Brännmärken

Pallas_Athena

Trådstartare
min kompis har tatt över en travare från en gammal gubbe.
travaren är 7 år och runt sina kotleder är det runda kulor inuti huden som går i ett jämn mönster på alla fyra benen.

veterinären hade ingen aning om vad det kunde vara,så hon ringde ägaren o han sa att hon e bränd.

bränd? hur menar han då? o hur får man bort det? :crazy:

Sv: Brännmärken

pallas_athena skrev:
ingen som vet?

Bränner gör man med hästar oftast som sista åtgärd på ett problem man inte kommit tillrätta med på normal väg, man ger hästen en chans att genom bränningen kuna "läka sig själv" genom att man simulerar en skada så kroppen ser till att alla resurser gås åt att LÄKA...bränning är som det låter...ett glödgat järn som man bränner punkter med, naturligtvis genom lokalbedövning och hästen känner inget under tiden.....man bränner även harhaser och i viss mån överben, för att stanna upp tillväxten av brosk/ben.

Det är en metod som inte är att rekomendera. Tidigare var det mycket vanligt att travare och ridskolehästar var brända.
Det gjordes eftersom dom trots behandling, oftast fortfarande var halta.
Brände man dom förlorade dom känseln o området och oftast slutade dom då att halta.
Sen kunde dom användas till skadan gjorde att hoven/hovarna trillade i sär i sina olika beståndsdelar.....
Fast jag har för mej att bränning förbjöds för många många år sedan....

Åtmindstånde sysslar inga ansvarsfulla veterinärer med det numera....

***Sen kunde dom användas till skadan gjorde att hoven/hovarna trillade i sär i sina olika beståndsdelar.....
Fast jag har för mej att bränning förbjöds för många många år sedan....****

Men nu skojar du väl iallafall :rofl: :rofl:

Sen var jag o brände en harhas o ett överben förrförra veckan....och då var det inte förbjudet iallafall :angel:
...och den veterinären är nog ansvarsfull skulle jag tro :D

Senast ändrad:

men är detta ur hästens synvinkel "snällare" att bränna? har hästen fortfarande ont?
han har på alla fyra benen. kommer dessa ärr ngnsin gå bort?

pallas_athena skrev:
men är detta ur hästens synvinkel "snällare" att bränna? har hästen fortfarande ont?
han har på alla fyra benen. kommer dessa ärr ngnsin gå bort?

Snällare tror jag inte att det är och dom har ju ont efter lokalbedövningen släppt.....som min som jag brände(eller inte min, utan en konvalecent jag har hemma) får bara gå i hage tills såren läkt... ärren kommer du aldrig ifrån utan dom får hästen leva med.
Han han inte ont nu, det kan jag garantera....

Att bränna harhaser och överben är 100% igt, hästen blir alltid bra, däremot kotor o dyl är ju som jag sa en sista utväg som en del hästar svarar bra på andra inte....det kanske inte är kotorna det är fel på i vissa fall, utan nåt helt annat...högre upp oftast, och då blir ju naturligtvis hästen inte bra för att man bara bränner.

oj då ska nog se till att min kompis skickar denna häst på röntgen innan hon skriver på papper.

han sog ut som ett vrak när hon fick han,kan inte ha bett i munnen o stressar mycket.

jättesöt häst med super vackra ögon,jag tror inte han har haft ett lätt liv innan..

Vadåå blandar ihop...där jag kommer ifrån är det exakt samma sak.....
Använder du samma redskap på samma sätt och får samma resultat, så är det väl samma sak, eller...oavsett namn i olika delar av landet.....

palle skrev:
Vadåå blandar ihop...där jag kommer ifrån är det exakt samma sak.....
Använder du samma redskap på samma sätt och får samma resultat, så är det väl samma sak, eller...oavsett namn i olika delar av landet.....

Nervsnittning och bränning ÄR olika saker...i hela landet. Hur skulle det se ut annars om veterinärer nervsnittar hästar då den egentligen skulle brännas????
Dessutom så tror jag att det inte är lagligt med nervsnittning i Sverige.....de enda hästar jag haft som varit det är importer från USA.

peter_lundin skrev:
Var kommer du från? Månen?
PL

Tja, palle är ju "flygare" så han kanske har tagit sig en tur runt i rymden...

Jag vill också gärna veta mer om hur nervsnittning och bränning kan vara samma sak. Kanske ultraljud och röntgen också är samma sak egentligen? :devil:

Och vari ligger skillnaden om du tar en scalpell och skär av nerverna eller tar ett glödgat järn och bränner av nerven....
Effekten är hur som helst densamma.

Jag skulle vilja veta vem som bränner av en nerv.har aldrig hört talas om det.! Däremot att ta en scalpell att nervsnitta eller att ta ett glödhet järn och bränna.. har jag hört .

Jag antar att det har varit meningen att en veterinär skulle ha tagit ett glödgat järn och brännt av nerverna till hoven..men i flera fall har jag stått och hållt hästar på en av Stockholms större ridskolor när stallägaren och hans son gjorde det.....

VAA!!!!!

Är stallägaren veterinär??????

Det är ingen ide att du käftar emot, nervsnittning ÄR nervsnittning, och bränning ÄR bränning....två helt olika saker....Varför tror du att alla vi andra säger emot dig???

Är inte bränning en metod för att kroppen igentligen skall tillskynda sin läkning??
Vi brände en unge som fått svallkött.
Vet sa att förutom att det "rensar" bort onödigt material så aktiveras kroppen försvar till läkning..

Nervsnittning hade jag för mig att man gjorde på gamla halvblod som hade problem med kotorna.. FAst dom var inte tävlingsberättigade då..

Men jag kanske har fel.
Min egen fölmärr hade i alla fall fullt med vita brännprikar på benen..
Think TAnk också..

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka