Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

C

CarolaOlsen

Är det någon som vet vad det är hästen saknar för ämne när den nu vid hårfällningen börjar gnaga och äta på trä?
Den har inte gjort det förut på hela året, men nu gnags det på lite utav varje av trä.
Jag ger extra B-vitamin och biotin och den får annars exakt samma foderstat som den stått på förut hela året, och samma hö, inget har förändrats förutom att den börjat fälla vinterpälsen...
Har du något bra tips på vad kan jag ge den för att den ska sluta äta trä?
Jag har lagt in lite småträd att gnaga på för att stolpar och annat ska få vara ifred.
Tacksam för svar!

MVh Carola
:confused:
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Vet tyvärr inte vad det beror på men min gör precis likadant
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Mina gör likadant. De har lyckats äta sig igenom ett par stängselstolpar så att de har trillat omkull. Jag slänger in grenar med bark. Kanske är de uttråkade för att det inte finns något gräs att pela på för tillfället.
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Av en "gammal hästgubbe" hörde jag för massor av årsen att trägnagande KAN vara fosfor brist.

Hans tips var att slänga in en multnande stubbe eller stock i hagen (inte lägga till i foderstaten, därför att man VET ju inte säkert)

Tydligen så var tricket att det just skulle vara multnande trä.
Sen kan det visst vara rastlöshet eller uttåkning.

Jag ger mina alltid sly på vintern och lägger in multnande stockar från febr, och periodvis väljer de stockarna först, äter upp allt så det bara är smulor kvar.

(har analyserat foder och uträknand foderstat och mina gnager trä ändå)
(de går ute från 07 - 18 i STORA hagar med 3 givor ute, de gnager trä ändå)
:)
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Tack för tipset!

Jag ska prova att även lägga in multnande trästockar så får jag hoppas att det hjälper.
Mina hästar går ute i hagen ca 12 timmar per dag och eftersom det är en liten flock och de dessutom körs och / eller rids regelbundet så tror jag väl knappast att det är av tristess, då skulle de väl göra det resten av året också...
:rofl:
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Trä gnagande kan vara ett av dom första tecknen vid proteinbrist, tydigen.
Men jag har även hört minerlabrist (eller obalans).
Fick nyligen förklarat, av en agronom, att hästarna har behov av protein vid päls fällning, i större grad än av B-vitamin som tarmen själv prodcerar.
Det är därför som foderjäst är så bra att ge, efersom det innehåller både vitaminer och protein.
Då faller pälsen samtidigt som hästen är pigg och mår bra. ;)
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

saven börjar väl på att stiga i träden redan nu också...det kan vara en anledning till att dom vill "smaka"......
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Det här var en intressant diskussion, då mina hästar har gnagt på stubbar något rent bedrövligt den senaste månaden.

Fosforteorin stämmer då bäst på mina hästar. Proteinbrist finns inte, har haft ett riktigt näringsrikt grovfoder i år. Då jag har en ettåring. De vuxna hästarna har nu fått bli fetare än jag vill ha dem. Det har blivit väldigt lite havre/korn till de vuxna. Med lite av korn/havre blir det också mindre mängd fosfor och kanske för mycket kalk med bara grovfoder. Så den teorin stämmer på mina.

Vore intessant att få höra om någon vet.

Hälsning Maja
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

det är ju det som är svårt att veta.
Mina har ju uträknad foderstat och ligger i överkant på protein, därför tror jag inte heller det gäller mina.

Å andra sidan så får de fosfor balans för att jämna kvoten.

Sen så sägs det ju att hästar gnager olika barksorter för att " avmaska" sig naturligt. Men det har jag ingen aning om det stämmer.

Kommer ta ett träckprov på mina i april.

Å tredje sidan så gör det ju inte något att de vill gnaga så länge man erbjuder dem alternativ.
Stängselsolp är ju lite dyrt att fodra med. ;)
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Det kan vara endera brist på protein men det kan också vara så att hästen får i sig för lite växttråd.
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Mina hästar barkar av träden och nu har de börjat barka ännu mera. De går på en bra balanserad kost jag tror att det beror på att det är trevligt att kunna pilla på något när det inte finns gräs ute och nu börjar ju saven att stiga och det smakar sött och gott och det gillar ju hästar!
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

eller så äter dom på träet bara för att det är gott? :idea:

Min häst brukar stå gnaga lite stubbe på sommaren trots att det finns mängder av gräs. Bark och sånt ingår ju faktiskt naturligt i hästens föda.
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Mina gör likadant! De har varken fosfor, protein eller B-vitaminbrist. Vad jag vet i alla fall, men de står på väl uträknade foderstater med kanon värden på silaget, det har höga värden på både protein, calcium och fosfor. De får havrehalm i hagen och generösa givor silage fyra ggr per dag plus att de är ute ca 12 timmar per dag.

Nu när pälsen börjar falla har de helt plötsligt förvandlats till bävrar!! Inte en stolpe är hel! De har även träd att gnaga på, men av någon anledning är stolparna supergoda!

MVH / Fia
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Det lättaste för dig är nog att göra stolparna oätliga... cribhalt...tabasco, senap... det finns många alternativ... Det är ju inte speciellt kul att sätta nya stolpar... och inte heller snyggt med halvätna....
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

mirjada skrev:
Det kan vara endera brist på protein men det kan också vara så att hästen får i sig för lite växttråd.

Ja, det måste vara orsaken för mina hästar. Årets ensilage är av ett finare slag och har nog inte nog med växttråd. För ett sådant stubbätande har jag då aldrig varit med om.

Det får bli ett grövre ensilage nästa år, då är ju fölet större och då får det räcka.

Hälsning Maja
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Hästar behöver gnaga sades det till mej.

Jag har sly o gamla fallna träd i hagen. Grannhästarna har snart käkat sej igenom de impregnerade stoplarna o nu har ägaren slängt in lite träd till dem, på tiden!!
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Jag vet inte om det verkligen kan ha med brist på växttråd att göra heller, jag har två olika hösorter samt hösilage som jag utfodrar med. Hösilaget och det ena höet är grovt och har mycet växttråd och dessutom får de ju halm både i hagen och i stallet. Just nu väljer de just höet med mindre växttråd i...
Ja det är lite underligt, jag har haft hästar i många år, men så som de äter trä den här "våren" har jag faktiskt aldrig varit med om.
Jag har lagt ut ändå mera träslanor och sly som de har att äta på, hoppas att det avtar snart.
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Säger samma sak som Carola. Så som mina hästar gnager på stubbar har jag aldrig förr sett dem göra. Barka av en del smaskiga träd brukar de ägna sig åt, men att stå och äta upp alla hagens stubbar, det är märkligt.

Hälsning Maja
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Kan det inte bara vara så enkelt att dom tycker det är gott?

Även att dom håller på att få nya tänder, om det är unghästar.
förutom de anledningar ni redan angivit..
 
Sv: Brist vid fällning, hästarna börjar äta trä...?

Vilda djur gör ju likadant. Det är först nu som vi börjat få besök i fruktträdgården av allehalnda klövdjur så jag tror på "savteorin"... :)

/C
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst är HOPPLÖS att äta sönder sin box! Och i mina ögon har han ingen anledning till det! Han är frisk, både enligt mig...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 968
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp