brist på något vid mycket snö???

gerd

Trådstartare
Hej!!!

Ja som överskriften antyder, så har jag lite funderingar om hästarna kan få brist på mineraler/vitaminer när det har varit så mycket snö så länge..

Anledningen till att jag undrar är att hemma så har vi 4 stk hästar som alla har salt och mineral sten både i box och hage, dom får regelbundet mat under utevistelsen, alla är lagom i hull och har glansig päls och är pigga och glada så dom är alla välmående.. Problemet är att sen det blev riktigt mycket snö så har några av dom börjat tugga sönder stängselstolpar och även inredningen i stallet.. ingen av dem har tuggat på något innan

Vad tror ni kan detta bero på brist av något, eller är det helt enkelt att dom har tråkigt?? (det finns ju inte så jätte mycket för dom att göra när de e en meter snö..)

Hade vart jätte glad om jag fick höra era tankar kring detta eller om det är någon som har upplevt liknande..:banana:

Sv: brist på något vid mycket snö???

Jag tror snarare att det beror på att de vill ha något att tugga på. Hungriga?
Hästarna gnager ju även från marken mitt i vintern. Våra har gått med huvudena i snön hela vintern, nu börjar det dock bli för mycket snö för att de ska gräva fram barmark.

Släng in lite grenar/träd så har de att göra om ni vill spara stolpen :)
Eller ge mer foder.

Har TS lika mycket snö som vi så har hästarna ingen som helst möjlighet att gräva fram nåt ätbart i snön.
Vi kapar av små-träd och kastar in i hagarna.

Jag har samma problem som dig.
Jag fick tips om att kasta in halm åt dem så har de något att pilla på.
Jag har en häst som blir ganska rund om hon får för mycket hö, så jag kastar in en massa halm och de träd man kan komma åt och det hjälper något iaf.
De är på stolparna ibland, men mycket mindre än innan jag kastade ut halmen/små träden. :)

Har precis samma problem, i helgen hade de tillochmed gått på det kraftiga plaststolparna som givetvis var extra sköra i kylan så hela staketet ramlade i backen.

Då har de ändå massor av träd och en skogsdunge i hagen att röra sig i, men det lockar tydligen inte alls. Jag tror de har tråkigt då de inte har något att pyssla med, tidigare grävde de som galningar i snön men nu har de liksom gett upp det för mycket snö helt enkelt.

Halmen går åt på fem röda sedan är det stolparna som gäller igen, svårt att hitta bra idéer för att sysselsätta dem nu...

Håller tummarna för lite värme nu vi har oxå över en meter snö så lite tö är välkommet!

A de e verkligen problematiskt detta.. Nu gjorde vi så att vi körde in me traktorn och skrapade bort en väg runt i hagen så att dom kan röra sig lite lättare + att dom kan gräva fram lite igen, dom verkade lite mer nöjda då.. det som jag tycker är konstigt är att dom har gott om skog i hagen och både granar och löv träd har fått stå ifred.. men nu har vi iaf lagt ut små träd å ser om de hjälper.. har även lagt till ett mål till under dagen, så nu får dom 4 givor ute.. Får väl se hur de hjälper..

Men ni tror inte att dom har någon brist på något då iaf?? Ska fortsätta läsa på om detta..

Lite uttråkade kanske? Det finns ju inte så mycket att gå och plocka i när det är mycket snö. Släng in några rejäla grangrenar åt dem att tugga på så kan det gå över. (både i hage och box)

Åh inte bara jag som har en bäver.

Min häst äter på allt man kan äta på, stolp, människor, bilar ja allt man kan smaka på.
Han är uttråkad och har blivit bättre med sitt bävrande sedan han fick en gren i boxen, granar och massa halm i hagen. I boxen håller han sig till grenen tack och lov eftersom vi nyss fick byta ut ena väggen då han bävrade in sig till grannen :crazy:

I hagen så smakar en stolpe fortfarande väldigt bra. Men endast en stolpe och den tänkte jag kladda antibit på. Annars är granarna väl använda.

Vi har samma problem, med mkt träd och fri tillgång på hösilage...men ändå äter dom stolpar.
Vill dock inte äta så mkt strå som vi vill, dom kanske får i sig 9-10 kg(ts 78) på ett dygn...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·
E
Hästvård Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused: Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 434
Senast: Lillfi
·
K
Foder & Strö Hej! Tror att min ponny kan ha vitamin- brist eller nått liknande, då hon nu senaste vecka-orna, har börjat äta sitt egena bajs i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar