Bredare Bukgjord

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
M

MartinaN

Hejsan! Jag har en remmsele vid körning av min häst.Nu är det så att hon är välldigt känslig under magen och har nån form av "sadel tvång".
Så av equiterapeut är jag rekommenderad att ha bredare sadelgjord och även bukgjorden till selen. Så någon som har nå tipps på bukgjord passande remsele som är bred och gärna tryckfördelande. Pm:a eller skriv i tråden.

//Martina

Sv: Bredare Bukgjord

Är det en sånhär du söker?

dsc_0165.jpg

dsc_0166.jpg

Sån tycker jag att jag har sett till hopp och dressyr sadlar. Dom är ju super snordyra. SKulle gärna vela ha lite billigare alternativ om det är någon som kan rekommendera nå märke eller så, så jag vet vart jag ska leta??? Är lite lost inom travvärlden. Men jag kör mest bara för skojsskull och för att min häst var inkörd och hon tycker det är super kul att få springa framför vagn.

Det verkar inte finnas så mycket breda bukgjordar, mest upp till 5-6 cm men du kanske kan prova en gjord i neopren eller gummi. FinnTack säljer dessa. Dom finns i standardutförande och är av bra kvalitet. Du kan ju prova att spänna bukgjorden liiite lösare, den behöver inte vara lika hårt spänd som när du rider för jag antar att du har en bra brösta till selen.

Senast ändrad av en moderator:

Oki, tack det ska jag kolla upp. Ja jag har en välldigt bred och fin långbrösta när jag kör.

det finns ju dom som är något lite bredare i mitten , iallafall till qh selar. Fast annars kan du kanske ha en med resårgjord också, dom blir ju mildare och inte så stumma när man drar åt...

Jag vet inte om det skulle hjälpa, men en tanke som jag fick var att sätta ett selunderlag på gjorden? Typ en sån i teddy, de brukar ju vara ganska breda och kanske jämnar ut trycket lite iallafall?

Det var bara en tanke, men jag har som sagt ingen aning om det gör någon skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 320
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024