Broddspark

irma

Trådstartare
Min häst har blivit sparkad på insidan av underarmen. Han är rejält svullen och varm. Jag ringde till lite olika veterinärer, man måste ju ha lite "second opinions", den ena sa att det var ingen idé att röntga förrän om 5-6 dagar och den andra sa precis tvärtom. En tyckte man skulle ha på penicillinsalva och en tyckte man bara skulle tvätta rent. Hade varit bäst om jag talat med vet 2 först, som tyckte jag skulle rönga direkt. Nu ska jag i alla fall ut och promenera med honom och se om inte svullnaden går ner. Förut var han halt, men nu verkar det mest vara stelt. Finns det någon med liknande erfarenheter som har lust att dela med sig?
Irma

Är där ett sår, eller är det bara en vätske utgjutning? Om det är sår, går sårfickan neråt eller uppåt? Det viktiga är att hålla rent, koksaltlösning brukar jag använda med en doseringsspruta och spola in i såret om det är djupt, sen kan man lägga lite streptocillinsalva på sårkanterna. Såret ska läka inifrån, inte utifrån för då är risken att man kapslar in bakterierna.

Det brukar vara bra och släppa ut dem iallafall, åtminstonde en stund och kanske i egen hage. Svullnaden brukar ju lägga sig när de rör sig. Om han är stel så kan det bero på att det står mycket vätska som spänner.

Det är ett hål i storlek som en brodd, inga flikar. Jag undrar om det kan funka att ha på Back on Track, fast det kanske man inte ska ha på ett sår? Jag har fått recept på penicillinsalva.

Jag har ingen erfarenhet av back on track, däremot har jag använt en salva som het LPH (tror jag, liten tub) som torkar ovanpå såret och den har fungerat jättebra.

en häst i stallet blev sparkad på frambenet, längst upp, nära armbågen.
Efter ett par månaders (!!) konvalecens så åkte ägaren till klinik och röntgade, och det var en fraktur (splittrad liksom). Han hade fått belastningsfång på det andra frambenet (och på fler ställen?)..
Vetrinärer hade varit ute och kollat på honom ett par ggr innan han åkte till klinik.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästvård Vill bara poängtera att vi varit inne med vår häst en gång för bedömning och ska in en gång till om några dagar men jag vill ändå höra...
Svar
16
· Visningar
1 439
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 788
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka