• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Jag har en gammal gentleman som är efter dressyrhingsten Brisad. Nu var det ju ganska många år sedan Brisad gick ur tiden men sentimental som man är med sina djur skulle det vara roligt att kolla upp om det fortfarande finns några blodstänk i omlopp från denna gamle stamfader.

Vad tycker ni äldre avelsrävar om hans gener? Har det blivit bra efterföljare? För egen del har jag bara erfarenhet av min gubbe och han har en fantastisk personlighet, tror han är en stridshingst, valack som han är. Han har en kämparglöd av sällan skådat slag för sin ryttare, ett hjärta av guld samt humor.:love: Alla blir förtjusta i honom. Dominant i hagen men älskad av alla hästar. Jag skulle gärna tagit föl om han varit ett sto men nu är det ju kört.:angel:

Förr då Brisad var lite vanligare som fadershingst fanns det ett blandat omdöme beträffande vad man tyckte om honom. Vad har ni för erfarenheter av Brisadblodet? Är det helt ute eller finns det fortfarande en ådra som pulserar någonstans?;)

Sv: Brisad?

Har bara träffat på en Brisad-avkomma (ett sto e Brisad - Niarchos), och hon var jättetrevlig på alla sätt och vis, dock med milt sadeltvång och mkt studs (bockade gärna...)
Ganska grov i modellen, och väldigt mkt vita tecken. Tävlades lätt hoppning, men kunde lika gärna hoppa rakt igenom ett hinder som över, så den karriären lades ner ganska snart.

Hihi, vad roligt det lät i mitt huvud när jag läste det. ;):D

Var mindre roligt för ryttaren :crazy: (stod i samma stall), vid iaf 2 gånger råkade hon ut för nyckelbensbrott, just pga att hindret helt plötsligt blev iaf en halvmeter för högt. Spelade ingen roll ifall det var på träning eller tävling, eller om hindret var 60cm eller 140cm.

Usch, nu lät det inte lika roligt längre. Sånt är så obehagligt..

För egen del har jag bara erfarenhet av min gubbe och han har en fantastisk personlighet, tror han är en stridshingst, valack som han är. Han har en kämparglöd av sällan skådat slag för sin ryttare, ett hjärta av guld samt humor.:love: Alla blir förtjusta i honom. Dominant i hagen men älskad av alla hästar. Jag skulle gärna tagit föl om han varit ett sto men nu är det ju kört.:angel
Låter som om det är min gamla häst e Brisad du beskriver, den mest underbara men speciella häst som någonsin funnits (han blev 31,5 år). Utseendemässigt liknade han nog mer Drabant än Brisad tror jag. Och jag säger bara det - shit att han inte var ett sto!

Ett mina f d avelsston hade honom som morfar. Idag har jag kvar hennes dotter som visserligen bara är ett år ännu men som planeras att gå i avel i framtiden. Däremot är hennes storasyster som jag har sålt dräktig med H2 så blodet lever vidare.

Det finns en del ston med honom i stammen, men tyvärr var ju Mistral näst intill steril:cry:

Själv skulle jag gärna ha en av hans sista döttrar i aveln. Hans stam och prestationer kombinerat med modern lättare blod som kanske Rosevelt:d

Svarar alla!
:) Vad roligt att hans minne lever kvar och även i anorna! Ja, Görel, jag skulle också väldigt gärna vilja ha ett sto efter honom.

Alladdin: Vad roligt att höra! Min gubbe är ju rena ungdomen då.;) Han är 19 år. Men har allt en räv bakom ena örat. Min dotter var bara 12-13 år då jag köpte honom och han hade aldrig hoppat speciellt mycket enligt första ägaren. Men dottern som såg ut som en liten fluga på denna rätt bastante herre gav sig inte utan tog några skutt på hemmaplan och sedan ville hon ut och tävla. Envis som hon var fick hon oss att köra till en mindre tävling. Oj, vad han kämpade för att vinna:rofl:Oerfarna som de båda var fick de placeringar på löpande band. Bättre läromästare kan man inte tänka. Han var så stolt över sin lilla miniryttare. Men då mer garvade dressyrtränare satt upp försökte han kasta av:devil: sedan gick han som en klocka med lilltösen, som om han ville retas. Klok som en bok. Nu tävlas han inte så ofta men då det sker tar han i mer än han borde kunna:love:. Jag tycker nog min också ser mer ut som Drabant nu på äldre dar i allafall i typen, är fux med stjärn, pratig och social i övermåtta.

Den där uppfödaren ska jag nog ta en kik på:d

Har träffat på ett Brisad-Lansiär sto. Avelsmärr som rörde sig ganska trevligt, hade dock väldiga rörelsestörningar i trav så det var lite svårt att se. Lämnade en väldig trevlig Chapman-avkomma i början (?) av 90-talet. Hon har oxå en riktigt snygg avkomma e: Black Coffee som är 3 år nu. Vet inte om stoet lever fortfarande, hon var i ganska dåligt skick sist jag såg henne för nåt år sen.

Ganska snygg var hon iaf, i modellen inte i färgen....Tråkbrun med en liten stjärn...:p

Hmm. Den där Black Coffee-avkomman låter intressant!

Jag har inte sett han nu på nåt år, han visades tyvärr inte som 3-åring, men jag var med och visade honom som föl. Då blev han klass 1 med kommentaren "överrörlig för sin ålder". Han hade ett enormt schwung som föl. Har även sett fin ut både som ett och tvååring, kommer säkert att bli en finfin dressyrpålle!

Jag har ett avelssto e. Brisad-Lombard-Niarchos, född 1990, 165 cm.
Lite av den äldre, lågställda modellen men högrest och med en jättefin hals. Bästa gångarten är traven, bra påskjut i alla gångarter och har lätt för samling. Underbart temperament (dock med lite nerv) och ridbarhet, som hon även nedärver till sina avkommor. Toppenmamma! Har fått 7 avkommor varav 6 lever, bl.a. den äldsta (f-98) har startat St Georges.
Denna sommar blir nog tyvärr hennes sista pga sjukdom. Hon får gå och mysa med sitt stoföl så länge hon är pigg och till hösten/vintern får hon somna in...
Hennes linje lever iaf vidare; idag visades ett barnbarnsbarn på fölmönstring.
bric060712a.jpg

Dräktig på 329 dygn
d329.jpg

Har även skött om (och ridit en del) en valack som gick svår dressyr ue. Gibraltar, drygt 180 cm. MYCKET nerv och ganska så speciell, en riktig räddhare. Svårt att hålla ordning på sin stora kropp, var dock mkt bättre och smidigare under ryttare.
Gillar Brisad-hästar skarpt; nerv men med ett STORT hjärta.

Senast ändrad:

Mitt sto har Brisad som morfar. Pappa till mitt sto är Bellini. (Hennes stam : Bellini-Brisad-Honeymore)

Hon är 11 år och har startat 1.30 (placering upp till 1.20 unghästplac 1.25) och startad La:6 med ok procent. Hon har även fått en klass 1 avkomma ( född 07 e For Feeling).

Norpan är en riktig pärla, snällare finns inte, fast hon skulle gärna vilja bestämma om det gick. Hon är väldigt sammarbetsvillig och rolig att ha att göra med. På hoppträningarna brukar hon underhålla genom att bocka som en tok i uppvärmningen, så fort det blir "allvar" så koncentrerar hon sig och ger järnet.

Som du nog förstår så är jag väldigt förtjust i min häst, har haft henne sen hon var 4år och skulle aldrig vilja göra mig av med henne!

Har ingen koll på Brisad alls, hade varit kul om någon hade en bild på honom och kan sätta in!

jag var medryttare på en häst e Brisad för några år sedan. Hästen som hette Brismon var en underbar kille. Stort hjärta!

Vad roligt att se ditt sto. Hon är lik min gubbe. Jag har tidigare ridit en Brisad-valack som även han såg likartada ut (fuxar båda två).

Tråkigt att hon blivit skröplig, vad är det för fel på henne?

Senast ändrad av en moderator:

Till alla! Trevligt att läsa att så många har goda erfarenheter av sina Brisadgener.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka