Brist på jod i foderstaten

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jezzibell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 898
J

jezzibell

Hej hej,

Jag har laddat ner det här pchorse-programmet som man får ha gratis i 30 dagar. Jag lade in mina hästar där och deras foderstat. Hur jag än vänder och vrider på maten, så får de inte tillräckligt med Jod.

Den ena hästen är dräktig i månad 7, och det stod att brist på jod kan medföra svagt lr dödfött föl. :eek:

Jag ger mina hästar hö och Krafft grov 125, samt självklart saltsten.

Något tips på hur jag kan tillföra tillräcklig mängd jod i foderstaten?

//Jezz

Sv: Brist på jod i foderstaten

Hmm, efter vad jag har lärt mig är det tvärtom. Om man ger för mycket jod innebär det stora risker för fölet och risken för struma var överhängande. Läste detta i samband med att det var så populärt med att ger alger som mineral/vitaminpreparat.

Hästar har ett extremt litet jodbehov enl. vad jag lärt mig. Men det var ju också ett tag sen jag läste på och rönen ändras.

Men du kan väl inte ha en aning om hur mkt jod det är i ditt hö eller i kraften? HH

Fast jag ser nu att programmet anser sig veta hur mkt jod det är i ditt hö gm svenska medelvärden liksom det tycks veta hur mkt kalk o fosfor du har!

Jag känner stor skepsis inför det upplägget av program. Föreslår att du inte bryr det om jodvarningen. HH

Fast jag ser nu att programmet anser sig veta hur mkt jod det är i ditt hö gm svenska medelvärden liksom det tycks veta hur mkt kalk o fosfor du har!

Jag känner stor skepsis inför det upplägget av program. Föreslår att du inte bryr det om jodvarningen. HH

Aha :o, ok. Tusen tack för hjälpen :)
//Jezz

Om du har ett analyserat hö så vet du kalk och fosforhalten och då är det bara att lägga in det i programmet, vilket kan ha en avgörande betydelse. Speciellt om du har ett dräktigt sto.
Kalcium, magnesium och fosfor förhållandet är jätte viktigt.
Angående jod så är det lite förvirrat för du får muskeldegeneration och struma om du har för lite jod men även om hon får för mycket, så det gäller att ligga inom ett vettigt område. Köp lite alger om du behöver kompensera upp jodet.

Ps: Jag har också laddat ner pchorse programvara och jag kan säga att det är mycket jobb med att lägga in sitt eget foder men när man väl gjort det så var det suveränt tycker jag.

Lycka till/mirja

Hej hej,
De enda värdena jag fick från bonden var TS, energi och smrp.
//Jezz

men då borde det ju inte vara nån fara med jodet? eftersom det räknas som 0 (noll) när du inte skrivit in det? eller har jag fel?
/Elin som tycker foderstatsprogram är bra men tycker det kan bli lite väl petigt ibland..;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka