lady_vip

Trådstartare
Hjälp en tekninsk analfabet!

Mitt mobila bredband sjunger på sista versen så jag funderar nu på fast bredband via telejacket. Håller på att ringa runt för bästa pris och erbjudande men jag blir ganska förvirrad...

Jag surfar mycket, laddar en hel del stora filer via skolan (digitala föreläsningar) och hade gärna laddat mer film och musik. Därför har jag varit inställd på 12-24 mB, men nu har 2 försäljare frågat om jag verkligen behöver det..? Behöver jag det..?

De enda som verkar kunna erbjuda bredband är Telia och Bredbandsbolaget, Tele2 hade ingen möjlighet och det finns inga kablar indragna i huset förutom telekablar. Har jag glömt någon att ringa?

Telia: 12-24Mb 309:- + 89:- (nätavgift), 6-8 Mb 252:- + 89:-
Bredbandsbolaget: 24 Mb 349:- + 69 :-, 8 Mb 319:- + 69:-

Det är ju ganska uppenbart att Telia är billigast, frågan är vilken operatör som är bäst..? Jag tycker det är ganska dyrt både och, men eftersom jag inte har nån fast telefon inkopplad (och inte vill ha) så får jag massa extra avgifter.

Någon som har nåt smart tips på att få ner kostnaderna?

Tillägg: Jag blir inte av med mitt mobila bredband (3) förrän 22 december, men det är uppsagt och klart. Dock funkar det dåligt och modemet är antagligen slitet... Men det kostar 159:-/månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Bredband?

Telia är mitt råd. Jag har haft Telia sedan 2004 med inga som helst problem någonsin! Inte ens under våra stormar med allt vad det innebär!

Visst är de dyra! Jag betalar nu 389 kr i månaden, men absolut att jag fortsätter med det än testar andra varianter.
 
Sv: Bredband?

Men bor du klurigt till om det bara är dem två som kunnat erbjuda bredband?

Sen tycker jag du ska fråga Telia om vilken snabbhet de kan garantera dig, för när vi skulle skaffa hos dem (vi trodde det skulle bli lätt, står i trappuppgången att det är Telia bredband i huset) så kom det fram att vi bor 3 km från närmaste central och då kunde vi väl kanske få ut max 2 Mb om vi valde 8 Mb.... Med andra ord, de ville att vi skulle betala för en hastighet de visste att vi aldrig skulle få. Överhuvudtaget har jag aldrig varit nöjd med Telia, hade det hemma hos pappa och när det krånglade skyllde de alltid ifrån sig och gjorde inte ett skvatt för att se till att vi fick vårat internet som vi betalade för! Var det åska så var det inte deras fel, var det blött i marken så var det inte heller deras fel för det fanns ju hästhagar med ström runt omkring som störde ledningen. :grin:

Om du bor i Skåne borde du ju kunna höra med Perspektiv bredband, ett dansk-svenskt företag. Vi har dem nu, för de var de enda som kunde garantera vettig hastighet. Vi får ut 8-12 Mb och betalar 295 + 50 i månaden (för deras upp till 24 Mb hastighet, men eftersom vi bor såpass till så kan vi inte få ut mer än hälften). Dessutom är de trevliga och hjälpsamma!
 
Sv: Bredband?

Kunde tydligen inte ha Perspektiv... Synd, de var överlägset billigast!!

Vet inte om jag bor klurigt till, skulle inte tro det, är ju ett samhälle med flera olika bredband nedgrävda tex, bara det att vi inte har det i huset. Vet inte om det är för att det är flerbostadshus som det ställer till det..?
Men ang. Telia så är jag själv skeptiskt eftersom mina föräldrar alltid har problem och går långa perioder utan hemtelefon pga nåt skumt fel som aldrig åtgärdas.

Enya: Tack!

Tassen: tack, och du har PM;)
 
Sv: Bredband?

adsl kan de flesta erbjuda. i vårat fall var glocalnet billigast.. 600kr i anslutningsavgift.. modem lånas och de ersätter ett gratis om det går sönder (2 är bytta hos oss).

kostar oss 249kr/månad för 24mbit (22mbit uppmätt) inkl hemtelefoni.
 
Sv: Bredband?

Jag surfar mycket, laddar en hel del stora filer via skolan (digitala föreläsningar) och hade gärna laddat mer film och musik. Därför har jag varit inställd på 12-24 mB, men nu har 2 försäljare frågat om jag verkligen behöver det..? Behöver jag det..?
Min erfarenhet är att din egen anslutning sällan är flaskhalsen när det handlar om att ladda ner film och musik här och var på internet. Hämtar du dina föreläsningar direkt från någon svensk skolas server kan det spela större roll, men det handlar egentligen bara om tid. Halverar du bandbredden tar hämtningen (ungefär) dubbelt så lång tid. Kan du leva med att en film tar en timme att hämta istället för en halvtimme, eller att en skiva tar tjugo minuter istället för tio? Så om du inte har bråttom kan du ladda hem precis lika mycket med en långsammare anslutning - det viktigaste är kanske snarare att det inte finns någon begränsning i datamängd i abonnemanget.

Vi har Telia som operatör, eftersom det är de jag haft minst problem med under... ja, de snart tjugo år jag använt internet. Vi har <24 Mbps abonnemang som i praktiken ger ca 16-17 Mbps ner och 2 Mbps upp genom en bra och snabb hemmarouter. Vi kunde lika gärna klara oss på <12 Mbps idag eftersom vi inte har onlinespelande familjemedlemmar i samma utsträckning längre, det är mest slöhet som gjort att vi inte bytt. :)
 
Sv: Bredband?

Kolla upp Bredband i Kristianstad. Vi har haft de i ca 3 år och aldrig haft strul medan jag vet att många här i trakterna som haft Telia har massor av strul...
 
Sv: Bredband?

När jag skulle skaffa bredband för ca 2 år sedan så valde jag mellan comhem och telia, ni kan ju klura ut vilka jag valde då telia krävde 1000kr för själva skaffandet av bredbandet och comhem inte var lika giriga ;)

Var grymt nöjd med Com Hem iaf =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp