Britter i fin utegård

Sv: Britter i fin utegård

Vilken fantastisk utegård! Och jag blir verkligen mer och mer förtjust i britter. De är så söta när de är (eller i alla fall ser ut att vara) lite sådär lagom halvklumpiga. :D

Halvklumpiga :mad: ;)
Jag måste erkänna att dom faktiskt är lite halvklumpiga ibland, stor kropp som inte alltid är så otroligt smidig som kisse tror :D

Långhårig brittisk korthår? :confused:

Underbar var den iaf! Jag föll som en sten för honom! :love:

Låter det motsägelsefullt :angel::rofl:
Man använde mycket perser för att dels få in nya färger och dels för att typa britten då den i början såg mer ut som en Europé. När man delade på raserna så började man avla in perser för att ändra utseendet på dom lite samt ändra kroppsbyggnaden lite. Men då medföljde ju också det envisa långhårsanlaget som gör att det då och då ploppar ut långhåriga britter. Dom är inte godkända inom FIFé/Sverak men IDP. Det finns egentligen bara en som aktivt avlar på långhår i Sverige, dock är det vanligt i Holland t.ex.

Åååh, Leo :love:
Jag älskar verkligen den blåvita långshårshanen, han är helt underbart vacker :love:

Jo, han är maffig - men inte hälften så fin som den där blåvita stjärnkatten som du sparkade ut från familjen:cry:

Fast den där lilla svartsilverrandig är också jättefin:love:

:eek: Jag höll på att sätta glassen i halsen när jag läste, funderade på vad jag nu hade gjort. Men du menade Simon förstås :D

Jo, ja, han var och är läcker. Lite svårt att behålla en hane när hans helsyster och morsa bor här också bara ;)
Han har ju en egen fru nu, en söt blåpadda :)

Ja, det tyckte jag med. Att han var en Toby. Du skulle ha köpt honom när du hade chansen ju! Jag får väl säga till om han ska placeras om nån gång :)

Fast maffig vet jag inte om han var då direkt...

20341545.jpg

Jag börjar bli löjligt förtjust i britter jag också. :o

Även fast det inte hör till tråden egentligen så måste jag fråga hur de är i temperamentet.
Har ju en Birma-pojke (kastrat)hemma som har viskat om att han vill ha en flickvän. :D

Jag tycker dom är lagom. I allt.
dom är lagom lugna (inga soffpotatisar), lagom busiga (inte högt och lågt jämt, mest race på golven), lagom på (ska inte ha uppmärksamhet konstant), lagom gosiga (oftast bredvidkatter, ligger inte ofta i knät, men gärna bredvid en på soffan t.ex) och lagom pratiga. Sen finns det ju vissa som inte alls stämmer förstås ;)

Britterna är som sagt oftast inga knäkatter, men Yoga ligger gärna bredvid och lite emot mig när hon myser. Ibland vill hon bara ligga där utan att bli klappad, ibland vill hon bli klappad, men då säger hon till.
Dom är ganska markbundna och endel har lite svårt att hoppa upp på höga saker, men det kan bero på hur stora dom är. Mina kommer inte upp på bänken t.ex, och ska dom komma upp i fönstret behöver dom nått att mellanlanda på. Många är inte intresserade av höga höjder, men det verkar vara lite olika.
Jag tycker mig också se tendenser till att dom är enmanskatter, dvs tyr sig mest till en person i familjen. Men det innebär inte att dom andra inte får ta i dom, utan mest att den söker sig mer till sin favorit. Dom är oftast sociala, men vill lära känna folk först, så det är inte alltid dom springer fram och tar emot främlingar med stora kramen direkt.
Pratar dom gör dom det ofta med en behaglig röst, men jag har haft en som pratade så öronen vissnade :crazy:

Enda nackdelen jag ser är att dom fäller konstant, man får inte vara rädd för katthår om man ska ha en britt. Så när man är sådär lagom less på katthåren överallt så ska man ta upp sin stora, mjuka nallebjörn och ge den en kram, då försvinner all irritation och man bara älskar dom :love: :love:

Edit. Jag tror att birma och britter skulle funka bra ihop.

Ja efter att ha läst din beskrivning så tror jag också att Birma och Britt skulle passa ihop. Det låter i alla fall som om du beskrivit min kille rakt av. ;) Speciellt det där med pälsen. *s* Lägg då till att min katt har ca 10-15 cm långa hår. :angel:
Jag har personligen lite svårare för katter som nyttjar höjden mycket så som t.ex Burmor och Siameser så jag letar efter en ras som är just lagom... :p

Fast maffig vet jag inte om han var då direkt...

Men åh, där är han ju:love:

Det där var innan han blev maffig. Det var när han bara var söt. Och spökmönstrad:D

Den där rastgården i filmklippet är säkert ett jättebra sätt att hålla även maffiga raser i bra trim;)

åh :love:

efter den beskrivningen är jag säker på att jag vill ha en britt!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Har ni några tips på hemsidor/youtubekanaler/instagramkonton osv osv med mycket kattberikning? Och då menar jag inte basic-grejer...
Svar
1
· Visningar
112
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
358
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
175
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama