bridongbett, skarpt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare explosiv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 731
E

explosiv

hur inverkar det i hästens mun..? ringarna är mindre, vad gör det för skillnad?

har läst tidigare trådar.. men jag har en ytterliggare fråga:
2-delat vs. 3-delat bridongbett, skillnad!?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bridongbett, skarpt?

bridongen är smalare - mindre anläggningsyta = större tryck.
i teorin blir det skarpare än tränsbett, men har hästen liten mun kan det bli mildare eftersom bettet då får bättre plats än om man har ett vanligt tränsbett
men det är som med alla andra bett - beror på hur hästen uppfattar och reagerar på det.

anledningen till att ringarna är mindre tror jag är för att det ska få plats tillsammans med stången, blir ju lite trängre när man har kandar.
så min teori är att storleken på ringarna inte har någon speciell funktion - men självklart beror det som alltid på hästen (eller ryttaren ;)), vissa gillar små ringar, andra stora

samma skillnad på två- och tredelad bridong som på två- resp tredelade tränsbett.

Sv: bridongbett, skarpt?

Ett bridongbett är ett tränsbett, och skillnaden är idag i princip ingen alls. "Förr", när det ansågs milt med tjocka tränsbett var det ju viktigare att skilja på bridong- och tränsbett.

När man använder bettet tillsammans med stångbett (kandar) vill man ha små ringar för att det inte ska bli så fullt runt hästens mun, risk för ihakningar osv, men annars har det inte heller någon större betydelse. På tävling får ringarna inte vara större än 8 cm om det gäller kandarbetsling, och 8 cm är faktiskt rätt stort, ingen skulle nog använda ett bett med så stora ringar till ett kandar...

Skillnaden mellan 2- och 3-delat är att det tredelade formar sig bättre efter hästens mun och inte kan sticka i gomtaket, men å andra sida så ger ett tvådelat något mindre tungtryck.
Storleken är otroligt viktig på båda, ett för långt tvådelat kan trycka hästen i gomtaket och ett för långt tredelat kan lätt glida ut med lederna på lanerna och ge skador där.
Ett bett ska ligga rakt i hästens mun och inte sticka ut något på sidorna.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 695
Senast: cewe
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Är betnovat (0,5 ml i vardera öra i 10 dagar) och rengöring med otoact (varannan dag i 10 dagar) vanlig behandling för ökad förekomst av...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka