Brenderup 33 K

MalanMjöl

Trådstartare
Jag går och drömmer om en egen hästtransport även om behovet kanske inte är akut och där finns gott om trailer i närheten att låna. :angel:

Har en liten häst på ca 500 kg och en liten bil som max får dra 1400 kg så ska inte vara en jättetransport.

Fallt över den här gamla Brenderup 33 K: http://www.dba.dk/hestetrailer-brenderup-33-k/id-1018435052/ (bor i DK) till ett väldigt humant pris. Utifrån bilden ser den välskött ut och ägaren har köpt den som ny. Räknar dock med att golvet nog ska skiftas efter 19 år…
Frågan är dom den trots billigt utgångspris ändå kommer bli lika dyr som en nyare trailer i slutändan?

Någon med erfarenhet av den här typ trailer (nog mer vanliga i DK än i Sverige…)?
Den står en timme ifrån mig så om det är totalt no go vill jag inte lägga tid på att köra dit…
 
Har haft Brenderup. Aldrig igen. Återförsäljaren erkände att de har ett konstruktionsfel som leder ner vatten från taket rätt ner i väggarna. Väggarna och golvet ruttnar alltså. Ingen säkerhet ö h t, konstiga lösningar för t ex överdelen på luckan (som släpper in mer vatten än om du spolar med slang rätt in i släpet).

Högt ljud i släpet för hästen, och vanvettigt låg skötardörr. Metallfodringen gör att du skär sönder allt, och en häst som krafsar genom skötardörren (om den lämnas öppen) skär m e m av sig benet.

Har du en stor häst kan bommarna bak funka, men har du något under 165-170 cm riskerar den att backa ut och fastna under bakbommen.
 
Har haft Brenderup. Aldrig igen. Återförsäljaren erkände att de har ett konstruktionsfel som leder ner vatten från taket rätt ner i väggarna. Väggarna och golvet ruttnar alltså. Ingen säkerhet ö h t, konstiga lösningar för t ex överdelen på luckan (som släpper in mer vatten än om du spolar med slang rätt in i släpet).

Högt ljud i släpet för hästen, och vanvettigt låg skötardörr. Metallfodringen gör att du skär sönder allt, och en häst som krafsar genom skötardörren (om den lämnas öppen) skär m e m av sig benet.

Har du en stor häst kan bommarna bak funka, men har du något under 165-170 cm riskerar den att backa ut och fastna under bakbommen.

Låter ju onekligen mindre trevligt! :( Gäller det alla Brenderup eller modellerna 80-90 talet? Finns ju en drös av dom på begagnatmarknaden så de har ju oansett vad kört ett par år?
 
Men vägde inte det släpet för mycket? Totalvikt 1500kg.

Har också en bil som bara får ta 1400kg, en häst som väger runt 650kg. Har en Enkelaxlad kylinge kärra. Bra väghållning och med en extra ventil helt godkänd ventilation. Lite liten kanske då hästen är nära 170 i mkh och drar 155 i täcken. Men hon har tillräckligt med plats och åker fint. Får plats ca 25- 30 småbalar hö och tar man av mellanväggen så åker bredåkaren också bra :).
Kan vara lite hoppig då man kör den tom men med en häst i så ligger den väldigt stabilt bakom bilen.

Är ett släp jag rekommenderar om man vill ha låg totalvikt, hög maxlast och ett stabilt och trevligt släp :)
 
Är det samma regler som här så får du inte dra den.

Skulle satsa på något nyare. Ett gammalt plyfasläp väger oftast uppemot 100 kg mer än vad som står på pappret.
 
Men vägde inte det släpet för mycket? Totalvikt 1500kg.

Har också en bil som bara får ta 1400kg, en häst som väger runt 650kg. Har en Enkelaxlad kylinge kärra. Bra väghållning och med en extra ventil helt godkänd ventilation. Lite liten kanske då hästen är nära 170 i mkh och drar 155 i täcken. Men hon har tillräckligt med plats och åker fint. Får plats ca 25- 30 småbalar hö och tar man av mellanväggen så åker bredåkaren också bra :).
Kan vara lite hoppig då man kör den tom men med en häst i så ligger den väldigt stabilt bakom bilen.

Är ett släp jag rekommenderar om man vill ha låg totalvikt, hög maxlast och ett stabilt och trevligt släp :)

Är det samma regler som här så får du inte dra den.

Skulle satsa på något nyare. Ett gammalt plyfasläp väger oftast uppemot 100 kg mer än vad som står på pappret.

Glömde- jag har BE så får dra en med totalvikt 1500 bara jag inte lastar mer än 1400. :) Men tack, tror jag letar vidare då och försöker hitta ett annat kap! Eller bara inser att behovet fint kan täckas genom att hyra ;)
 
Glömde- jag har BE så får dra en med totalvikt 1500 bara jag inte lastar mer än 1400. :) Men tack, tror jag letar vidare då och försöker hitta ett annat kap! Eller bara inser att behovet fint kan täckas genom att hyra ;)
Det är bra gött med ett eget släp ändå ;).
Och en lättare thule, trane eller liknande utan frontutlastning och med boggie går att hitta ibland billigt. Och de borde ha en total och lastvikt som kan fungera. De är dock väldigt populära. Men väldigt bra släp som är enkla att byta ut plyfan på om man inte har ngt emot att borra ut popnit :p.
 
Det är bra gött med ett eget släp ändå ;).
Och en lättare thule, trane eller liknande utan frontutlastning och med boggie går att hitta ibland billigt. Och de borde ha en total och lastvikt som kan fungera. De är dock väldigt populära. Men väldigt bra släp som är enkla att byta ut plyfan på om man inte har ngt emot att borra ut popnit :p.

Det var INTE det du skulle svara! ;) Man ska inte börja räkna på hur många gånger jag kan hyra ett släp innan jag kommer upp i samma belopp som ett eget kostar… Thule och Trane är tyvärr väldigt ovanliga har i DK, men ska kanske se hur mycket det kostar att omregistrera ett svenskt.
 
Varianten tyckte jag var ett bra budgetsläp. Men det kräver ett stort körkort, två ton.
Ser fint ut men jag hade aldrig köpt ett sånt :o. Lite petig kanske men skötardörren är på fel sida, mellanväggen för låg och är inget solskydd på framfönstret. ( iofs så kan man klistra dit en plastfilm..)
Och den har fel typ av bommar ^_^ (försök få loss den typen när hästen satt sig på den/kilat in rumpan under eller bara trycker mot den. Star är liite bättre i det utförandet men även de är svåra att få loss om hästen trycker mot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp