Broddar eller inte...

R

Rigoletto

Det har ju varit ganska många trådar innan ang. om man ska ha brodd eller inte i hagen, men jag startar en ny!

Jag vill ha broddar runt om på min häst för att hon inte ska halka omkull, vår hage är rätt isig och dessutom ganska kuperad.
Nu är det naturligtvis en tjej som absolut inte kan tillåta att det går hästar med broddar ihop med hennes obroddade...jag vet att det smidigaste skulle vara att bara dela upp dom i olika hagar, men är det någon som vet om det finns nån "statistik" på vilka skador som är vanligast:sparkskador från broddar eller fläkskador/sträckningar efter fall utan brodd??

Hon hävdar att det är ganska vanligt med avlivning till följd av broddsparkar, något som jag aldrig hört talas om, däremot har jag varit med om en häst som halkade o fläkte sej som vi fick ta bort pga att hon bröt bäckenet o det var INTE kul....

Finns det några rekommendationer från försäkringsbolagen;broddar av/på i hagen??

Sv: Broddar eller inte...

Har aldrig heller hört om riktigt allvarliga skador som kommit till av broddade hovar. Däremot, som sagt, fläkskador :crazy: Jag tar alla gånger broddskador framför fläkskador.

i hagen där min pålle går finns det ytterligare ca 10 hästar, nästan alla av dem har förbroddade vinterskor runt om och det har inte hänt något. Hon som äger stallet har heller aldrig varit med om några skador under tidigare år.
Men om det kommer en ny häst eller om det är en gäng hästar med en dålig rangordning skulle jag nog tveka att ha brodd bak.

Enligt min åsikt är det större skaderisk utan broddar än med!
Hästar som halkar runt i hagen i järnskor utan brodd,= jättestor risk att dom fläker sig, slinter osv...
Jag kan förstå att man vill ta av brodd om man släpper ihop hästar i hagen som inte gått tillsammans innan, givetvis är väl det en god tanke, men isånafall ska man nog ta bort hela skon så att de åtminstone får lite fäste...
Jag tycker att man ska ha brodd även om man har många hästar i samma hage, hästar undviker ju i regel att skada varandra. Däremot brukar jag försöka styra det så att om jag ska släppa ihop hästar gör jag det på sommar - höst - vår. (då inte brodd behövs i hagen).

De enda skadorna jag hört om pga broddar är väl sparkskador, men det är ju oftast ganska ytliga sår, alltså borde det ju vara farligare att vara utan med alla skador som kan komma då.

Det värsta som hänt min häst när hon gått i hage med broddade kamrater är att hennes täcke blivit förstört p g a broddsparkar.

Kan ju berätta av mina erfarenheter..

Alla hästar där jag jobbat tidigare (ca 30 häst) har haft broddar. Cirkulationen på hästar var relativt hög och det hände ju därför titt som tätt att man va tvungen att släppa ihop nya hästar. Detta i kombination med mycket unghästar blir ju inte så konstigt nog att nån åker på en spark då och då. :crazy: Så jag har sett många broddsparkar, men det har aldrig hänt nått allvarligt! Det blir ett ganska ytligt sår, benet svullnar upp lite och sen blir det bra igen. Thats it.

Fläkskador och sånt har jag däremot aldrig varit med om, med tanke på hur vilda mina pållar alltid var är jag helt övertygad om att det inte hade sett ut så om dom inte haft brodd. :idea:

Skulle aldrig våga släppa mina hästar i hage utan broddar, de kan fläka sig å få allvarliga muskelbristningar som kan sita kvar hela livet.Dessutom tycker inte jag det är rätt mot hästen att låta den halka omkring ihagen å alltid måsta spänna sig för att de inte kan ta ut stegen vilket orsakar andra spänningar å stelheter i kroppen.

Jag ställde en liknande fråga för några månader sedan här på forumet då vi även i vårt stall hade en debatt om hästarna skulle få gå ens med BLIND brodd bak. regeln tidigare har varit ok med brodd med kärna i fram, men INGA brodd av någon form bak.
Fick sen samma svar som du får nu från alla jag kollade med, att skador är värre och vanligare av fläkning/sträckning än av brodd spark. Vi har nu gjort så att våra hästar går med brodd med kärna fram, och blindbrodd på bak. Våra hagar är knöggliga så ger iallafall LITE grepp på bak när de far och lever. När det någongång är SUPER halt i hagarna gör vi undantag och då får de gå med brodd med kärna även bak, tills underlaget stabiliserat sig igen. tycker det är en bra lösning/kompromiss vi gjort.

Om något så är risken för att hästen trampar sig själv med brodden som jag ser det, större än spark skador. (Om man då inte har nån extrem flock där det är bråk om rangordning etc och mycket sparkar och liv pga sånt då är ju situationen annorlunda förstås.) däremot att hästen kan trampa sig själv och därmed få sår/skador är ju inte alltför ovanligt. men om man är rädd för sånt så kan man ju tex ha boots på i hagen, vilket många har av den anledningen. fortfarande ska det ju MYCKET till för att en skada ska bli lika allvarlig/omfattande som om hästen halkar och fläker sig.

Jag tycker absolut att de ska ha broddar på sig i hagen.. de måste ju få fäste även där ute.. Jag har min pålle tillsammans med en ponny och de busar rätt rejält i hagen på dagarna, men än har det inte hänt ngt. allvarligt.. Ville har haft nått sår på benet efter en brodd, men inget allvarligt.. Däremot har de boots på sig i hagen eftersom de är ganska närgångna i sina duster.. och att Ville är rätt skicklig att trampa på sig själv också..

Nej, jag röstar FÖR broddar i hagen!

Vi har brodd runt om på alla hovarna.
Dom enda skadorna jag har haft på min häst har han åstadkommit på egen hand :p
Han brallar och har sig en hel del så det har hänt att han har lyckats fått en skråma nån gång.
Men här är det iofs inget alternativ att släppa ut hästarna utan brodd, det skulle vara livsfarligt bara att försöka leda hästen till hagen utan att den halkade över en :D

Har råkat ut för en massa skador på mina ponnyer. De sparkar varandra med brodd o fått hål på täcken o på skinnet, sönderskuret ben, tandkött blivit trasigt(stora flikar), bulor över hela kroppen. Det är väl någon slags uppgörelse för tillfället, så jag har tagit bort brodden o hoppas då att de inte fläker sig istället.. :confused:

Jag har aldrig vart med om en häst som fläkt sig...senaste ställena jag stått i var det broddförbud bak, men inte fram. Jag/vi så aldrig några halkningar/fläkningar osv....Själv vägrar jag brodd bak...åtminstone då många går i hop. Det blir ganska fula skador av brodd...så vad ska man välja ???? Fläkskada ? Svår Broddskada ? Svår sträckning ? eller vadå ?? Vad man än väljer blir det ju inte rätt...

Näe, sen beror det nog mycket på vart man bor också... Här skulle folk skratta åt en ;) om man tog av brodden bak, för vi skulle nog ta oss ungefär 2 m när det är som halast :D

Men hade jag hästar som slogs mycket och sparkade så skulle dom inte få gå ihop på vintern (eller sommaren för den delen...) Sen har vi möjlighet att ha våra hästar själva också om vi vill.

Även om man har tur å det inte uppstår fläkskador blir hästarna spända för att dom inte litar på underlaget. Hästar är oerhört beroende av att kunna känna balans och tryggheten i att kunna fly. Så brodd måste man ha om det är halt!

Hej. Alla ni som har broddar i hagen, tar ni ur dessa nattetid eller har dem de i dygnet runt? Har själv inte brodd i pga att jag inte alltid är i stallet kvällstid och det är ingen annan som broddar ur. Men har stallkamrater som låter brodden sitta i dygnet runt. Vi har haft en del diskussioner ang detta....

Kan bara prata för egen erfarenhet...där jag stått så broddade dom i när dom skulle rida och broddade ur när dom ridit klart. Tog inte mer än 5 minuter så var det klart.

Jag har också bott i Norrland och vet hur underlaget kan vara. Där uppe var det brodd dygnet runt.

Mynta2 skrev:
Kan bara prata för egen erfarenhet...där jag stått så broddade dom i när dom skulle rida och broddade ur när dom ridit klart. Tog inte mer än 5 minuter så var det klart.
Det är klart att jag broddar när jag rider, men det jag undrade var hur många som har brodd i dygnet runt och hur bra detta är för hästen...?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar. Själv har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 405
Senast: Liten
·
Utrustning Sämsta rubriken, men jaja. Hur har ni gjort med broddarna nu? Min häst fick nya skor för ett par veckor sedan bara och är broddad med...
Svar
13
· Visningar
1 645
Senast: Svanhild
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 287
Senast: Miss
·
Träning Jag har en inackordering i mitt stall... Till saken hör att hästen i fråga fortfarande är obroddad fram och barfota bak. (Barfota bak...
2
Svar
20
· Visningar
2 249
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka