_Runaway_

Trådstartare
Hur många brodd sätter ni i vardera hov? Både gräs och vinterbrodd. Vi har våra hinder i gräshage, och jag vill använda brodd då, men vet inte riktigt hur många det behövs. Hur många isbrodd har ni när hästen är hagen? Ridning? Tar ni av/på broddar varje morgon och kväll på vintern osv? Tacksam för svar och tips! :bow:

Sv: Broddar

Broddar bara på vintern, med 4 st 10mm-broddar/hov.
Har nån gång haft 6 bak, men det känns som överkurs på en vanlig ridhäst.

Har 4 broddar på varje hov på min häst vintertid. Bor långt upp i norr så här är det ingen tvekan om att vi får vinter.
Har haft två brodd/hov men det funkar inte när jag även kör emellanåt.
Gräsbrodd har jag aldrig behövt använda då vi inte rider på gräsbana.

Jag brukar använda 4 isbrodd, den korta varianten,i varje hov när jag rider. I hagen endast broddad i trakterna.Är det blank is på väg till hagen eller i den så kan det hända att han får ha 4 brodd i varje hov om de andra hästägarna går med på det.

Har bara 2 gräsbrodd i när jag rider så jag behöver det. Utför inte några avancerade träningar på min 19-åring så det brukar räcka. Gräsbrodd tar jag bara på just inför när de behövs.

Vintertid har jag 4 "Elitbroddar" (speciellt slitstark isbrodd) i varje hov + snösulor då...
Hästen är broddad dygnet runt hela vintern.

har aldrig gräsbrodd.
på vinterna har hon 4 broddar på båda fram hela tiden, och bak 4 i varje vid ridning.
dom får inte ha broddar runt om pga skaderisken har nån bestämt.
jag behöver inte bry mig för min häst ska gå barfota bak.

4 i varje framhov, och barfota där bak, annars måste jag hålla på att brodda av och på hela tiden, när jag bara har fram kan han ha det dygnet runt.

4 broddar på varje på vintern och de sitter i dygnet runt hela vintern (Norrland). 2 är för lite och 6 känns som överkurs.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka