Breeders kontra kvaliten

E

Emelie3

Ja, kan någon vänlig själ förklara skillnaderna?! Jag har en fyraåring som jag vill visa nu i år, men så fick jag höra "Men kvaliten är så gammal, starta breeders istället". Men vad är skillnaden?! Jag förstår verkligen inte. Och årschampionaten som man kan kvala till i kvaliten, har det med breeders att göra? Hur startar jag breeders tävlingar? Kan jag starta både hoppning och dressyr? Vad är breeders finalen? Jag tror jag vet en sak och det är att man måste ha en breeders ansluten hingst för att få starta breeders, eller hur jag fel? Så snälla berätta för mig vad som är skillnaderna och är bättre att starta breeders än kvaliten? Tack på förhand :bump: :)
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

4-års champ (kvaliten)- hästens förmåga bedöms, högst poäng vinner. Du kvalar genom kvaliténs spec. omgångar runt om i landet.

Breeders - för 5- och 6-åringar där snabbast felfri till slut vinner. Ingen bedömning av hästens förmåga. Du kvalar på reg. och nat. tävlingar runt om i landet under hela året.

scandinavian open - 5-6-åringar tävlar i snabbast o felfri vinner, ingen bedömning av förmåga dock har du endast 6(?) kvalklasser på dig, kan dock vara vilken reg/nat klass som hellst med ett spec. papper måste lämnas in före start.

detta gäller iaf hoppningen :D
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

en sak till, hästen ska vara ansluten till breeders för att få starta breeders, annars blir det öppna championatet.
Kan inte riktigt hur breedersanslutningen fungerar men de bör väl göras som föl, tror det är svinigt dyr att ansluta dom som äldre?
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

Kan man starta både breeders och kvaliten också? :love:

Ingen som vet hur det är med dressyren? :D
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

Som 4-åring kan hästen starta både i kvaliteten och 4-årschampionatet, breeders är för 5-6 åringar. Läs mer om hur det går till i dessa länkar
http://www.asvh.se/unghast/kvalitet.htm
http://www.swedehorse.com/Pages.aspx?/swh/rules/fouryear/

Vid betäckning från och med 2002 är det uppfödaren/hästägaren som vid inregistrering av häst hos ASVH, via betäckningsrapport alt. registreringsansökan, anger om hästen ska anslutas till Breeders Trophy.
Att ansluta ett föl kostar 375 kr (inkl. moms 75 kr).
Häst som ej anslutits som föl kan efteranslutas mot förhöjd avgift enligt nedan
Ettåring, anslutning mellan 1/3 – 31/12 1250 kr (inkl. moms 250 kr)
Tvååring, anslutning senast 31/12 2500 kr (inkl. moms 500 kr)
Treåring, anslutning senast 31/12 3750 kr (inkl. moms 750 kr)
Fyraåring, anslutning senast 31/12 5000 kr inkl. moms 1000 kr)
Fem- sexåring, anslutning före kvalstart 6250 kr (inkl. moms 1250 kr)
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

"Kvalitén" är ju grundat på vet. o hälsotillstånd o ext. oxå, det är inte med i 4-årschamp.

En 5-åring ska gå LA, medans en 4-åring bara behöver visas i en fin grundform.
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

Men fyraårs championatet är väl som en final på kvaliten? Om jag fattade det jag läst, eller?

Om man deltar på kvaliten så får man deltagar i fyraårs championatet? Eller är det bara vissa som får det?

Hur vet jag om hästen är ansluten, står det i passet någonstans? :D
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

Är din häst breeders ansluten så står det i passet! Lycka Till!
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

Man kan kvalificera sig till finalen i 4-årschampionatet via kvalitetsbedömning, men alla får inte vara med.

Citat från Swede horse hemsida

"Till 4-årschampionatets final kan hästar kvalificera sig i dressyr genom deltagande i ASVH:s kvalitetsbedömning och/eller 4-årschampionatets kvalificeringstävlingar.

För att vara startberättigad i final i 4-årschampionatet genom kvalitetsbedömning krävs följande;
Bästa gångartshäst enligt resultatlistan på regional bedömning är starberättigad i Svenskt Avel och Sportchampionat. Hästar kan även kvalificera sig enligt följande regler; De tre gångartsbetygen skritt, trav och galopp ska vara lägst 8,0 i genomsnitt och inget av de tre betygen får understiga 7,0. Det veterinära betyget får vara lägst 7.0


Uttagning via championat

Kval till final i 4-årschampionatet genom championat:
Uttagning till final sker genom uppvisande av hästen under ryttare efter domarens anvisningar och inte via programridning. Ekipaget erhåller ett sammanfattande betyg innefattande gångarter, elasticitet, ridbarhet, form och utvecklingsbarhet. Även ryttarens sätt att rida hästen ingår i bedömningen. De 15 % bästa hästarna vid varje plats tas ut till final under förutsättning att minst 7,8 poäng uppnåtts. Dock tas samtliga hästar med 8,0 poäng och däröver ut till final.
E. Swede Horse AB fastställer i övrigt hur många hästar som skall inbjudas till Svenskt Avel och Sportchampionat (totalt max 60 hästar, dock minst 10 hästar från respektive verksamhet). Hästlicens behövs ej, oavsett uttagningsplats, dock krävs minst lokal ryttarlicens. 4-åriga hingstar som genomfört godkänt bruksprov innevarande år är direktkvalificerade till final i Svenskt 4-årschampionat.
Reserver tas inte ut och eventuella strykningar kommer inte att ersättas."


Det står på sidan 6 i övre högra hörnet i passet att hästen är ansluten till Breeders trophy, dvs om den är det.
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

"Till 4-årschampionatets final kan hästar kvalificera sig i dressyr genom deltagande i ASVH:s kvalitetsbedömning och/eller 4-årschampionatets kvalificeringstävlingar."

Men vad är kvalificeringstävlingar då? Förlåt att jag är så jobbig och inte fattar :o :o :o
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

Hon var iaf ansluten såg jag i passet, men då får jag starta i breeders då? Nästa år alltså. Det har ingenting med hingsten att göra, om man är ansluten så får man starta? :D
 
Sv: Breeders kontra kvaliten

Kvalificeringstävlingar går på olika ställen i landet, var och när står på swedehorse hemsida www.swedehorse.com när det närmar sig. Förra året var det fem tävlingar och de hölls i slutet på sommaren till mitten av september.

Citerar från swedehorse hemsida.

"Kvalificeringstävling
Uttagning till final sker genom uppvisande av hästen under ryttare efter domarens anvisningar. Ekipaget erhåller ett sammanfattande betyg innefattande gångarter, elasticitet, ridbarhet, form och utvecklingsbarhet. Även ryttarens sätt att rida hästen ingår i bedömningen. De 15 % bästa hästarna vid varje plats tas ut till final under förutsättning att minst 7,8 poäng uppnåtts. Dock tas samtliga hästar med 8,0 poäng och däröver ut till final."

"Hästar födda före 2003 efter hingstar anslutna till Breeders Trophy systemet är automatiskt anslutna till Breeders Trophy förutsatt att de är registrerade med grönt, vitt eller gult hästpass. För listor över anslutna hingstar se E. Swede Horse hemsida www.swedehorse.com. Från och med betäckningsåret 2002 (fölårgång 2003) gäller nya regler för anslutning till Breeders Trophy. Hingstanslutningsavgifterna har tagits bort. Alla svenskfödda hästar införda på ASVH:s språngrulla får anslutas till Breeders Trophy under förutsättning att de registrerats hos ASVH med grönt, vitt eller gult hästpass. Hästar med grått hästpass kan inte anslutas."
 

Liknande trådar

Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: Billy
·
Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet...
2
Svar
21
· Visningar
2 339
Senast: muppia
·
Fälttävlan Efter att läst en del trådar så vill jag höra era olika teorier och tankar om hur ofta man ska tävla. :D Jag är ju uppväxt i en...
Svar
10
· Visningar
1 903
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp