Brännmärken

Sv: Brännmärken

Hmmm! När kan detta varit.Eftersom nervsnittning knappast varit aktuellt på många år vet jag inte på rak arm på vilken nivå man brukade kapa nerven men med tanke på att ven artär nerv ligger intill varandra en stor del av benets nedre del så verkar bränning genom huden helt vansinnigt. Jag skall kolla lite i mina gamla böcker.
PL

Jag har varken hörs bränning el nervsnittning någon gång och ändå har jag hållit på med hästar länge, däremot blistring....är det något annat?

Fast det är en "tredje" metod , att bränna bort något...annars punktbränner man eller nålbränner(med flytande kväve)...när man nålbränner så blir det nästan inga ärr alls.....USA importerna brukar ha vita prickar bara....våra har ärr...Så dom frysbränner förmodligen där istället.

Och det är för att kroppen själv skall ta hand om läkningen man bränner, att nervsnitta är att ta bort känseln....helt olika saker....

Senast ändrad:

Men det är väl fortfarande meningen att man skall "överaktivera" läkningen av ursprungsfelet? Eller?

AM

VVQ skrev:
Jag har varken hörs bränning el nervsnittning någon gång och ändå har jag hållit på med hästar länge, däremot blistring....är det något annat?

Nja, det är det ju, men man vill åt samma effekt.

Nafayette skrev:
Men det är väl fortfarande meningen att man skall "överaktivera" läkningen av ursprungsfelet? Eller?

AM

Ja man simulerar en skada lokalt så kroppen sätter in sina resurser just DÄR..ursprungsfelet brukar vara väldigt luddigt när man kommit så långt som till att bränna......man vet inte vad man ska göra och sätter in det som sista åtgärd.....ibland funkar det, ibland inte.

VVQ skrev:

Blistring ,Bränning och nervsnitning Är 3 helt olika saker. :smirk:

Antar att det är fler än jag som hört den elaka kommentaren att en av orsakerna till att det fungerar är att hästägaren faktiskt brukar respektera att hästen måste få vila när den blivit bränd? :angel:

EN sak tycker jag i alla fall stämmer i palles inlägg: Nog var det vanligare förr? En liten spontan fundering är att om man kommit längre med diagnos och annan behandling av div hältor så blir det färre kvar till "sista utvägen". En häst som idag opereras för lösa benbitar kanske skulle ha bränts för 20-50 år sedan? Om jag spånar vidare så kanske rentav %-andelen där bränningen faktiskt hjälper i så fall skulle kunna vara större nu än då???

Jovisst hjälpte det att bränna/snitta hästarna...åtmindstånde för en tid....
Men efter några år så hände det rätt ofta att hästarna fick hovfrakturer som inte upptäcktes förrän hela hoven rasade samman när hovslagaren tog av skorna.....

Konstigt att hovarna sitter kvar på våran häst fortfarande då :smirk: hon blev bränd i alla fyra kotor för fem år sedan och det hjälpte henne alldeles utmärkt.... :angel:
Känseln har hon också kvar så kom inte och påstå att bränning och nervsnittning skulle vara samma sak, du kommer bara att göra bort dig... :smirk: :devil:

/Carina :eek:

Blistring är ngt liknande,fruktansvärda metoder,används mkt i trav,pengar pengar

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka