Brinnande buss tände eld på stall

Sv: Brinnande buss tände eld på stall

Fy vad otäckt! Dom som rustat o kämpat så...tur att alla hästar klarade sig!!

Visar återigen hur viktigt det är att tänka ett steg längre var man stannar ett fordon som brinner. En bit ifrån där jag bor var det en idiot som såg att det slog lågor från motorhuven och svänger då in på en mack för att stanna, väldigt genomtänkt......
Med tanke på hur "liten" del av bussen som brinner när stallet redan brinner borde det ju inte varit några problem att köra den ett par hundra meter ifrån stallbyggnaden innan den stannades från början, tyvärr finns det allt för många människor som inte tänker rationellt när olyckan är framme och därför händer sådana här olyckor.

Nu har ju jag som sagt min häst i detta (före detta) stall...

Redan när stallinnehavaren såg att bussen rök dvs innan elden syntes, va hon ut å menade på till busschauffören att han kunde ju inte stå där iom att han stod bara nån meter från stallet. Men han "vägrade" å sa att han kunde inte flytta på den (????) tyvärr kunde ju inte stallinnehavaren göra nåt åt de utan insåg då raskt att detta kan sluta illa å började flytta hästarna ut ur stallet. Samtidigt försökte hennes sambo släcka elden på bussen med de brandsläckare som han hade tillgång till men lyckades inte. Sen tog det ju tyvärr inte lång tid förrens branden spridit sej så mkt i bussen att den även antände stallet. Mer info kommer nog komma i ridsport då jag vet att hon intervjuats av tidningen.

Visar återigen hur viktigt det är att tänka ett steg längre var man stannar ett fordon som brinner. En bit ifrån där jag bor var det en idiot som såg att det slog lågor från motorhuven och svänger då in på en mack för att stanna, väldigt genomtänkt......
Med tanke på hur "liten" del av bussen som brinner när stallet redan brinner borde det ju inte varit några problem att köra den ett par hundra meter ifrån stallbyggnaden innan den stannades från början, tyvärr finns det allt för många människor som inte tänker rationellt när olyckan är framme och därför händer sådana här olyckor.

Nu har ju jag som sagt min häst i detta (före detta) stall...

Redan när stallinnehavaren såg att bussen rök dvs innan elden syntes, va hon ut å menade på till busschauffören att han kunde ju inte stå där iom att han stod bara nån meter från stallet. Men han "vägrade" å sa att han kunde inte flytta på den (????) tyvärr kunde ju inte stallinnehavaren göra nåt åt de utan insåg då raskt att detta kan sluta illa å började flytta hästarna ut ur stallet. Samtidigt försökte hennes sambo släcka elden på bussen med de brandsläckare som han hade tillgång till men lyckades inte. Sen tog det ju tyvärr inte lång tid förrens branden spridit sej så mkt i bussen att den även antände stallet. Mer info kommer nog komma i ridsport då jag vet att hon intervjuats av tidningen.

Jag hoppas verkligen hon anmält det till polisen, borde nog inte vara omöjligt att busschauffören åker dit så det stänker om det på det måste ju kunna klassas som allmänfarligt beteende tänk tanken vad som hänt om ingen varit hemma och börjat plocka ut hästarna redan i tidigt skede. Vissa människor förstår man inte alls vad de har innanför pannbenet man får ju för sjutton tänka ett steg längre och att dessutom vägra när någon annan påpekar ens misstag är ju skrämmande. Dock hade jag nog själv sett till att bussjäkeln kom väck om chauffören vägrat antingen genom att köra väck den eller bogserat väck den med traktorn. När man ser bilderna så kan man ju verkligen undra hur chauffören tänkte när han stannar precis vid stallbyggnaden när det bara är träd vid sidan några meter längre fram alternativt svängt upp på den till synes helt fritt liggande väg som går in åt vänster där ingenting finns i närheten.

Ni vet att det var motorn som brann? En buss kan dessutom bli övertänd på en minut, så roligt är det inte att stanna kvar i den då.

När brandkåren kom så brann ju inte stallet om man läser på länken i första inlägget.

Ni vet att det var motorn som brann? En buss kan dessutom bli övertänd på en minut, så roligt är det inte att stanna kvar i den då.

När brandkåren kom så brann ju inte stallet om man läser på länken i första inlägget.

Ja risken är nog jättestor att man blir innebränd om man kör ett par hundra meter längre när det "bara" ryker om motorn som sitter allra längst bak i bussen när man sitter längst fram med en dörr precis bredvid sig eller hur, är man så rädd så kan man ju köra med dörren öppen tar inte många sekunder att slänga sig ut då.

Vad har det med saken att göra att stallet inte brann när brandkåren kom ? Då lär väl bussen brunnit så mkt att den inte längre gick att flytta annars kan du vara säker på att de gjort det. Har sett dem bogsera bort brinnande bilar för att skydda omgivningen, men då vill det ju till att de kan koppla dem innan de brinner för mkt. Eller du menar att man skall skylla på brandkåren att stallet brann ner och inte på busschauffören ?

Självklart så lämnade busschauffören bussen precis där för att bränna ner stallet.
Det var nämligen förarens plan från början.

Det kan inte alls kanske varit så att personen inte tänkte helt rationellt.

Det kanske var dumt att räddningsstjänsten att låta bussen brinna upp.

Eller kan det kanske ha varit en olycka rakt igenom? Eller?

Självklart så lämnade busschauffören bussen precis där för att bränna ner stallet.
Det var nämligen förarens plan från början.

Det kan inte alls kanske varit så att personen inte tänkte helt rationellt.

Det kanske var dumt att räddningsstjänsten att låta bussen brinna upp.

Eller kan det kanske ha varit en olycka rakt igenom? Eller?

Busschauffören VÄGRADE att flytta bussen trots att det påtalades för honom hur farligt den stod medans det fortfarande bara rök ur motorn. Så hur orationellt han än tänkte när han stannade så har han uppvisat klart oförlåtligt beteende genom att enbart tänka på sig själv och vägra att flytta bussen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En personbil som stod parkerad började i går eftermiddag att brinna i Ytterhärde, Valbo. Branden spred sig sedan till ett närliggande...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigt på måndagsmorgonen började ett stall brinna intill Kornhallsleden. Räddningstjänst och polis är på plats, och i nuläget är...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama