Brist på selen

A

Agraff

Har nu kollat upp min foderstat och har för lite selen. Finns det nåt bra mineralfoder som har mycket selen? Jag vet att man kan få Tokosel utskrivet av vet, men vill helst hitta ett bra mineralfoder. Jättetacksam för svar!eller kan man köpa Tokosel utan recept?
 
Sv: Brist på selen

Om det bara Selen du vill ha kan du ge t.ex Mustangs E-vitamin som innehåller mycket selen. (0,1 mg per ml) Kostade 110:- för 1 liter där jag handlade. Annars tror jag att man kan ge Basic E som också innehåller mycket selen.
 
Sv: Brist på selen

Om det är selen du är ute efter så är det stort sett bara tokosel som gäller, numera receptfritt på apotek.
De preparat man kan köpa utanför apoteket innehåller mkt mindre selen.
PL
 
Sv: Brist på selen

Jag kollade på apotektet och Tokosel var ff receptbelagt. Säljs det under annnat namn?
 
Sv: Brist på selen

Be ditt apotek kolla igen!!
Det står helt klart i Fass på nätet att det är receptfritt vilket även mitt apotek hittade när jag frågade.
PL
 
Sv: Brist på selen

Du verkar veta en massa, så jag snikar in mig på denna tråd, för jag behöver också lite råd.. :smirk:

Jag läste att man kunde ju kraffts BlåMiner också, har du/ni alla någon aning om det funkar lika bra som selen tillskott. Då får man ju lite annat också. Eniligt analysen så behövde min kuse också mer selen och analysen tyckte att det dög med BlåMiner, men nu blir jag ju osäker.
Analysen gjorde jag på hippocampus...
 
Sv: Brist på selen

De flesta mineralfoder har selentillsats o det kan mkt väl räcka mer kan jag inte säga på de här uppgifterna. 0,2 mg per 100 kg är behovet.
PL
 
Sv: Brist på selen

Väcker tråden här.. Hur mycket tokosel ger man per dag? är det dosmått eller gram? hur många gram innehåller ett dosmått isf?
 
Sv: Brist på selen

Ett dosmått per 400 kg häst och vecka.

Följdfråga:

Om man bor i ett område där det generellt sett säga vara låga halter selen (dock inte fullt så lågt som i Sverige), men med stora variationer, hur mycket selen törs man tillföra då utan att riskera förgiftning?

Om jag tillför 1-1,2 mg till min 600 kg tunga häst (inkl det som finns i kraftfodret, alltså inte i rent selentillskott) hur stor är då risken att just detta mg blir det avgörande i en förgiftning? Risken för kronisk förgiftning ligger vid 2 mg per 100 kg har jag för mig (spekulation, minnet sviker). Eller ska jag lägga mig lite lägre och tillföra 0,5-0,6 mg? Är det i så fall stor risk att den får någon brist istället?

Det som inte dödar härdar, eller? :confused:
 
Sv: Brist på selen

Ang receptfrihet, Tokosel är i princip receptfritt men företaget har inte fått fram några förpackningar med dosering od vilket behövs för receptfrihet trotts att preparatet står som receptfritt i fass på nätet, aldrig varit med om ngt liknande! Enligt folk på företaget tar det ett par månader till!!
PL
 
Sv: Brist på selen

Om du förutom det som finns i grovfodret tillför 1-1,2 mg per dag till 600 kg häst ska det till ovanligt mycket selen i grovfodret för att du ska hamna på farligt höga värden. Ger du 0,5 mg och har ett grovfoder med låg selenhalt kommer du inte upp i dagsbehovet och riskerar bristsymtom.

"Vanliga" mineralfoder här i Tyskland innehåller ofta 1 mg selen per dag till stor häst. Förgiftningssymtom har jag fått uppfattningen att det oftare ses här än i Sverige, men framför allt hos hästar som får selentillskott utöver fullfoder med mineraler - kaka på kaka alltså.
 
Sv: Brist på selen

OK, så jag behöver inte vara särskilt orolig så länge jag har koll på vad jag ger alltså.

Jag läste nyligen en artikel av Dorothe Meyer och där var budskapet ungefär att man inte hade någon aning, man kunde lika gärna förgifta hästen men att inte ge var inte heller bra... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Senast: warg
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 200
Senast: GoLightly
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp