Sv: Broddade boots !
Skarvar på med mina erfarenheter!
Jag använder här boots året om.
Försökte mig på att ta ur brodden och använda bootsen på sommaren. Försökte limma igen hålen med varmlim, funkade sisådär. Och när pluggen trillade ur så kom väggruset in, det blev aj aj för hästen.
Fick även surt lära mig vikten av att ta av bootsen och göra rent ofta på längre turer. Var med på jubeleumsritten i sommras, på hemvägen var hästen hallt pga vägdamm som latt sig som sånt där karborumbum eller vad det kallas, som hade slipat nern hov och sula tills hästen inte hade tillräckligt att gå på. Tur att man har en Pappa som kunde rycka ut och hämta oss!
Sen är det svårt att få loss brodden. skallen snurrar i gummit och sen blir det hopplöst att få dit en ny! Bästa är att spräcka muttern eller såga snitt genom brodd och mutter så att det går att bända isär muttern och sen sätta fast resterna av brodden i skruvstäd och skruva på bootsen i stället tills skallen kommer så långt att där går att komma åt med hylsa.
Det kan gå att hålla i brodden med en tving där man borrat ett litet hål i "foten" som spetsen kan låsa i, men det är en chanstagning.
Med brickan som jag skrev om längre upp hoppas jag på att det ska lättare att byta brodd, för hur det än är själva bootsen tycks överleva flera broddningar!
Ptr