Brett eller smalt, vilket är stabilast för hästen?

HannaZ

Trådstartare
Undrar vilket som är bekvämast och stabilast/tryggast för hästen; att åka brett eller smalt?

Om den står brett kan den ju parera mer men om den åker smalt ger väl mellanväggen stöd.

Vad tycker ni?

Sv: Brett eller smalt, vilket är stabilast för hästen?

Mina åker mycket hellre brett. Min valack vill inte ens gå på om det sitt3er en vägg i. Inte ens om den är bred bak och smal fram. Tror nogf att de åker bäst när de kan stå lite på tvären och brett med benen.

Jag har alltid haft mina hästar stående smalt i transporten. Både eftersom det är enklare och de kan luta sig. Dock har jag plastvägg som gör att de kan parera väldigt bra.

Körde hästen i lånad Boj-vagn med hel trävägg för ett tag sedan och det höll på att sluta illa. Hon som brukar vara så himla lugn stormade som en vilde och trampade sönder både skydd och kronrand. Så om jag någonsin måste ha hästen i en sådan vagn igen så blir det att åka brett.

Jag läste på en hemsida att man kunde köpa hel bom att ha bak. Ingen mellanvägg alls fattar jag det som.
Det låter ju som att det skulle vara bekvämt för hästen men jag kanske lurar mig.
Iofs brukar jag låna en Fautras av en kompis, det är en enhästars och där står ju hästen väldigt brett.

Är spekulant på ett släp, och en av anledningarna är att jag vill kunna åka ut i skogen och rida när andan faller på. Problemet är då att jag måste kunna lasta hästen själv. Han går in utan protester men det blir lite svårt att stänga luckan på egen hand. Tänkte att det kanske blir enklare med en hel bom bak då :confused: ¨

Vill ju inte gärna bli stående ute i skogen... :crazy:

Senast ändrad:

Det är väldigt olika från häst till häst har jag fått erfara.

På den tiden då jag åkte med fjordan så åkte hon bäst smalt så hon fick ta stöd, brett = stökigt i transporten.

Mitt vbl och åringen har jag provat att åka både brett & smalt och båda fungerar. Då föredrar jag smalt, känns "säkrast" så tycker jag.

Har en kompis häst som måste åka brett, åker han smalt är det ett j**la liv där bak. :crazy:

Det där beror helt på vad hästen föredrar. Vissa vill ha en mellanvägg att kunna luta sig mot, andra vill ha fritt att kunna bredda bak (och kan åka brett eller med mellanväggen skjuten åt sidan), och ytterligare andra vill åka utan mellanvägg för att kunna ställa sig som de vill.

Alla mina åker bäst brett och helt UTAN mellanvägg, och samtliga står på samma sätt, med baken nere i ett hörn, och framdelen mitt över släpet, de står en aning på diagonalen alltså.

Ang lasta själv så är det ingen skillnad smalt och brett, du måste kunna få in hästen själv, den måste stå kvar tills du lagt för bommen. Om bommen är kort, trekvartslång eller hellång spelar ingen roll.

Jag har erfarenheten att hästar trivs bättre utan mellanvägg.
Är hästen dessutom en bredåkare jag då blir det ett himla liv baktill när den måste "trampa om" för att hålla balansen.

Mvh T

Alla hästar jag träffat på åker helst brett om de får välja själva. Sen går det bra för många att åka smalt också, men som sagt, de trivs bäst med mycket plats.

Hej!
Vi har ett sto som är fem år och hon trivs bäst med att åka med mellanväggen i, men den ska stå brett där bak. Tyvärr tog det ett tag innan vi kom underfund med detta på grund av att man inte märker av henne ett dugg i transporten, men däremot så såg man på henne när man kom fram att hon var rejält medtagen om hon hadde fått åka smalt. Det innebar även att det blev en motvilja att gå in i transporten, men det har blivit mycket bättre när hon får åka brett.
Mvh. Camilla

Jag har bara kört med den hela bommen bak, mina hästar brukar vara stora och bredåkande hela högen. Bara att lägga på bommen som vanligt när hästen knallat in, gå in och binda (eller först fälla upp lämmen och sedan binda).

jag har hört att många hästar helst står lite diagonalt om de får välja, alltså tror jag att brett är bättre än smalt (om man inte har mellanvägg m tjockt "plastskynke" nertill så att hästen kan ställa ut benen)

Har iofs aldrig funderat så mkt på det eftersom vi har 1,5hästarssläp :love:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
959
Senast: Amha
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 826
Senast: Murray
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025