Broddning av fånghäst, samt igångsättning?

Tussilago

Trådstartare
Min häst blev "fångskodd" i förra veckan. Men det går ju inte att brodda?! Hur har ni löst det, ni som har skorna "bakofram" så att säga? Har ju äntligen (efter 1,5 år) fått lov att börja sätta igång henne! Skulle även vilja ha snösulor, nån som har det med fångskoning?
Hur lägger man bäst upp igångsättningen efter så lång vila tycker ni?
Inte bara vart fång som spökat, utan det började med en svår ligamentskada sommaren 09. Vilat sen dess.

Sv: Broddning av fånghäst, samt igångsättning?

Varför kan du inte brodda? Hål går att borra och gänga varsomhelst på skon och det var väl inte så smart om din hovis inte tänkte på att halkskydda i november månad...

Känns lite surt att slita av skorna för att borra o fixa. Blev skodd på klinik dessutom, varmskodd, kul att se iaf! Men jag funderar, om man nu sättar 4 brodd, 2 i bak, och två fram, då måste man se till att de i fram är låga, annars sabbas ju hela grejen med lätt överrullning? Att ha bara blindbridd fram, har det ngn effekt? Rider mest på plogade grusvägar. Eller påverkar brodd i fram inte så mkt kanske, kom jag på? De sitter ju lite på mer på sidan så att säga..

nej det har nog ingen betydelse. Överrullning får du ändå.

Det var lite klantigt av hovisen.

Du får reklamera:idea:

Du kan ha mkt låga brodd i tån o ngt högre i trakten. Inga alls i tån om det inte är is.

tänk på att skruva ur.. om det blir frusen barmark igen. Glidmomentet upphör helt med brodd o det blir extra drag i var söm. Inget vidare på en fånghäst.

Bra det där du sade om att brodda ur om det blir frusen barmark, brukar vara lite dålig på det. Jag sade till hovis på kliniken "hur ska jag kunna brodda det där?"
Sade jag fick komma tillbaka om behovet fanns av broddar, men känns ju sådär att köra 8 mil enkel resa för det.

Hovis kunde inte komma i förra veckan tyvärr. Trist, nu är skulle det vara underbart att rida, men vågar inte.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 460
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Efter en tung vår och sommar ser jag äntligen ljuset i tunneln... I början på maj fick min tösamaja diagnosen fång. Ett måttligt...
Svar
3
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka