Broddfråga

Nominous

Trådstartare
Ska på min och hästens första träning om några veckor och har lite funderingar kring brodden.
Kör ni med bara traktbrodd eller har ni 4 brodd i varje sko??
Har ni gräsbrodd eller annan brodd?
Hur varierar ni med brodden mellan blött och torrt gräs?
:)

Sv: Broddfråga

Jag är absolut ingen expert men tar mig friheten att svara ändå =)

Jag har alltid 4 brodd även på gräs, det är rätt otäckt när de slinter precis i 'frånskjutet' och jag har gjort två vurpor när greppet släppt på gräs (blött iofs, men..) men 'bara' traktbrodd, men peppar peppar klarat mig från incidenter med fyrbroddat. Dock ökar ju påtrampsrisken med fyrbrodd, spec när man har fyrbroddat bak och det är bak jag anser det behövs mest.

Jag gillar inte de ofta gigantiska 'fyrkantiga' gräsbroddarna, så jag har kört med isbrodd (elitbrodd). Dock nu har jag hittat en gräsbrodd som är lite lägre och lite 'spetsigare' och den gillar jag.

(Trubbigare lite högre brodd vid mjuk mark, spetsigare lite lägre brodd vid hårdare mark har jag. Gör ingen skillnad på vått vs torrt gräs, brodden ska ju greppa i underlaget)

Ska på min och hästens första träning om några veckor och har lite funderingar kring brodden.
Kör ni med bara traktbrodd eller har ni 4 brodd i varje sko??
Har ni gräsbrodd eller annan brodd?
Hur varierar ni med brodden mellan blött och torrt gräs?
:)

Jag använder alltid bara traktbrodd, och oftast helt vanliga gräsbrodd på terrängbanan (i den mån jag använder brodd alls, på träning rider jag oftast utan).
Är det väldigt hårt i backen kan spetsigare brodd, tex isbrodd, vara bättre.

Har alltid bara två broddar i, skulle aldrig ha fyra. Alldeles för stor risk att de trampar sig med bak och fram stoppar det upp för mycket i landningar, nerförsbackar etc, ingen bra idé!

Man får använda olika broddar beroende på underlag, är det riktigt blött och lerigt kör jag stora fyrkantiga gräsbrodd, annars lite mindre fyrkantiga eller små spetsiga om det är väldigt torrt och hårt i marken.
Har ofta också lite större bak än fram

Om jag broddar alls (i Tågarp och Gärds behövs det i princip bara vid dåligt väder och högre klasser) så är det bara med två brodd per hov. Inga enorma broddar utan vanliga 1,5 cm gräsbroddar eller spetsigare isbroddar.

Ju högre hastigheten blir desto mer fatalt blir det att minska det naturliga glidmomentet mellan mark och hov, tar mao hellre en omkullhalkning i en sväng än en senskada eller splitterfraktur pga att hoven bromsas för mycket mot underlaget.

Av de duktiga ryttare/tränare jag pratat med/tränat för och de världsstjärnors böcker jag läst så är det ingen som rekommenderar mer än två broddar.

*KL*

Kanske ska tillägga att jag förstår att man inte vill fyrbrodda när det handlar om högre nivåer (Högre farter). Jag roar mig dock på betydligt blygsammare nivå när jag gör det, så 'för mycket uppbromsning i hög fart' blir inte riktigt aktuellt :angel:

Vi broddar inte ofta. Broddar oftare för banhoppning på gräs än när vi ska ut i terrängen.
Tittar alltid på underlaget innan, vilken klass och det avgör.

Vi broddar nästan aldrig för 90/100 klass i terräng. Vi broddar iof nästan aldrig för hoppning på gräs på lokal heller. Undantag Fjälkestads gräsbana.

När vi broddar så är det små isbroddar som gäller. Enstaka tillfällen vid högre klasser och hårt/vått underlag blir det andra broddar. :laugh:

Tack för svar alla.

Har inhandlat ny brodd idag. Blev bara vanlig vinterbrodd och i 3 olika storlekar så tar jag med mig alla. :) Har ganska tung häst som kräver fäste så det blir lite längre brodd bak. Den vanliga vi kört på i vinter. 1½ cm och lite spetsig bak. Har köpt med lika till fram och även två lägre varianter. Tänkte ha så små som möjligt fram. Kör bara i trakten r.o.

Vad tror ni om det? :)

Pratade med tränaren om vad hon rekomenderade och hon sa också vanlig vinterbrodd och bara i trakt. Vissa har tränat utan och det har funkat bra men att hon tyckte jag började med brodd och ändrar efter första träningen så vi vet vad hästen verkar kräva.

Efter att ha gjort en vurpa i terrängen förrförra året (där jag fick hästen på mig och blev trampad när han skulle resa sig så att det blev ett rejält köttsår på axeln som fick sys ihop av en åskådare som råkade vara läkare och med hjälp av veterinärens utrustning... där kan vi tala om broddtramp) så broddar jag alltid på gräsunderlag, dock med ganska moderata broddar. Har upplevt att det är lätt att halka till när man har pigga och småvingliga hästar som kan få för sig att sticka i kurvorna, bocka till där det inte passar osv.

Dock alltid bara med traktbrodd, och ibland när hålen varit dåliga och klasserna små endast en brodd per sko.

Intressant tråd med många intressanta svar!

Jag har haft isbrodd det senaste men har nu införskaffat likadana fast utan kärna, som kortkorta gräsbrodd typ? Hade gräsbrodd (1 cm? En kort variant iaf) förra helgen men jag tror de är för långa, känns inget bra att rida med iaf.

Broddar alltid för hopp/dressyr på gräs, undantaget om vi ska trimma lite hemma på ett fält (även om det händer) och alltid i terrängen. Annars vågar varken jag eller hästen svänga, jag är rent ut sagt skiträdd för att halka i kurvor (i alla situationer, jag kan inte ens svänga skarpt med cykeln på ren asfalt ;)).

Jag lånar tråden för en egen broddfråga:

Min häst plockade av sig en baksko häromveckan, och fick med sig lite för mycket av hoven samtidigt, så han har gått barfota bak sen dess. Nästa helg ska vi på terrängkurs, är det tänkt. Jag har tidigare broddat i terrängen, men det är ju då lite svårt när det saknas skor... Vi red dock en träning förra veckan. på gräs i ösregn (det var inte meningen, men jag hade kommit nästan ända fram innan regnet anföll), och det funkade, men jag var väldigt noga med att hålla raka linjer före och efter hindret i galoppen, etc, och det var grusat före och efter hindren.

Så nu funderar jag på hur jag ska göra inför kursen i helgen:

* Se om hovslagaren tycker att det går att sätta på skor. Risken är förstås att de sitter dåligt, och far av igen, och att fötterna blir värre av det. (Han är bra på att ta av sig skor...)

* Rida barfota bak? Han verkar inte så ömfotad, hovarna ser ok ut så här långt, men vi har inte direkt varit ute på grusvägar utan mest på gräs/stigar/ridbana. Och det är ju det där med halka.

Vad säger folk? Det verkar som om en del av er tycker att det faktiskt går att rida obroddat?

Jag har en sexåring som inte har gjort så mycket än och har bra hovar så hon är fortfarande oskodd bak. Jag har tränat massor av terräng och hoppat på gräs utan problem med henne, har någon gång haft små broddar fram bara. Vi har dessutom testat rätt bra om man halkar eller inte då hon inte alltid springer dit jag vill :angel:

Oskodda hovar ger mycket bättre grepp än skodda utan brodd!

Tack - det låter inte helt hopplöst i alla fall.

Jo, jag har väl tänkt att jag skulle brodda skorna fram i så fall, och hoppas på att de oskodda fötterna kan få hyfsat grepp. Lite beror det väl på väder och så dessutom.

Jag har alltid bara traktbrodd. Ofta vanliga vinterbrodd eller korta runda gräsbrodd. Lite längre spetsiga/fyrkantiga gräsbrodd när det är riktigt riktigt geggigt men oftast bara bak där jag upplever att man behöver mer fäste.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Grazing
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka