Bråttom ut ur boxen

C

cafu

Hej!

Hur gör ni när ni får hem nya hästar, låter dem stå inne ett tag eller släpper ut dem direkt till de andra hästarna? Efter många år utan häst fick jag nyligen hem mitt nordsvenska stoföl. Sedan den dagen har det inte varit annat än kontroverser mellan mig och bonden som äger gården jag bor på. Där fanns för det första 2 hästar sedan tidigare, en shettis och en gammal nordsvensk. När fölet kom tänkte jag att hon kunde stå inne under eftermiddagen och natten med de andra hästarna. Dagen därpå fick jag dock inte släppa ut henne, bonden tyckte hon skulle stå inne och "bli lugn och hemmastadd". Han vägrade dock låta sina hästar vara inne som sällskap utan släppte ut dem. I drygt en vecka fick hon stå inne medan de andra hästarna fick gå ute på dagarna, jag bönade och bad men fick inte släppa ut henne utan bara ta ut och leda henne. Min känsla var att hon skulle bli ännu svårare att hantera ju längre hon fick stå inne, men bonden insisterade på att hon först skulle "lära sig var hon bor". Inne på logen där hon står finns nästan inget ljusutsläpp och jag skulle heller inte ha ljuset tänt, utan där skulle hon stå alldeles ensam i mörkret hela dagarna. Det kändes som djurplågeri. I efterhand förstod jag att det var pga en av de andra hästarna, nordsvensken, som min häst inte fick gå ut, för när vi efter mycket om och men släppte ihop dem visade denna häst ett tydligt missnöje med den nya hästen, hon gjorde utfall mot oss människor (särskilt sin ägare) och sparkade både mot folk och den nya hästen. Det hela blev ohållbart så denna häst (20 år) skickades till avlivning. Där stod jag plötsligt utan sällskap till min häst, för shettisen som blev kvar som ska hålla sträng diet och min häst ska ju i princip ha fri tillgång till hö, så det är ju inte så bra idé att ha dem ihop. Hursomhelst fick jag tag på ett nytt sällskap, en underbart snäll gammal nordsvensk travarvalack. Men, nu kommer frågan: när jag ska ta ut henne ur boxen på dagarna är hon helt tokig, hon kastar sig förbi mig utan att jag knappt hunnit koppla fast grimskaftet, att stänga in sig i boxen först är förenat med livsfara då hon stegrar sig och bara ska UT! Kan detta bero på att hon blev instängd den första tiden och har blivit så rädd för att bli lämnad ensam (vilket jag själv tror)? Och vad kan jag göra åt det?

Sv: Bråttom ut ur boxen

Jag skulle absolut kalla det djurplågeri. Tänk själv hur beroende ett föl är av sin flock. Jag förstår inte varför du inte flyttat hästen än. Men det är ju såklart svårt att hitta stall bara sådär, men vad som helst är bättre än att låta henne stå själv. Du kommer att ge henne en hemsk erfarenhet som hon kommer att bära med sig resten av sitt liv, och kommer att kunna spaka problem i många situarioner. Transport, ridning, hantering, allt. Dessutom mår ju inte hästen bra.

när jag fick min häst så kom han på em, när hästarna skulle in inom 30 min eller liknande. Så vi släppte honom i boxen och pratade med säljaren o så(utanför boxen) tills de andra hästarna kom in. Han fick aldrirg vara ensam - trots att det är en häst som är väldigt oberoende av flocken.

Dagen därpå kom han ut till sina nya hästkompisar direkt. I regel(idag när jag har mer erfarenhet och kunskap) vill jag dock att han går i en hage bredvid första tiden så att de får bekanta sig över staketet ist. Men om allt fungerar kan man släppa ihop dem redan samma dag, när de ätit lunchhö.

När vi flyttar till sommarbetet så, om det ska gå hästar som min häst inte träffat i hagen, så släpper vi ändå bara in dem på en gång. Vi håller sen uppsikt en stund och om inget händer är det ingen fara - stallägare och annat folk är ju där jämt så det är ju uppsikt hela dagarna ändå. Det är sällan hästar blir osams. Lite gnabb måste de ha, det handlar om rangpositioner. Utan dem är flocken väldigt sårbar, det vet alla, och alla hästar vet också att när en häs "surar" så handlar det inte om att den är arg eller grinig, utan om att den visar sin styrka - för allas skull. Sen finns det ju dock hästar som helt enkelt inte kommer överens, precis som med människor, och då får de helt enkelt inte gå tillsammans.

Har aldrig varit med om att det sparkats eller bitits när jag bytt hagar med min häst. Och framförallt inte med föl, de jagar nämligen ingen rrangposition med stora hästar, dock kan de få lite "sura" blickar för att de ska veta att "här är det ordning och såhär vill vi det". Om man inte har en "hingst" i hagen, han kan förstå att det inte är hans unge och då kan det bli jobbigt, men det är mycket sällan valacker har såna instinkter. ;) Dock kan det ju hända, men då vet man nog innan att han är lite hingstig. och man hinner få undan fölet innan någonting händer oftast.

Tack för ditt svar, det känns skönt att få bekräftelse på att jag inte tänker helt fel. Då jag inte haft häst på flera år tänkte jag att jag skulle anpassa mig efter hästhållningen på gården där jag har hästen, men direkt hon kom på plats kände jag att det var så mycket jag inte kunde acceptera. Vi hade ändå talat igenom det mest allmänna innan och jag kunde aldrig tro att det skulle fungera. Jag letar nu för fullt efter en annan uppstallning men det kan ju ta lite tid. Nu står hon inte själv utan granne med en gammal valack, men jag måste leda dem var och en ut till hagen och därför måste hon vänta medan jag leder ut den gamle hästen, vilket gör henne stressad. Jag hoppas att hon blir lugnare med tiden och inser att hon kommer att få följa med ut i hagen även om hon måste vänta några minuter på sin tur, men jag är ändå så ledsen för att hon blev instängd den första veckan för det känns som att det är orsaken till att hon nu har så bråttom ut. Eller är det ett allmänt beteende hos föl och unghästar?

usch va hemskt.
Vi låter nya hästar få stå inne när dem kommer.
Sedan träffas dem inne istallet och morgonen därpå släpper vi ut dem, dock en och en och så den nya träffar ledaren först.

får jag hem hästar på morgonen, förmiddagen så slänger jag ut den/dom i stora ponnyflocken(ca 10 st)
kommer dom em/natt så får den/dom stå innen till morgonen där jag släpper ut alla tillsammans

Hästar har inte brottom allmänt, oavsett ålder. Så det har med hennes oräkerhet eller oro att göra.

Det är ju bra att hon har en granne iaf. Och jag tycker att du gör helt rätt som letar ny plats, du kan inte göra mer än så just nu. Och hon blir säkert lugn vid utsläppet sen när hon förstår att hon inte blir ensam i stallet. Men alla hästar behöver fysisk kontakt, därför ska man inte ha en häst i egen hage någon längre tid, så jag hoppas att du får tag i en bättre stallplats. :bow:

Släpper allt som oftast ut direkt vid hemkomst..Jag har haft en sådan häst som du beskriver, men en vuxen nordis Och det är inte kul när kg. sätter till..

Det var mycket tålamodsträning för hans del, det första han fick lära sig var att han blev inte själv, jag var kvar och var inne i boxen med livet som insats många gånger. Han fick även lära sig att JAG var hans ledare och när det var befäst så fick han lära sig att man inte går ur boxen försen tillåtelse ges och det blev mycket bättre. Men vad som var lika viktigt var rutiner och ordning på in och ut. Han fick till att börja med alltid gå ut först och in först så han slapp känna separationsångesten så kraftfullt, när han klarade det så gick jag vidare och han fick gå ut ex. som nummer två efter maten och varefter så kunde han stå kvar ensam i stallet utan att blockera sig själv och riva halva boxen. Men det tog ca åtta månader och innehöll ett och annat bakslag.

Så jag tycker du skall börja med att träna hantering så att hon ser dig som ledaren och sedan låta henne gå ut och in först tills hon känner sig trygg på vad som händer..
Ska du flytta innan hon känner sig trygg med dig så kommer du antagligen tyvärr få ännu större problem efter flytt och sedan är ni inne i en ond cirkel ganska snart.

MVH/

Tack allihop för svar!

Det går bättre och bättre med mitt föl som har bråttom ut ur boxen. Hon stegrar sig fortfarande mot boxdörren 1-2 ggr när jag lämnar stallet med valacken på väg ut till hagen. Men när jag kommer tillbaka står hon lugnt i boxen och väntar tills jag har satt fast grimskaftet och sagt till att nu går vi ut. Tar jag ut henne först är jag rädd att hon inte stannar i hagen och springer sig lös i stället, medan jag hämtar häst nr 2.

Jag är bara rädd att förstärkningen på boxen (några plankor med tillräckligt stort mellanrum för att se ut men tillräckligt smalt för att hon inte ska fastna med hovarna, en anordning som jag hoppas kunna ta bort så småningom) ska ge vika och skulle tycka det vore jätteskönt om detta beteende kunde försvinna snart.

Efter att 1) ha låtit henne hållas i ett antal veckor i hopp om att hon ska tröttna på beteendet 2) stannat kvar vid boxen medan min sambo tagit ut den andre hästen och försökt lugna henne och "säga till henne" att inte stegra sig testade jag, fast jag efter att ha fått hem min häst inte längre har något större förtroende för bonden som har gården där vi bor, att fråga honom. Trots allt hade jag räknat med att han, som utgett sig för att vara en riktig "hästkarl", skulle hjälpa mig då jag själv aldrig haft eget ansvar för en unghäst förut (även om vi hade många i min familj när jag växte upp). Testade att göra som han tyckte, d v s binda fast henne i boxen så att hon rent fysiskt inte skulle kunna stegra sig (hon har stått en hel del uppbunden och har inte visat anlag för panik). Testade korta stunder i början, först med den andre hästen kvar i boxen bredvid, sedan genom att min sambo tog ut honom och ledde runt på logen och sedan en liten promenad utanför. Det gick bra, hon stod lugnt kvar och åt sitt hö men när jag hade bundit upp henne i morse såg jag direkt att det inte var någon bra idé, hade jag lämnat henne där hade jag varit rädd att hon skulle skadat sig för hon visade tydliga tecken på obehag och jag vill inte förstöra den uppbindningsträning som vi haft och som fungerat bra. Så hon fick stegra sig mot dörren i stället, fast jag är rädd att hon ska skada sig av detta också.

Tilläggas kan kanske att bonden ifråga anser att det inte är någon skillnad på en häst och en ko och att hästar bara ska "knäckas". Jag känner ju att jag verkligen inte vill följa denna metod men behöver konkreta tips på hur jag kan göra i stället. Hur gjorde du som stannade kvar hos din häst i boxen? Stod bara passiv bredvid medan han stegrade sig och ville ut eller agerade på något sätt?

Jag ska absolut ta mina hästar från detta ställe så fort det bara är möjligt men måste ju lösa situationen till dess.

Usch, inga djur ska behöva "knäckas". Det märks att bonden i denna tråd är av den gamla bondeskolan (nu menar jag inte att alla äldre bönder anser samma sak men jag har upptäckt att relativt många av den äldre skolan gärna ser på djuren som enbart redskap som inte förväntas ha egna tankar eller känslor).
Enda man egentligen kan göra, när skadan redan är skedd så att säga, är att ha tålamod med det lilla fölet och visa henne att du är att lita på. Kul att höra att hon lugnat sig något! :bump:

När han väl lät mig bli hans trygghet så började jag som dig att stå utanför boxen och prata med honom, ibland hjälpte det ibland inte.

Han fick många bakslag hela tiden och största anledningen till att jag gick in i boxen var just att jag märkte att han blev lugn när jag fanns till hands och för att han var självdestruktiv. Han inte bara stegrade sig och halvvägs hängde över boxdörren alt. sprang runt som en galning i boxen, han tog även fart och sprang rakt in i boxväggarna av cementblock med huvudet före i sina blackouter.

Han blev alltså helt avstängd många gånger och det enda som fick honom lugn var att jag var inne hos honom, ibland räckte det med att jag bara ropade högt för att han skulle "vakna" ibland var jag tvungen att ge honom en stor smäll för at han skulle "vakna" och inte skada sig själv. Sedan så tränade vi mycket att han inte fick gå ur boxen försen jag gav tillåtelse och han var lugn. Så fort han bara sansat sig så fick han gå ut och det lärde han sig fort, med tiden så kunde man utöka detta och han kunde var kvar i stallet lugn så länge jag var där trots att de andra gick ut.

Tog man in honom själv var det aldrig några problem.

Till slut så räckte det med att jag pratade med honom så att han inte blockerade sin hjärna och då som först kunde vi också börja träna ordenligt. Men under ca ett halv år så fick HELA stallet och dess hästar rätta sig efter hur han fungerade. De gick på lösdrift och kom bara in en gång per dag. Han fick alltid gå in först och ut först för att det skulle bli lite lugnt. Efter hand sedan så kunde man bryta mönstret lite och bygga vidare. Så det fanns stunder han kunde stå med öppen boxdörr och andra kom och gick ur stallet utan att han fick spelet.

Han hade ett enormt kontrollbehov och blev helt förtvivlad när han inte hade kontrollen och såg alla eller inte visste vad de gjorde, men han kunde heller inte gå med vem som för då slog han helt sonika dem blodiga så de sprängde staketen för att undkomma honom.
Så han var mycket svår på så vis och det va rmycket synd om honom..

Han klarade inte av den stallmiljö jag kunde erbjuda, det blev för stor skillnad för honom som varit uppvuxen i en skyddad trädgård, så efter nio månader fick han åka tillbaks, det var det enda rätta.

Så för att det inte skall bli värre om du byter stall och miljö igen så måste du först och främst få henne att lita och känna sig trygg med dig, hittar ni bara något ställe med fasta rutiner så kommer hon snart att lära sig att hon inte bli själv, eftersom hon är så liten så har du ju all chans ivärlden.
Troligen så var den utlösande faktorn den första veckan som hon var hos dig. Bonnens metoder tycker jag du skall sluta lyssna på helt och hållet.

MVH/

Senast ändrad:

Har tränat under helgen genom att min sambo gått ut med den gamle hästen medan jag stått kvar vid boxen och lugnat den lilla. Det har gått över förväntan men nu är det vardag igen och jag är själv med 2 hästar att ta ut.

Det är ju omöjligt att stanna kvar och lugna den lilla när jag går ut med den stora hästen till hagen först, hon blir fortfarande helt förtvivlad när hon blir lämnad ensam. Så idag tänkte jag testa med att ta ut henne till hagen först, det går trots allt en shettis i hagen bredvid så därute är hon inte helt ensam i väntan på att sällskapshästen också kommer ut. Men då blev den gamle hästen, som varit lugnet självt sedan han kom hit för några veckor sedan, helt förtvivlad. Och en vuxen nordsvensk som stegrar sig mot boxen och vill ut kände jag bara att jag inte orkade med, så jag vände och gick tillbaka med den lilla in i boxen och tog ut den gamle först.

Hmm, jag vet inte hur jag ska göra på veckorna när jag är själv med hästarna - finns det något smart sätt?

Byt hästras ;) .........

Det där lät ju inte speciellt kul men de måste ju lära sig helt enkelt, men i detta läge så skulle jag då fortsätta med de rutiner du börjat med. Bättre att ha en liten som kastar sig mot boxen en att en stor gör det och har sönder inredningen, själva brukar de klara sig ganska bra. Alternativt om du vågar gå ut med den lille och se vad som händer.

För mig är det oacceptabelt att en häst inte klarar av att stå inne själv i box eller i hage, men det är ju en smaksak.

En sak jag funderade på, har du möjlighet att leda ut den stora och helt enkelt öppna och låta unghästen gå lös med ut på samma gång? På så vis slipper du allt problem när du är ensam och så att ni tränar när du har din sambo hemma.

Då kan du istället träna det omvända när du är själv att på dagarna ta in en av hästarna och låta en vara kvar i hagen och en är själv inne för pyssel korta stunder i taget för att senare utöka det till promenader var för sig, då lär de sig också att vara ifrån varandra men att de snart återförenas.

MVH/

I morse hade jag bråttom och orkade inte med att krångla med hästarna, så jag testade helt enkelt att ta ut de båda hästarna samtidigt. Det visade sig vara det absolut smidigaste sättet för att undvika stress hos båda eftersom ingen behövde bli ensam kvar inne. Naturligtvis måste de kunna bli ledda var för sig så småningom men det får jag försöka träna på helgerna i stället då jag har min sambo som medhjälpare och kan börja med att stanna inne med den lilla när han tar ut den store och vice versa. Eftersom den lilla har fått så svårt för att vara ensam kanske det är rätt att gå tillbaka ett steg och inte utsätta henne för denna dagliga stress i onödan utan endast träna detta i korta stunder och gå försiktigt fram tills hon vänjer sig?

Fast är det inte det ena så är det det andra......hon är snäll att leda men enda problemet är att hon alltid stannar typ var 10:e meter (det verkar som att hon vill till shettisen som hon gick med i början när hon kom hit). Jag började med att vänta ut henne men allt eftersom veckorna gått har jag jag tajtat grimskaftet något och gett omedelbar eftergift så fort hon har följt med framåt. Men detta är lite svårare när man samtidigt har en häst i andra handen som har bråttom att gå framåt...tips för hur jag kan få henne att vilja följa med mig bättre?

När jag fick hem min skrutt så hade han stått väldigt länge på lastbil och jag hade nog tänkt promenera med honom först så han fick röra sig ordentligt efter resen och sedan låta honom vara i boxen resten av dagen för att sedan släppa ut honom nästa dag. Tji fick jag! Han var helt hysterisk inne och ville bara ut. Sagt och gjort - ut fick han komma och det enda som hände var att han gnäggade ett par gånger till de andra hästarna och sedan började han ÄTA! Jag ville ta lite foton men det var hopplöst att få upp huvudet på honom :D .
Med just honom blev det bra men en annan häst kanske hade sprungit benen av sig.

Jag tycker du gör helt rätt i ditt tänkande och det kommer gå bra med tiden bara du är koncekvent när du tränar så de lär sig det.

Hon är ju ung så hon måste få titta och testa lite det hör till..Jag tycker du gjort rätt med eftergiften och det kommer ge sig varefter..

Varför får inte shettisen gå med dina två? Har läst dina andra trådar och gå på din egna känsla och slå näven i bordet om det behövs. Då var då och nu är nu!

MVH/

Vore jag du skulle jag flytta hästen till ett stall med hästkunnigt folk. Låter som om du behöver lite stöd och hjälp själv i hästhanteringen. Du borde ju inte som hästens ägare själv ha låtit det gå så långt. Ett föl är inte en förstahäst egentligen heller, som det låter som det är för din del. Inte så trevligt svar att få kanske. Men i nuläget, se om du kan hitta ett stall med kunniga hästmänniskor som sagt.
Hälsning Maja

det kan säkert bero på att hon vill ut med eftersom hon har blivit berövad på detta innan. I stallet där jag står är där många hästar som är på detta sättet, och jag ACCEPERAR ABSOLUT INTE att dem springer ner mig, vilket förstås är livsfarligt, det du måste göra enl min åsikt är att överta ledarskapet till din häst, en häst som känner en stark ledare skulle aldrig springa förbi på det sättet. Det du kan börja med i boxen är att innan du öppnar boxdörren, gör dig stor. Sträck upp armarna med grimskaft eller vad som helst, funkar inte det, ta ett rejält stamp i marken också, men höj aldrig rösten. Se till att hästen backar ett steg i boxen. I värsta fall får du öppna boxdörren och göra det samma, se till att hon backar ett steg utan att röra vid henne. Går hon mot dig utan att du har accepterat det och lockat till dig henne, gör samma sak igen. Hon får inte komma till dig förrän du säger det. Sen när du har hakat fast henne så backa henne igen. Var noga med att beröm henne hela tiden när hon gör rätt, så att hon vet att hon gör rätt.
Sen när du har gått ut ur boxen, stanna henne, och upprepa detta hela vägen ut. Går hon förbi dig, gör en volt så att hon kommer bakom dig igen, fortsätt så, till slut kommer hon att fatta att det är jobbigare och vända än att stanna bakom dig.
Det du skall tänka på att du skall börja med att göra små små rörelser och ifall hon inte reagerar så öka trycket på rörelserna. Börjar hon tugga, slicka sig om munnen och ev tom sänka huvudet så vet du att hon är under ditt ledarskap.
Detta funkar för mig i alla fall. Prova och lycka till
Alex

Senast ändrad av en moderator:

sissu skrev:
Jag tycker du gör helt rätt i ditt tänkande och det kommer gå bra med tiden bara du är koncekvent när du tränar så de lär sig det.

Hon är ju ung så hon måste få titta och testa lite det hör till..Jag tycker du gjort rätt med eftergiften och det kommer ge sig varefter..

Varför får inte shettisen gå med dina två? Har läst dina andra trådar och gå på din egna känsla och slå näven i bordet om det behövs. Då var då och nu är nu!

MVH/

Tack, det är väl bara att ha tålamod, kämpa på och tro att det blir bättre så småningom.

Shettisen får lätt fång och unghästen ska ju äta mycket så då måste jag ta in henne i stallet vid utfodring, blir lite krångligt.

Stopek skrev:
Vore jag du skulle jag flytta hästen till ett stall med hästkunnigt folk. Låter som om du behöver lite stöd och hjälp själv i hästhanteringen. Du borde ju inte som hästens ägare själv ha låtit det gå så långt. Ett föl är inte en förstahäst egentligen heller, som det låter som det är för din del. Inte så trevligt svar att få kanske. Men i nuläget, se om du kan hitta ett stall med kunniga hästmänniskor som sagt.
Hälsning Maja

Hej!

Uppriktiga svar är alltid bra att få. Naturligtvis ska man inte skaffa ett föl som förstahäst (det är visserligen inte min allra första häst men min första egna häst sedan jag flyttade hemifrån). Så visst behöver jag hjälp, varför skulle jag annars ha lagt ut så många frågor här? Problemet är att jag bor på min sambos föräldrars gård och hela grundtanken var att jag skulle få hjälp med hästen av min sambos pappa, som har haft flera hästar och kört med i skogen. Tyvärr har det visat sig att vi har helt olika uppfattningar om grundprinciperna kring hästhållning, han vägrar t ex hjälpa mig om jag ger hästen ens pyttepyttelite havre för han tycker den blir lättare att hantera om man svälter den och helst stänger in den ensam i en mörk ladugård med minimalt ljusinsläpp några dagar innan man ska hantera den, sen ska man binda fast den med halsrem och låta den sparka "tills den inte orkar mer" för det gäller att "knäcka hästen" först. Av dessa anledningar vill jag inte ha någon hjälp av honom, för även om det var ett tag sedan jag hade häst så har jag vissa grundläggande uppfattningar om hur jag vill hantera hästen och till dessa hör inte sådana metoder.

Självklart ska jag flytta hästen men det är kanske inte gjort i en handvändning, t ex har jag inte hunnit ta körkort (håller på för fullt) så jag har begränsade möjligheter att ha hästen någon annanstans, så därför behöver jag hitta lösningar som fungerar i alla fall tills vidare.

aygtn skrev:
det kan säkert bero på att hon vill ut med eftersom hon har blivit berövad på detta innan. I stallet där jag står är där många hästar som är på detta sättet, och jag ACCEPERAR ABSOLUT INTE att dem springer ner mig, vilket förstås är livsfarligt, det du måste göra enl min åsikt är att överta ledarskapet till din häst, en häst som känner en stark ledare skulle aldrig springa förbi på det sättet. Det du kan börja med i boxen är att innan du öppnar boxdörren, gör dig stor. Sträck upp armarna med grimskaft eller vad som helst, funkar inte det, ta ett rejält stamp i marken också, men höj aldrig rösten. Se till att hästen backar ett steg i boxen. I värsta fall får du öppna boxdörren och göra det samma, se till att hon backar ett steg utan att röra vid henne. Går hon mot dig utan att du har accepterat det och lockat till dig henne, gör samma sak igen. Hon får inte komma till dig förrän du säger det. Sen när du har hakat fast henne så backa henne igen. Var noga med att beröm henne hela tiden när hon gör rätt, så att hon vet att hon gör rätt.
Sen när du har gått ut ur boxen, stanna henne, och upprepa detta hela vägen ut. Går hon förbi dig, gör en volt så att hon kommer bakom dig igen, fortsätt så, till slut kommer hon att fatta att det är jobbigare och vända än att stanna bakom dig.
Det du skall tänka på att du skall börja med att göra små små rörelser och ifall hon inte reagerar så öka trycket på rörelserna. Börjar hon tugga, slicka sig om munnen och ev tom sänka huvudet så vet du att hon är under ditt ledarskap.
Detta funkar för mig i alla fall. Prova och lycka till
Alex

Hej!

Har testat och det börjar funkar bra. Största problemet är egentligen inte att hon har bråttom ut när jag väl kommer och hämtar henne utan att hon stegrar sig mot boxdörren när jag går ut med den andre hästen. Men jag har nu en del idéer kring hur jag ska träna vidare.

Tack alla som engagerat sig för tips!

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar