Brännmärkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pleszka
  • Startdatum Startdatum
P

Pleszka

Är det någon som vet i vilka länder eller vilka hästraser som man brukar brännmärka på halsen? Det står nämligen en häst på ridskolan där jag rider som är brännmärkt med "BK 01", eller möjligtvis "BX 01", på vänster sida av halsen och "283" på höger sidan. Vad jag vet ska han vara född 2001 men med okänd härstamning. Han är skimmel, knappt 160 cm hög och lite som en lipizzaner i typen.

Sv: Brännmärkning

Ridskolan har haft två ungerska hästar som är brännmärkta på halsarna upp emot nacken. Stoet minns jag inte vad det stod men hon var bara märkt på vänster sida, tror det var oläsligt men förmodligen stod det 93 för födelseåret 1993. Valacken de har nu är född 2002 och har brännmärkningen 02 på vänster sida och vad som är på höger sida minns jag inte nu. Kan vara vilket nummer hästen har, de som exporterar hästar har nog ett stort antal och numrerar de i ordning eftersom eventuellt?

Hej, vi har ett ungerskt halvblod. På ena sidan står det födelseår den andra har vi en symbol.Hennes sitter på var sida om magen det betyder att hon har full stam o är godkänd, på halsen då har dom inte full stam o är ej godkända.

*lånar knapp och återuppväcker tråden*

Vi har en som är märkt med "CD 95" på vänster och "212" eller "292" på höger. Nån som har nån aning om vad det kan vara? Okänd stam i passet om jag inte minns fel, kan man ta reda på nåt om ursprunget via numren?

Sen har vi en som är frysmärkt på båda sidor om manken, en polack sägs det. Han ska ha gått som polishäst där, brukar de märka hästarna?

Ingern som har nåt trevligt länktips till nån käck sida där man kan läsa lite om olika märkningar och sånt? Vet att jag var inne på nån tysk sida för ett antal år sen, och nån med nån lista över lite symboler (trakehner, oldenburgare, hannoveranare, shagya etc.). Kul att se om man kan hitta nåt om ursprunget.

I många forna östländer brännmärktes hästar på halsen med siffror och bokstäver. Här är polske trakehnaren Szkopul, född 1986. Man ser att han är bränd både på halsen och vid sadelstaden, kommer inte ihåg om/hur han var bränd på andra sidan.

Szkopul6.jpg

Han är brännmärkt på båda sidor i sadelläget samt på halsen, Kan tillägga att han reagerar väldigt om jag hållit på med svetsarbeten innan jag sköter hästarna, samt att man har suttit hemma och haft en festkväll och luktar alkohol när man besöker stallet, det verkar som han har ett förflutet med dessa lukter från tidigare i sitt liv

Kan tillägga att han reagerar väldigt om jag hållit på med svetsarbeten innan jag sköter hästarna, samt att man har suttit hemma och haft en festkväll och luktar alkohol när man besöker stallet, det verkar som han har ett förflutet med dessa lukter från tidigare i sitt liv
Stackarn. ..........

Stackars häst!

Läste i helgen en artikel om brännmärkning av föl där det stod att de knappast reagerar, men Szkopuls beteende så här många år efter visar ju att det sätter spår i dem.

Liknande trådar

Avel Hej Bukefalos experter! Upptäckte idag att min favorithäst har något som liknar en brännmärkning. Den sitter uppe på halsen, precis...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 875
Avel Hej.. Min elev har köpt en ny ponny med okänd härstamning med två brännmärk ningar. En uppe på halsen där det står 07 och en nere på...
2
Svar
20
· Visningar
2 991
Senast: Louise93
·
Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 559
Avel Ridskolan har köpt in ett polskt sto med stam. Började nu rota lite i stammen när jag fick lite uppgifter på henne. Hon är född 2001...
Svar
19
· Visningar
1 516
Senast: Icca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka