Bravecto som avmaskningsmedel?

Breen

Trådstartare
Jag har en katt som är nästan helt omöjlig att avmaska. Varken tabletter eller flytande går ner.

Bad därför om Profender. Enligt veterinären var Bravecto ett bättre alternativ. Enligt apotekspersonalen är det enbart ett fästingmedel och inget som används till avmaskning.
Frågan är om personalen där har rätt eller om Bravecto även fungerar som avmaskning? Veterinären pratar tyvärr inte svenska så jag tänker att det kan ha skett någon misstag oss emellan.

Det är inte så att vet blandat ihop profender (spot on för inälvsparasiter) med advocate (spot on för utvärtes parasiter). För bravecto skulle kunna ses som ett smalare alt än advocate.

Bravecto är inte godkänt för behandling av inälvsparasiter.

Det är inte så att vet blandat ihop profender (spot on för inälvsparasiter) med advocate (spot on för utvärtes parasiter). För bravecto skulle kunna ses som ett smalare alt än advocate.

Bravecto är inte godkänt för behandling av inälvsparasiter.

Jag misstänker att det nog blivit någon ihopblandning. Får bli ett nytt samtal till veterinären.

Jag har en katt som är nästan helt omöjlig att avmaska. Varken tabletter eller flytande går ner.

Bad därför om Profender. Enligt veterinären var Bravecto ett bättre alternativ. Enligt apotekspersonalen är det enbart ett fästingmedel och inget som används till avmaskning.
Frågan är om personalen där har rätt eller om Bravecto även fungerar som avmaskning? Veterinären pratar tyvärr inte svenska så jag tänker att det kan ha skett någon misstag oss emellan.

Bravecto tar en hel del som inte står i FASS. Bland annat noskvalster och demodex hos hund.
Jag har ingen aning om det även kan verka mot inälvsparasiter men det låter mindre troligt då det går ut i blodet direkt.
Dubbelkolla med veterinären annars är det en fråga till tillverkaren. De brukar gärna svara på frågor om det.

Det får bli en dubbelkoll. Tyckte bara att vi pratade om just mask i femton minuter, så vart fästingmedel kom in i bilden är jag inte så säker på. Men när jag nu hämtat ut medlet vore det bra om det går att använda.

Liknande trådar

F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
16 776
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 489
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar