Brandonbett

lva

Trådstartare
Någon som kan beskriva hur man korrekt spänner fast ett brandonbett på sitt träns?

du sätter sidostyckena i den "inre" ringen och tyglarna i den yttre. Jag är inte 100% säker, men iaf 90%

På kamelerna i London Zoo (som jag jämt tar upp när det talas om brandonbett :D) spände man sidstyckena i den 'vanliga' (yttre) bettringen och tygeln i den andra (inre).

jag fifflade till en databild här för att förtydliga det hela lite. Vad jag har lärt mig ska tygeln sitta i ringen längst ut på änden (röd ring) och sidostycket i den inre (gröna) ring. Det är för att när du tar ett ledande tygeltag så ska tygelns ring följa med medan sidostyckets ring ska ligga still, då blir motsatta sidans sidostyckesring (långt ord!) som en bettskiva och förtydligar tygeltaget.
Om tygeln sitter i den inre ringen, hur blir det då med ledande tygeltag, har bettet kvar sin funktion då, eller har den fått en ny? Om om man fäster tyglarna i båda ringarna har väl bettets funktion verkligen sats ur spel?! :confused: Vad säger ni? Stackars trådskaparen som har fått tre svar med olika beskrivningar :D
url=http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?]Bilden på brandonbettet[/url] (ta bort http://)

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
352
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18