C

cardentoo

hur vet man vilken storlek man ska ha på broddarna? hur broddar man, vad behöver man? :confused:

Sv: broddar

det beror på vad du ska ha broddarna till.....och om du menar storleken på gängan så har i princip alla hästar 3/8"

hur man broddar? man skruvar i broddarna i broddhålen

man behöver tex en gammal söm samt en gängtapp för att rensa hålen. sen behöver man en brodd/skiftnyckel för att skruva i brodden

På vintern har man isbrodd som är ganska små och spetsiga. När man tävlar på gräs på sommaren har man stora, ganska långa brodd för att hästen skall få så bra grepp som möjligt.

Om det gäller gräsbrodd så har man ofta smalare, spetsigare broddar om det är en hård bana och större broddar om det är mjukt.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: Elo
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: Shixle
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 987
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka