Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

diabla

Trådstartare
Min häst har sår på bakbenen som måste behandlas varje dag. Men hon har så ont så ont så hon lyfter benen och gör någon sorts elvisp med dom och sparkar och har sig och vill INTE att man ska röra såren! Hon är huuur väl uppfostrad som helst och hur snäll som helst annars, detta är alltså inte ett uppfostrings problem, utan det handlar om att hästen har ont nrä man tar på hennes sår.

Såren blir bara värre och värre om jag inte behandlar dem och det gå rinte att göra det så som hon håller på nu, så nu till min fråga, bremsa eller inte bremsa?

Jag kan tänka mig att det tar ca 1 - 1 1/2 veckor innan såren är såppas läkta att det inte gör ont längre när man tar på henne, så det betyder att jag skulle behöva bremsa henne ca 2 minuter per dag i kanske nästan 2 veckor!!! hoppas på kortare läketid!

om bremsningen görs rätt och det inte blir en otrevlig upplevelse för hästen, kan det då vara något farligt med att bremsa? jag menar mer i hästens hjärna? att det släpps lös endorfiner varje dag i ca 2 minuter?

Ni som inte tycker att jag ska bremsa, vad tycker ni att jag ska göra istället?

Jag har testat att lyfta ett annat ben, men nej, hästen har så ont så hon lyfter på benet vad man än gör och håller på att ramla omkull!

så jag tänkte att om hon har så himla ont, och om jag då ta rpå henne när hon ändå inte känner det eftersom hon är borta, så borde det väll vara bättre för henne än något annat jag kan komma på? eller? vad tycker ni?
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

Jag tycker att du ska bremsa både för din och hästens skull. Hästen slipper känna smärta och skräck när du behandlar benet, och det är mindre risk att du blir skadad. Nej, jag tror verkligen inte att hästen tar någon skada av att bli bremsad ett par minuter/dag.
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

bremsa,enkelt och bra sätt och framförallt säkert för både häst ovh människa
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

Jag gillar inte att bremsa i onödan, men ibland är det ju nödvändigt. Som i ditt fall.
Jag var tvungen att bremsa min varje dag ca 2 veckor i somras. Hon var ihopsydd vid höftknölen efter en sparkskada och såret blev infekterat, inte så mysigt:crazy:
Jag fick inte ens titta på såret knappt utan att hon började konstra.
Så, stallägaren höll i bremsen medans jag gjorde rent och satte på kompress. Hästen min verkade inte alls ha nåt emot det, och hon har inte fått några men efter det;)
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

Jag hade bremsat hästen en tiden det tar för att göra rent såret!
Det är ju för bådas skull.
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

När man bremsar påverkar man utsöndringen av endorfiner i kroppen - alltså ger man en smärtlindring till hästen.

Det är inte - som många tror - så att man drar åt om näsan så hårt att det gör så ont på hästen att den står still.

Bremsa du - enligt det du skrivit behövs det!
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

jag skulle bremsa, varför skulle du inte göra det??
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

Hur kan bremsning göra så att det utsöndras endorfin? Visst är det en sån här typ "tång" som man nyper åt runt mulen/läpparna på hästen?

Är bara nyfiken
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

Nej, en brems är ingen tång utan en pinne med en ögla i ena änden. öglan sätter du sedan runt hästens "överläpp" och snurrar. Det behöver inte vara så hårt utan det har en rent "hypnotisk" effekt på hästen och gör säkert så att det utsöndras endorfiner också. Endorfiner är absolut inget farligt utan tvärtom trevligt. Det är en slags "kroppens eget smärtstillande".
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

En brems kan vara en "tång" oxå...
 
Sv: Bremsa eller inte bremsa häst med sår?

Är det för att dom har en känslig överläpp då eller? Annars skulle det ju funka på vilken kroppsdel som helst. Jag har jämt trott att man använder brems för att då orkar dom typ inte göra nått för att det gör ont och/eller är obehagligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Angel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp