Broddkrångel

A

asmodeus

Hej igen. Jag undrar bara om nån har ett tips på vad man kan göra när man "gängat" sönder ett broddhål i skon ? Storleken är 3/8.

Sv: Broddkrångel

Köpa gängtapp och gänga upp hålet igen.
Men då får du förståss ta reda på hur gängan ser ut, Om det där 3/8 är gängstorleken så borde det vara amerikanskstandard.
Sök lite på gängtapp 3/8 så hittar du butiker som säljer.

Lycka till.

Smulu skrev:
Köpa gängtapp och gänga upp hålet igen.
Men då får du förståss ta reda på hur gängan ser ut, Om det där 3/8 är gängstorleken så borde det vara amerikanskstandard.
Sök lite på gängtapp 3/8 så hittar du butiker som säljer.

Lycka till.

Hej, tack för svaret. Gängtappar har jag. Men det är precis det som är problemet. Att jag gängat om det där hålet flera gånger, så nu är hålet så utvidgat att brodden inte ens "tar" när jag ska skruva i den. Förstår du vad jag menar ? En brodd större än storleken 3/8 skulle gå, men det finns väl inte ens. Kanske man kan spackla igen hålet och gänga om ? :-)
Har ingen annan detta problem ? Jag kan ju inte byta sko bara för att ett hål är förstört..

Tyvärr får du nog lov att göra det, för du kan ju inte ha brodd i alla hål utom ett om du inte vill riskera belastningsskador på hästen.

klistra fast den i hålet med sekundlim kanske :idea: fast hm de kanske ska tas ur när hästen inte rids? :confused: Å så är ju frågan om den sitter kvar.

asmodeus skrev:
Hej igen. Jag undrar bara om nån har ett tips på vad man kan göra när man "gängat" sönder ett broddhål i skon ? Storleken är 3/8.

Det finns små "ploppar" man kan köpa och sätta i broddhålen, finns kanske i välsorterade hästaffärer eller hos hovslagare. Finns i både hård och mjukplast. Bara att pilla i efter man har broddat av så slipper man smuts/sten/is i broddhålen. Och när du ska brodda på så pillar du bara ut dom så är broddhålet helt rent!

Kan man inte försöka med plastic padding eller ngt liknande??

Ang mitt tidigare inlägg, naturligtvis är det lättare att använda "plupparna" när hästen är nyskodd. I ditt fall så verkar ju broddhålen förstörda.
Kan det fungera att ta lite fetvadd runt..?

Hej allihopa, och tack för alla ideér. Jaaaa, det där med lim kanske skulle vara något, eller plastic padding, spackel.. Jag broddar aldrig av honom så det är inte aktuellt med såna små gummipluppar. Och fastnade brodden i skon vore det guld, för som det är nu så får jag gå och dra åt tå brodden i bak var och varannan dag.

Är jag verkligen ensam om det här irriterande problemet ?
Jag ska höra med en bilmekaniker ang plastic paddding...

Jag har haft exakt samma problem som du har. För mig har det löst sig genom att det har varit så sent på säsongen så jag tagit bort tåbroddarna bak och bara haft traktbroddarna kvar. Det är ju ingen superlösning men det handlade om att ha brodd ca en vecka till den säsongen.
Iår har jag fått tips från en kompis på att man kan ta gängtejp och vira runt broddens gängor för att dom ska ta lite bättre när hålen är slitna. Det har löst problemet för henne. Du ska inte ha ut hovslagaren snart? Då kan du be honom dra fast broddena riktigt ordentligt när skorna inte sitter på fötterna på hästen. Förra året så fick jag inte ur en enda brodd på framfötterna på våren utan dom fick jag ta bort vid omskoningen för att dom satt så hårt. Då är ändå min häst inåttåad och vrider framfötterna när hon går så att hon drar ur tå brodderna på höger framfot.

:idea: Prova med gängtejp(?),tror att det heter så,man kan täta läckande vattenkranar å sånt med det.Brukar finns i de flesta affärer med ett litet vvs-sortiment.

Aaah, smart. Gängtejp har jag hemma och tätar vattenkranen med då och då, så det kanske funkar.

Det blir bara så här med tåbrodden på utsidan. Han vrider också hoven så den snurrar upp sig. Jag får dra åt tåbrodden ungefär varannan dag. Har nyckeln i samma hand som hovkratsen, alltid.. :-)

Guldskor vore kanske nåt för oss med såna här problem. Nackdelen kanske är att man inte kan byta ut brodden om den blir nedsliten.

själv har jag en gång (inför tävling dessutom :eek: ) lyckats gänga sönder ett hål, men det löste sig......jag slog i brodden med hammare! (och skruvade sen sista biten) ingen kanonlösning precis :D ....men det dög! kan tilläga att både brodd och broddhål var helt befriade från gängor sen.... :crazy:

Oftast skadas framhålet för att skon riktas efter att hålet är borrat.
Hålet blir alltså ovalt.

Kan du inte be den som borrar hålen (om du inte köper färdigborrade) att borra dom åt andra hållet så du skruvar i dom avigt så han inte vrider ur dom när han går??

mysko skrev:
Kan du inte be den som borrar hålen (om du inte köper färdigborrade) att borra dom åt andra hållet så du skruvar i dom avigt så han inte vrider ur dom när han går??

Ja, det var ju också en bra idé ! Jag brukar köpa färdigborrade åt honom. Fast sånt går ju att fixa. Tackar.

Jag testade det där med gängtejp idag och det var en bra idé i teorin. I praktiken gick det inte alls tyvärr.... Tejpen korvade sig ju mer jag drog åt.

BRODDJ*VLAR !! :-)

Vad jag menade i tidigare svar,var att hovslagaren måste rikta skon
så att den passar hoven,sen borra och gänga hålet.annars förstörs broddhålet,vilket gör att brodden lossnar lättare...

Men går det att få tag på brodd som är gängad åt "fel" håll? Det går ju inte att skruva i en brodd som är gängad åt ett håll om broddhålet är gängat åt ett annat... :crazy:

Nej,det går inte.finns nog inga vänstergängade brodd heller..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama