Förstår varför du ställer frågan, men tycker ändå att vi pratar om helt olika saker här.
1. Du försöker få någon att svara på att det är OK att bremsa hästen för att pyssla med bakbenen.
2. Nu pratar du generellt om en grupp hästar som importeras från Irland.
Om vi ska gå in på ettan (Igen)..så kan du ALDRIG utan att TA REDA PÅ vad som felas rättfärdiga användandet av bremsen i det syftet du nämner.
Den dagen hästen är fullkomligt genomgången och ingen hittar något som helst fel någonstans, den dagen ska jag hålla med om att det är jävelskap/okunnighet från ponnyns sida, den dagen SKA MAN INTE börja bremsa hästen!!!
Utan: Börja träna den från början med att lyfta bakbenen!!
Vad det sen gäller importer, har jag sett sådana av alla slag och skick, vissa ska man vara glad att man kan komma nära, andra har haft det jättebra.
Vissa kommer i stora grupper och står hos hästhandlare i stora grupper, det säger sig själv att dessa hästar är rädda om baken och bakbenen. (Ja jag har sett hur de kan behandlas)
Andra åker några i grupp, tom. ensamma, kommer från bra ställen, är väl hanterade, vana vid allt. Dessa bör vara väl genomgångna av vet. på Irland och ha ua. på hela kroppen, annars köper man ju inte hästen, men jag förmodar (?) att det var hästhandlarhästarna du menar?
Påvisar en häst/Ponny att det är jobbigt med bakbenen, i vilken situation som helst, bör man ta reda på vad problemet ÄR, inte börja använda hjälpmedel!!! som dövar symptomen på problemet!
Jag hör ofta folk säga att hästen är dum i huvudet, ponnyn trilskar för att det är just en ponny osv. Ni skulle bara VETA! hur många som har låsningar i tex: i nacken, tänk er själva att behöva utföra saker med nackspärr.
Varför, (Kan någon svara på det?) vill många av er hellre använda hjälpmedel än att ta reda på vad problemet egentligen är???
Vad handlar det om?