S

solbacka1

Har en duva som går omkring på gårdsplanen. Jag misstänker att det är en brevduva eftersom jag läste i tidningen för ett tag sedan att flera brevduvor flugit vilse.
Duvan är ringmärkt, gul på ena benet och svart på andra.
Hur ska jag nu göra. Ska jag försöka få tag i duvan (innan katten) Den måste ju ha en ägare om det är en brevduva.

Jag tycker definitivt att du ska försöka få tag på den! Du lär väl märka om det är en tamfågel, ta det lugnt när du lockar på den! :) Flaxar den panikslaget iväg så är det nog en ringmärkt vildduva. :D

Jag satte mig på huk och pratade med den. Såg väldigt lugn ut. Men när jag försiktigt sträcker fram handen och där är ca 20 cm kvar flyger den upp på taket.

Hmm, konstigt att du kommer så nära om den är vild! Den kanske är tam men bara van vid vissa personer? Är inte precis nån fågelexpert... :crazy: Ge den lite mat! :idea:

(Den gula ringen är ju ringmärkiningen medans den svarta är en "tidsring". Brevduvor som tävlar har en sån ring. När dom kommer fram så tar man av ringen med hjälp av ett slags "tidtagarur" och så stoppas tiden för duvan. ;))Fick också en av flygarduvorna hos oss (men har en massa egna brevduvor). Om den ser trött ut så ta in den och sätt den (om du har någon) i en kattbur eller något. Där kan du mata den med ,helst duvmat, men även korn eller havre. Ge den också vatten. Låt den vara så i två dagar och släpp sedan ut den så kommer den , troligen, flyga raka vägen hem. :)

Flyga raka vägen hem - men det gör ju inte "min" duva. Jag tog hand om den för en vecka sen och lät den vila i mitt hönshus(utan höns). Den åtehämtade sig och efter 2 dagar så släppte jag ut den. Den är dansk (jag har läst på ringen) och danska brevduveföreningen har på sin hemsida ett formulär för upphittade duvor så jag har anmält att den har hamnat hos mig. Men nu vill den lille duvan inte flyga hem. Jag har schasat på den men den vill bara inte. Vad skall man göra då?

Inte mycket att göra åt det, den flyger bara hem när den själv vill det :)

Sv: Brevduva

Hej
Nu har vi också fått en brevduva till oss i Ö Strö som ligger utanför Eslöv, en mycket underbar vit med bruna vingar. Vi lyckades att fånga in den och nu sitter han/hon i en låda med galler ovanpå och har fått mat och vatten. Hur länge ska vi låta honom sitta där, kanske några dagar ?
Om han nu inte flyger vidare utan kommer tillbaks. Vad ska vi då göra ?

Det finns lokala brevduveföreningar (kolla i gula sidorna), kontakta dom så kan dom säga vem duvan tillhör och även hjälpa till med kontakt av ägaren så kanske denne kan komma och hämta sin duva.

Efter några dagars vila med vatten och mat, så släppte vi ut vår lilla brevduva i morse utan för Ö Strö.
Men vad hände?
Duvan tog sig en runda och sitter nu åter på vårt stalltak.
Vi får väl se om duvan flyger in i stallet och då får vi försöka fånga
in den igen och sen kontakta brevduveföreningen.

Tack för tipset.

Du skulle inte vilja berätta lite om brevduvetävlingar? :angel:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 027
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar