Brandmän räddade mobbad ponny

Sv: Brandmän räddade mobbad ponny

"Sedan kunde vi lugna ponnyn och hjälpa den ut från buskaget. Den hade några blåmärken och småsår"

Småsår köper jag men... blåmärken? O.o Missförstå mig rätt men blåmärken är väll sånt man ser, var det en nakenshettis då eller? Borde inte pälsen täcka ev blåmärken? Bett kanske de menar...

/Sammet som *märker ord*

Hästar kan faktiskt få blåmärken även om det inte är den vanligaste skadan man tänker på. Ser ut som en skugga över pälsen men syns bara på sommarpäls eller på klippt häst, (iallafall de jag har sett) och då efter sparkar från skodda bakhovar.

Jodå att de kan få blåmärken tvivlar jag inte på.

Men att brandmän, som Troligast inte är särskillt hästkunniga (men visst nu drar jag alla över en kam) , skulle kunna se att "detta är ett blåmärke"... Njah.
Men visst, det kanske var ägaren som sett det.
Vad vet jag. Tyckte bara det lät roligt...

De har helt enkelt översatt bruises/bruised som blåmärke. Den korrekta översättningen i det här sammanhanget hade troligen varit svullnader.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 034
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ponny har fastnat i ett hål i marken i Malå. Nu har räddningstjänsten fått upp ponnyn. – Vi fick gräva runt hästen för att få upp...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama