Bränn/tryck skada...

urkella

Trådstartare
Ponnyn jag ska köpa märkte jag på igår att han har fått huden bort skavt eller vad man kan säga på nacken efter grimman. Han har fått stå med grimman på 24/7 och då troligen för spänd enkel nylongrimma på det. Märket är ungerfär lika stort som en 5:a samt att det även blivit som en grop då det väl varit sådant tryck :( Hur ska jag göra för att på bästa sätt underhålla det ?, tror ni han kommer få man där igen i framtiden ? Tyvärr så måste han ha grimma på sig om dagarna, men satte på han en mjukare grimma med ludd nu iaf. Vet inte vilken sorts grimma som hade varit bäst, de lädergrimmor som passar är ju fölgrimmor och dom remmarna är ju så smala så tror de hade lagt sig i gropen och då läker det ju aldrig .___.

32475798.jpg

Sv: Bränn/tryck skada...

Är du säker på att det är pga grimman ?
Så där ser mina eksemhästar ut i nacken . Självfallet ska han INTE ha grimma på sig om den skaver . VARFÖR måste han ha Grimma på sig hela dagen ( och VARFÖR har han haft det dygnet runt ?)

Hej från Hambo

Han har haft eksem liknande skorpor på halsen men då det inte varit i man och svans trodde jag det var något annat men då kanske det är eksem iaf. Då barnbarnet till gubben jag köper honom av tog ut han ur hagen går det inte att släppa in honom förens den andra hingsten har åkt. Jag har fixat en köpare till den så han åker på tisdag. Så dom har haft/har honom bunden i longerlina utanför så länge, och box på natten. Jag flyttade ganska nyligen dit med min, men gissar att de har sett till att hästarna har mat och vatten men inte mer. Grimmorna hade dom haft på sig jag vet inte hur länge och dom var heller inte verkade på x antal månader. Gubben som har dom visste inte ens att dom var hingstar när jag flyttade dit. Så de har bara fått gå på lösdrift med bara daglig tillsyn typ, de var även fulla med löss stackarna.

Så dom har haft/har honom bunden i longerlina utanför så länge, och box på natten.

Jag skulle ALDRIG låta min häst gå bunden i en så lång lina. Har sett andra hästar som varit det, fast i rep och resultatet av det blev att en fick brännskador och hälta på ena benet pga att shettisen gått runt, runt och repet blivit kortare så att den snott in benen i repet. Tur att den ska få komma därifrån och jag hoppas att ditt horsemanship är bättre;)

Lovar att jag aldrig kommer ha honom i longerlina :p Tyvärr får jag hålla ut med att han går så tills på tisdag när den andra åker, så blir många stallbesök om dagarna för att kolla till honom. Hade jag fått hade jag satt en liten hage åt honom istället men då det är tomten han går på får han inte stå på samma ställe mer än 1 dag. Han ska inte komma där ifrån utan det är den andra hingsten, men han ska få komma ut på lösdriften igen på tisdag :) Men den siste så blir han min (betalar honom då) och då kan dom inte bestämma hur och var han ska gå. Nu kan barnbarnet komma och få för sig grejjer med honom då han är hennes enligt henne >____< Hon hade inte varit hos dom på månader när jag flyttade dit, men en dag hade hon kommit dit och då tagit ut honom ur hagen och satt honom i linan :mad:

Ska säga det till honom och hoppas på få sätta upp en provisorisk hage som han kan få gå i så länge.

Eller så alternerar ni hästarna i hagen. Dvs låt de gå halva dygnet var, ena hästen inne på box på dagen och ute i hagen på natten och den andra tvärtom :)
Tryckskadan av grimman kommer troligtvis att förvärras avsevärt om hästen står uppbunden, det blir ju ett konstant tryck av grimman när hästen sitter fast.

Den andra hingsten har aldrig varit inne i stallet samt att han är stor standard och det är en liten box lagom en mini. Känner att dumt att riskera att han försöker ta sig ut ur boxen och skada sig när han åker om 1½ dag. Den lille e väldigt försynt utav sig, har aldrig sett honom gå så pass långt att linan sträcks, så tryck får han inte extra så, bara det utav att grimman sitter på. Kollar hellre om det är ok om jag bara hägnar in runt några täd och han i så fall inte få vara ute lika många timmar men då i hage iaf. Hade man litat på dom hade jag dalat av i hagen men 2 hingstar som vill slåss tror jag hade gått igenom eller slått och säkert trasslat in sig i tråden.

Fick sätta upp en hage runt tomten :D Så blir bara imorgon förmiddag han får stå i lina oxå medan jag hägnar in tomten. Får även ha tomten som hage i sommar när den andra hagen kan behöva vila lite :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka