Broddkrångel

Sv: Broddkrångel

harpan skrev:
Nej,det går inte.finns nog inga vänstergängade brodd heller..

Ajajajaj, just ja. Det också... Att göra hål i en sko är en sak, men att börja producera egna broddar är en annan..

Är det någon av er som har provat "guldskorna" ? Jag får för mig att det är nåt fuffens med dem..

//Helena

harpan skrev:
Vad jag menade i tidigare svar,var att hovslagaren måste rikta skon
så att den passar hoven,sen borra och gänga hålet.annars förstörs broddhålet,vilket gör att brodden lossnar lättare...

Eller också rikta skon med broddar i hålen - då förstörs inte broddhålen! (Sedan kan man skruva ur brodden igen innan man slår på skon.)

Sätt på ny sko.

Själv har jag nu satt på guldskor för utvärdering...hittills ser det mkt bra ut :smirk: .

Jo, det vore lätt om det inte vore för krångliga hovslagare som bara vill komma ut om man ska sko om hela hästen, eller så får man betala 200 spänn !! För att ett broddhål krånglar..

Jag fick nåt nytt tips av min pokkvän igår (nån garagegrej) men jag har glömt vad det var. Jag återkommer. Jag har för mig att det lät smart iaf. (hur yr får man vara?)

hej..sko om hästen så får du nya hål till broddar..
ang guld-skor så är dom kanon..håller längre.mycket längre..

krizzte skrev:
hej..sko om hästen så får du nya hål till broddar..
ang guld-skor så är dom kanon..håller längre.mycket längre..

Hmm, ja, men han behöver inte skos om förrän i slutet av jan/börjsn på feb, och det är bara ETT sketet hål.. Kommer det bara skapligt kt toorsnö nu så klarar han sig tills dess.

Min kille tipsade om att man kunde ha på ett slags lim de använder i garaget som heter Loch TIght, när man man skruvar i broddarna på nya skor. Det är ett hårt lim och sitter som f*n. Alltså perfekt för som min häst vrider bakbenet när han går. Detta älltå förusatt att man inte håller på att skuva i och ur brodden titt som tätt utan att den får sitta. Men så här "långt upp" så finns det ju aldrig någon anledning till att skruva ur dem vid denna tidpunkt, så det ska jag fasiken testa.
Mors !

guldskor funkar kanon, med sex fasta broddar får hästen ett bra fäste
och enligt vår hovis håller broddarna på guldskorna mycket längre än vad vanliga skor håller. En nackdel kan vara att guldskon är av aluminium det innebär att den är lättare än en vanlig sko detta kan ge en del hästar taktproblem.

Hej

Undar om inte din pojkvän menar Lock-tite eller vad det nu heter. Det är en vätska som fäster och låser bultar/muttrar. Kolla med någon tillbehörsfirma inom biltillbehör så bör de heta något liknande.

Peter

Vad tror ni om att borra extra broddhål med skon på hästen. Enl. uppgift ska det vara 8,2 mm borr och det är ju lite häftigt kanske. Kanske enklare ta av skon men det bärmig emot då han är relativt nyskodd. Missade begäran om 4 brodd i var sko och nu har redan första olyckan varit framme - när han drog större lass på kärra så var det halt i uppförsbacke. han slant ned på knä hastigt och slog mulen kraftigt i backen - 3 ggr totalt. Det var otäckt att se och gör riktigt ont i mig. Han väger > 750 Kg så det blir lite kraft också...isch :cry:

Peter

Tycker det låter fullkomligt vansinnigt! :eek: Hur ska du lyckas borra och hålla upp hoven samtidigt och hindra hästen från att bli rädd = stor skaderisk?! Hur vet du hur djup du skulle borra om det hade kunna funka teoretiskt? Risken att borra sig själv och/eller hästen tycker jag låter allt för stor för att du ska prova. :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama