Broddskada!

T

taffee

Idag när jag var ute och red med två kompisar så måste min ponny antagligen trampat sig med brodden. När vi var tillbaka i stallet så rann blodet på vänster bak under knäet. Hon var inte svullen, pytte lite varm och hon haltade ingenting. Vi la på ett jodopax omslag då det är ganska djupt ändå med en ficka. Men om det skulle bli svullet nu till kvällen. Vad tycker ni man ska göra ringa ut vet? Men är det verkligen så mycket hon kan göra.
Tack i förhand för svar!

Sv: Broddskada!

Om de är en ficka som du säger kan vet göra rent effektivare och se till så att risken för infektion blir mindre.

Jag hade ringt ut vet med tanke på fickan som de kan samlas skit i eller ät fickan neråt??

Det var som ett skrapsår ner och lite inåt på sidan. Jag ringer vet imorgon bitti och rådfrågar och om de tycker att hon behöver komma ut. Elr ska jag ringa redan ikväll?

Det kostar inget att ringa och rådfråga vet. Är det ingen allvarlig sårskada kan det vänta till efter jourtid dvs tills imorgon. Men vad gäller sårvården så kostar det inget att ringa.

Är det djupt ska det spolas ur, inte kapslas in ifall det är skit i.

Tack, jo för vi spolade ut det, då såg vi lite mer och det såg mest ytligt ut och inte in till senan.

Jo och men hon sparkar backut ganska ofta, kan det inte hänt då? För det måste ha hänt under ridturen.

LITE skillnad skulle jag vilja säga...

Var under hasen, fram eller baksida? Är hästen halt? Går det att skölja ur med koksaltlösning?

Det är på insidan av benen. Hon visar ingen hälta och inte varm eller svullen runt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 197
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024