Bredåkare???

T

tarragona

Har ni några erfarenheter av hästar som helt plötsligt blivit bredåkare efter en transportolycka eller liknande :confused:
Vår ponny skadade ett bakben på väg till tävling i mitten på mars, vi fick åka hem igen och då ramlade han omkull och körde ut det andra benet genom transportväggen. :cry: Allt gick bra till slut och han fick åka brett resten av resan hem och stod då lugnt. Nu lastade vi honom igår för första gången efter olyckan och körde några hundra meter, allt var lugnt men vi stannade ändå för att kolla honom. DÅ började han sparka och leva, snabbt in i transporten och fick undan mellanväggen och då lugnade han sig.
Åkte till dressyrtävling idag med mellanväggen på sné och allt gick då bra. Det stora PROBLEMET är att vi nästan alltid har två ponnyer med ut på tävling, vilket inte går nu.

Har någon några erfarenheter av bredåkare som ni "tränat" så att de kunnat åka "smalt" igen?

Vår ponny när inte besvärlig att lasta/lasta av efter olyckan utan har endast balanssvårigheter under färden.

Sv: Bredåkare???

De hästar som jag haft som "blivit" bredåkare som äldre (2 stycken) har inte gått att "lära tillbaka" igen.
Lösningen för oss blev att köpa en till hästtransport för de tillfällen vi åker med flera hästar. :crazy:

Min gamla ponny var påväg att bli bredåkare.
Han var från början helt lugn och fin men 'chaffisen' körde alldeles för fort
i svängar vilket gjorde honom nervös och började leva rövare i släpet.
Även fast vi började köra vrålsakta och en mer rutinerad person fick börja köra honom så hade det beteendet satt sig.

Jag åkte med honom en gång och han var inte kontaktbar.
Han typ,, lutade sig mot mellanväggen och sprattlade med benen. (låter sjukt men nått sånt var det;) )

Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra då dom flesta sa till oss att
''en gång bredåkare - alltid bredåkare'' så vi ville inte börja köra honom brett.
Vi fick en ide och testade att ge honom lugnande så fort vi skulle åka och det hjälpte verkligen.
(Inte så mkt så att han blev helt drogad, utan han var fortfarande vaken och ''med''.)
Han behövde åka med det kanske 2-3ggr sen blev han som vanligt :bow:

Senast ändrad:

Samma som för Ghost, har haft en häst som blev bredåkare och som adrig kunde åka smalt igen. Exakt varför han blev bredåkare fattade jag aldrig, men en dag kunde han bara inte stå smalt, inte ens med bästa kompisen bredvis sig...

Jag har aldrig hör om någon häst som har blivit "smal" åkare igen. Tyvärr.

Ingen som vet om det blir bättre med ½ mellanvägg och plast nertill då?

Min häst hade på åldernshöst blivit bredåkare och ramlade bokstavligen omkull med mellanvägg. Var jättenervös när hon skulle till klinik med annan häst i släpet också, men hon klarade det och den transporten hade delad mellanvägg nertill som flyttade på sig..

jah det är inte något ovsnligt, min d-ponny är bredåkare och han är 13 år, han vart det för ett par år sedan, han får panik och kan inte hålla sin balans om han står smalt, medans en annan d-ponny jag hade nyligen också var tvungen att åka brett, det är jobbit tycker jag med tanke på att an bara kan köra1 häst åt gången, men vad ska man göra, man får se till att sätta fast mellan vägen och sedan skaffa speciall bakbom.

Nästa trasnport jag köper ska va med delad mellanvägg så hästarna akn ta stöd och skjuta in sina ben under vägen och få sin balans.

min häst var bredåkare in i märgen, trodde jag.
med vanlig mellanvägg på smalt sparkade hon panikslaget tills det gick sönder (gjorde hon innan jag köpte henne...), "hängde"/lutade sig mot väggen så man trodde transporten skulle välta etc..

stallägaren hade en ifor williams med halvvägg och gummimatta längst ner. hon accepterade att åka med annan hsät i den (dvs smalt), oftast utan problem. ibland kunde hon luta sig igen och trampa om när man körde, men hon fick aldrig panik. hästen hon åkte med var också väldigt lugn vid transportering, det kan ju ha hjälpt.

vanlig smalåkare blev hon dock aldrig, vi försökte en gång, men kom i princip bara 2 meter innan hon fick panik, så det var bara att bredda...

edit: om du provar halvvägg med gummimatta rekommenderar jag dock att köra med stabila höga skydd eller hasskydd, för när dom kör in benen inunder väggen är de tlätt att dom skadar haserna... :crazy:

Mina två ponnys vill gärna stå en aning brett, så vi har en mellanvgg med genomskinlig "gummimatta", eller vad man nu ska kalla det. Och det funkar prima. De står hur lugnt som helst och båda får plats. Dessutom såg vi till att köpa en bra och stadig transport som är lätt för dem att stå i, och kör alltid jääääättelångsamt i svängarna, de är då de gärna breder ut sig lite extra för att hålla balansen.

Min förra häst blev bredåkare efter en incident då han blev rejält uppskärrad, men kan nu åka smalt igen utan problem.

Efter incidenten började han trampa och röra sig mycket mera i transporten. Jag hade inte kört honom brett innan så jag testade det och fick en lugnare kuse. Sedan dess fick han åka brett i mitt släp.

Nuvarande ägaren har bara korta bommar och kör därför smalt, hel mellanvägg. Hon åker inga långa sträckor med honom och inte ofta heller, men det går bra. I synnerhet när shettiskompisen får åka med. Hur det kommer sig att han kan åka smalt igen vet jag inte. Kanske har glömt det som hände eller helt enkelt accepterat smalheten. Däremot har han alltid bankat med frambenen i släpet när det står stilla, men detta blev vare sig bättre eller sämre av bred- eller smalåkande.

Mitt förslag är att testa att köra hästen smalt längre än vad ni gjorde nu. Om jag förstår dig rätt kom sparkande m m när ni stannade, men den var lugn medan ni körde. Försök ha is i magen och låt hästen stå i släpet smalt och testa om han lugnar sig efter en stund. Kruxet med att flytta på mellanväggen och/eller lasta ur direkt när en häst börjar krångla är att man belönar krånglet s a s och förstärker det beteendet. Om hästen håller på att flippa ur fullständigt och bli farlig för sig själv eller omgivningen måste man ju självklart göra vad som behövs för att få lugn igen.

Har ni några erfarenheter av hästar som helt plötsligt blivit bredåkare efter en transportolycka eller liknande
Ja.
Har någon några erfarenheter av bredåkare som ni "tränat" så att de kunnat åka "smalt" igen?
Ja. Men hästen åkte inte säkert förrän "skadan" var läkt och balansen var upptränad. Laser, arnica, markarbetade, yoga och balansövningar. :)

Jag gjorde dessutom så att jag kapade av den nedersta delen av mellanväggen och satte dit en gummimatta, så att hästen kan sätta ut benen bredare än vad själva väggen är. Dom behöver ofta inte så mycket mer plats.
En sådan gummi-mellanvägg finns annars att köpa på Umesläp i Bygdsiljum.

God ventilation är dessutom mycket viktig för en häst som en gång har stressat/gjort sig i illa i transporten. Även viktgit att det inte blir för varmt för hästen, anser jag.

Hoppas det ordnar sig för din ponny.:smirk:

Min ponny fick helt plöstligt panik i transporten påväg hem från träningen. Sparkade av sig en sko och höll på att lägg sig. När vi skulle pröva igen och köra några dagar efter gick det inte ens att stänga transport drörren utan hon fick panik. Nu har vi tagit det lugnt fram och tränat bort det nästen helt nu. Hon får nu åka brett iaf tills hon känns helt säker igen. Men det har tagit länge innan hon gick att köra igen. Vissa hästar som är i god kondtion kan få balans svårigheter helt plötsigt.

Jag skulle lugna mig lite med att åka smalt igen, tråkigt att det inte går att åka 2st samtidigt. hoppas det löser sig!

Det var precis detta jag funderade över, om det skulle kunna funka med mjuk vägg. :) Nu blir det till att kolla ifall det går att fixa en sån till min gamla transport

Hej!

Min häst som har åkt smalt i hela sitt liv i vanlig transport, fick åka till tävling i en stor fin transport med delad mellan vägg 1 gång! Efter det så vägrar hon att åka smalt i en vanlig transport igen! Ingen olycka eller nått, hon fick smak på lyxen en gång och det räckte tydligen:cry: Så nu är hon bred åkare:(

Vår D-ponny vill oxå åka brett. Hon la sig med hela sin tyngd på ytterväggen och jag kan säga att det var INTE roligt att köra henne då hela väggen bågnade. Vi har en transport med hel mellanvägg, så det är bara att flytta väggen! (Inget att be för.):rofl:
Fram tills nu (hon fick ett föl i helgen) har vi bara haft en häst så det har inte varit några bekymmer.
Nåväl vad jag skulle komma fram till är att jag vid några tillfällen kört henne och en häst till i en annan transport. Den har halv mellanvägg med mjuk plast nertill. Det har gått alldeles UTMÄRKT!!!! I den har hon kunnat bre ut sina "fötter" som hon har önskat, och varit nöjd och glad under resorna!
Så satsa på att få fixat mellanväggen (el. köp ny transport). :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama