygeln i luften innan jag landar i marken. Det ska bli en liten duns när man landar å ryggen ska hamna mot hästens huvud. Om man gör samma procedur många många gånger kommer det tillslut räcka med att man tar lite i manen eller till och med tänker tanken :) Har inte kommit så långt med min än men en bit på väg ;)

låter rent av livsfarligt!! har du en nyinriden häst som du gör så på så kan jag lova dig att du inte har en häst som står där den stod när du hoppade av! tänk på att de inte är vana vid att någon/något dunsar till precis brevid dem! man ska ju förvarna dem om och gärna få dem stå så still det bara går när man hoppar av lite försiktigt..

Ronjaa skrev:
hej!

man säger ptrooo, saaakta samtidigt som man sitter ner tungt i sadeln och tar lite lätt i munnen. som på vilken annan häst som hellst fast du kanske får använda rösten lite mer, iaf i början.

dra låter lite hårt tycker jag.. med ett stadigt stöd i munnen har de lättare för att springa fort men de ska inte öka utan kommando..

uppmjukande övningar, serpentiner, volter, åttor mm.

kram

talar bara från egna erfarenheter..

Skvättigare? Min pålle e ganska rädd av sig men blir inte rädd när jag hoppar av i farten i skritt.

Nädå jag e inte galen. Fick lära mig det knepet på ett NH-läger med en erkänt duktig tränare. Så då e de hon som e galen isf;)

Som sagt en väldigt duktig NH-tränare lärde mig detta å tror inte hon lär ut farliga saker. Sen beror de väl på hur man har tränat hästen.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar