Bredband i lägenhet, hur funkar det?

kopparberg

Trådstartare
Jag har fått (!!) en dator. Så nu ska databimbon jag få internet hemma i mitt hem! :bow:

Jag är helt nollställd på allt vad datorer heter, så vad ska jag ha därhemma i lägenheten? Bredband eller modem?
Eller kan man inte välja när man bor i lägenhet?
Bostadsbolaget jag hyr av har bredband, men måste jag då teckna mitt bredband med ett visst bolag, eller får jag "välja operatör" som man gör med telefonen?

Ngn som vet?
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

om ditt bostadsbolag har ett aval med nån operatör kan du säkert få ett förmånligare avtal med dem..

är det "hål i väggen" kontakt uttag är det säkert låst till en operatör.

är det ADSL som man använder sig av telefonjacket kan du så klart välja vilken ISP som du vill.

tips är att kolla med bostadsbolaget vad de har för erbjudanden.
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Du måste som sagt ta reda på vad du har för typ av bredband. Antagligen har du adsl eller comhem (via kabel-tv). Fråga din hyresvärd, de vet.

När du vet vad du har går du in på http://se.pricerunner.com/broadband/browse och kollar vad som passar din plånbok och dina behov :)

PS: ISP=internet service provider=internetleverantör
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Jag ringde bostadsbolaget, men de som kunde det hela var inte anträffbara.
Så den hjälpsamme killen jag pratade med försökte så gott han kunde, men det blev lite en blind leder en blind! :D
Men enligt honom (han gick och frågade ngn) så skulle jag "ringa Telia".
Så jag gissar att då har bostadsbolaget avtal med Telia, och det är Telia jag måste använda?!
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Har alltså samma bolag olika priser?
Alltså om det är Telia jag måste ha, finns det fler varianter av bredband än ett?
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

I trapphuset brukar det finnas en tavla där hyresgästernas namn står. Där brukar det oxå stå vilka som levererar t.ex TV och bredband.

Har du något extra uttag för bredbandet i lägenheten?
SpringBort (ComHem) är kopplad till centralantennuttaget (Reklamen "Tre hål i väggen"), detta har då tre uttag - Radio/TV/Bredband
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Troligen är det så att fastighetsägaren/hyresvärden har skaffat något avtal med Telia om gruppanslutning. I den bostadsrättsförening som jag bodde i innan jag irrade mig ned till Skåne så hade de gjort det. Då kostade det 300kr/månaden istället för 395kr/månaden om man band upp sig i 12 månader.

Där jag bor nu så har fastighetsägaren låtit ComHem installera sina tre hål i väggen. En gång i månaden så kommer det reklam om att de rekommenderar ComHem osv... Jag hade det först, men sen fick vi möjlighet att ansluta oss till Stadsnätet via ADSL. Billigare, snabbare och bättre tillgänglighet.

Varför denna ihärdiga reklam om att de rekommenderar? Jo, bostadsbolagen får provision från operatören/leverantören av Internet och kabel-tv när någon hyresgäst tecknar ett bundet abonnemang.
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Finns inget trapphus! Alla har egen ytterdörr.
Vet inte om jag har ngt uttag för bredband. :o
Men jag vill minnas att hyresgästen innan hade en dator på ett ställe i lägenheten, ska hem och kolla där!
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Har inte ditt bostadsbolag någon hemsida då ? I såfall är det ju bara att kolla där. Egentligen är det ju struntsamma vad ens bostadsbolag har för avtal, är ju bara att teckna villket abbonemang man vill. Ja, har du inte 3 hål i väggen blir ju com hem lite svårt.
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Jag har bostadsbolaget som hyresvärd, det finns tre hål i väggen för att kunna teckna com hem om man vill, men jag har valt bredbandsbolaget som leverantör istället.

Det finns ju mängder av leverantörer att välja och vraka ifrån, allt utifrån vad man själv har för nytta utav det.
Men du behöver INTE välja det bolag som hyresvärden har avtal med.

Modem = slött, långsamt, Bredband= olika hastigheter, olika kostnader för olika bolag.
 
Sv: Bredband i lägenhet, hur funkar det?

Kanon! Då är jag alltså inte tvungen att teckna abbonnemang med ett visst bolag då. Toppen! :)
Då blir det att ringa runt och prisjämföra!

Har sett vad segt modem är, så jag ska skaffa bredband.
 

Liknande trådar

Äldre Jag och min sambo har tagit in en inneboende. Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad. Hurvida detta är...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 293
IT & mobiler Jag bor i hus på landet och vi har ADSL. Jag har också en lägenhet som jag bor i när jag jobbar, och där finns möjlighet att ha bredband...
Svar
6
· Visningar
1 258
Senast: Hermelin
·
H
IT & mobiler hejsan alla datorgenier!! hehe! själv är jag inte speciellt bra med det här med datorer. men jag har nu fått en bärbardator o tagit...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: hippolina
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
2 050
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp