Brist på salt?

L

linnea 82

Min häst har börjat pinka väldigt mycket har någonstans hört att de kan göra det om de får i sig för lite salt.Stämmer detta?
 
Sv: Brist på salt?

En häst som kissar mycket bör inte ha saltbrist, för den dricker ju sitt vatten, men saltet spelar en viktig roll för törstregleringen. Vid kraftig svettning förlorar hästen stora mängder salt (30-40 L) och det är mycket viktigt att ersätta denna förlust, en häst med låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törst.

Börja ge hästen salt, finns i 10 kg' säck på Granngården. Börja med ett par matskedar/dag och öka givan succesivt. Kan blandas i hästens foder, gärna betfor el lusern, om du ger det. Till min egen häst ger jag 1 dl salt/dag, han får 1/2 dl fördelat morgon,lunch & kväll, den andra halvan löser jag upp i en 15 liters hink vatten.

Låt även hästen få tillgång till en vattenhink, om den endast har kopp, då ser du att hästen verkligen dricker, vattenkoppar med dåligt flöde medför oxå ofta vätskebrist då hästen inte dricker länge nog för att få i sig tillräckligt med vatten.

Hoppas det ordnar sig. Mvh Linda
 
Senast ändrad:
Sv: Brist på salt?

Det finns ett tillstånd hos individer som druckit mkt o fått för lite salt under en längre period där njurbarken urlakas på salt o därför inte kan koncentrera urinen. Har aldrig hört talas om detta på häst, även om det är fysiologiskt möjligt så dricker knappast hästar på det viset.
PL
 
Sv: Brist på salt?

Linda.B skrev:
En häst som kissar mycket bör inte ha saltbrist, för den dricker ju sitt vatten, men saltet spelar en viktig roll för törstregleringen. Vid kraftig svettning förlorar hästen stora mängder salt (30-40 L) och det är mycket viktigt att ersätta denna förlust, en häst med låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törst.

Börja ge hästen salt, finns i 10 kg' säck på Granngården. Börja med ett par matskedar/dag och öka givan succesivt. Kan blandas i hästens foder, gärna betfor el lusern, om du ger det. Till min egen häst ger jag 1 dl salt/dag, han får 1/2 dl fördelat morgon,lunch & kväll, den andra halvan löser jag upp i en 15 liters hink vatten.

Låt även hästen få tillgång till en vattenhink, om den endast har kopp, då ser du att hästen verkligen dricker, vattenkoppar med dåligt flöde medför oxå ofta vätskebrist då hästen inte dricker länge nog för att få i sig tillräckligt med vatten.

Hoppas det ordnar sig. Mvh Linda
Tack för ditt svar.Kan kanske bero på att gräset innehåller mucket vatten?Han kissar rikligt varje gång och det började när han sattes på bete.Ska man ge så mycket som en dl salt per dag?Mina har fri tillgång till saltsten och får en msk tillsatt.De har just nu vatten i badkar men dricker lite kan kanske bero på att våra marker är väldigt våta?
 
Sv: Brist på salt?

Jag tror att kissandet beror på gräset.:)
Mina gjorde likadant när vi släppte dem, de kissade stup i kvarten (tre kisspauser under en 1,5-timmarsridtur var inget ovanligt). Och de drack nästan ingenting i hagen heller...

Immer
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp