Bråkig vid hantering

Angelical91

Trådstartare
Någon som har tips på hur man får en bråkig kallblodstravare att sluta slita sig? 12årig vallack, supersnäll annars men jag kan inte ta in honom från hagen utan sällskap av annan häst. Då blir han stark och försöker slita sig. Verkar inte som att är rädd eller stressad utan mer som att han bara inte vill som jag vill, och eftersom han är så stark så blir de oftast han som vinner. Har provat med repgrimma, men det funka inte. Träns med bett och en kedja verkar funka bäst. Gjort olika ledövningar men det verkar bara som att de funkar för stunden. Har bara haft honom nån månad så de kanske ger sig, men det är fruktansvärt tråkigt när han håller på så

Jag skulle nog vilja träna lydnad med den hästen och att den verkligen ska lyssna på dig, och att du är konsekvent (dvs du inte tillåter en sak ska den inte vara tillåten en annan dag osv).
Kan du ta hjälp av någon hästkunnig person i din närhet som kanske kan hjälpa dig på traven? :)

Har han vunnit en gång så vet han att bråkar han så slipper han och kan gå tillbaka till kompisarna.

Brukar du bara ta ut honom ur hagen när du ska rida? Kanske sadel som inte ligger bra eller ont i kroppen.

Litar han på dig? Kan ni vara ute själva i typ skog utan protest? Annars skulle jag träna på att få honom att lita på dig, att du är tryggheten, ut och gå och göra roliga saker tillsammans.

Du kan också testa att ta in honom borsta lite, sen släppa ut igen, bara att gå från hagen ska vara något kul att liksom '' Ah nu händer det nåt'' och inte ''Nä jag stannar hellre här''.
Trickträning kanske?

Lite godis när ni kommer utanför grinden på hagen, lite klapp och sen in i stallet binda upp godis och klapp.

Okej, ja de är så jag får försöka göra. Men det är svårt när han blir stark, när man inte är så stark själv Sen har jag ju bara haft honom lite mer än en månad. Om jag har fattat rätt så var han nog hingst fram till han va 7-8år så de hänger nog i lite. Och när han gick på travet, fram till för något år sedan, så var det gubbar/män som hanterade honom.

Det är ju svårt i början, när du ska ha in honom innan det roliga händer.
Kedja under eller över näsan?
Respekterar han spö kan du förstärka med det.

Det låter som att ni försöker vinna över hästen med våld. Den väger minst 400kg mer än dig, hur tänker ni att det skulle gå?
Och piska, kedja och andra smärtrelaterade material är knappast okej.
Det ni skulle behöva göra är att träna lydnad, som tidigare sagt. En repgrimma är mer okej, den är skarp och ger eftergift snabbt. Men så länge man inte drar i den så är den snäll. Gå några steg, stanna, gå, stanna, backa, gå, stanna, backa osv. Tills hästen lyssnar utan att du tar i grimman. Du kan använda en pisk att peta på bogen för att få hästen att förstå att den ska backa, men försök att inte ta i grimman mer än då du vill att den ska backa (och släpp genast så fort den tagit ett steg bakåt och beröm).
Vill hästen inte alls respektera att du ber den backa, så kan du flytta runt rumpan också. Gå i en cirkel emot flanken på hästen (ungefär virveln eller vad det heter precis innan bakbenet), och flytta runt så hästen flyttar sin rumpa i en cirkel runt dig. Även där slutar du helt flytta när hästen gör rätt. Genom att flytta runt hästen så får du den mer uppmärksam på vad du vill och genom att sluta flytta den berömmer du den och visar att den gör rätt.

Var uppmärksam på ditt kroppspråk. Var rak i ryggen, säker i din kroppshållning och när du flyttar så ska du inte krypa ihop, utan tänk stor, stark och självsäker. Hästar kommunicerar själv genom kroppspråk, så vi människor måste anpassa oss till det för att kommunicera med de. De kommer inte förstå ord på samma sätt, och sen är vi människor generellt dåliga på att uppmärksamma vårt kroppspråk så det är värt att alltid tänka på runt hästarna (ett litet sidospår sådär).

Jag har en buffel till häst, ett tag fick jag ta med en kedja ut på promenaderna när han var 4 år och kunde slita sig. Mest för att få det där att han skulle stanna upp när han drog iväg och bockade (alltså han blev så glad att han drog, bockade och slet sig). Vi tränade just med att gå, stanna, backa och gå igen. Det var för att "fånga upp" honom och avbryta det beteende som byggde upp till att han drog och bufflade sig förbi. Hästen ska också aldrig få gå framför människan med bogen, utan ska hålla sig snett bakom (detta för att du genast förlorar all kontroll och styrka så fort hästens bog passerar dig) och den ska vara uppmärksam när du stannar, går eller vänder. Du ska inte ens behöva ta i grimman mer än absolut nödfall.
Min häst lärde sig väldigt snabbt detta och enda gångerna jag behöver "fånga upp" honom nu är ifall han blir rädd och stressad, då är det effektivt att backa för att han ska landa på jorden igen. Nu är det som att gå ut med en hund, har så gott som alltid långt grimskaft och håller bara upp det ibland för att han inte ska snubbla över det. Synd bara att folk generellt är så dåliga på att lära hästen sån grundlydnad, det märks verkligen i kollektivstall. :)

Det låter som att ni försöker vinna över hästen med våld. Den väger minst 400kg mer än dig, hur tänker ni att det skulle gå?
Och piska, kedja och andra smärtrelaterade material är knappast okej.

Men du säger ju själv att repgrimma är bra(fast att den enligt dig själv är skarp), ha med en pisk och att du själv haft kedja för att förhindra att hästen sliter sig?:D

Annars håller jag med om att det gäller att träna, träna, träna och vara riktigt konsekvent!

Många kloka svar.

Vill bara tillägga att hästar är smarta djur. Mer än en häst ha rjag haft som behövt ha en påminnelse för att sköta sig.

en ung klumpig och bufflig men humoristisk och smart valack behövde alltid ledas med kedja under hakan. Den hängde slak och han skötte sig perfekt. Men med vanligt grimskaft blänkte det till av bus i ögonen och så vek han halsen från mig och gick åt det håll han själv ville.;)

Grannens lipizzanersto kunde bara lastas med grimskaftet över nacken. Gick som ett lamm och ingen behövde ens sträcka skaftet. Innan de begrep det hade de lastat i 8 timmar en dag. De hade till och med grävt ner transporten så det var fast mark under luckan. Det hjälpte inte. Men ett löst grimskaft över nacken och hästen gick in med spetsade öron.

Bara för att man har kedja, spö eller repgrimma så behöver de inte användas.

Jag håller med @tanten , hästar är smarta djur och ibland gör de saker bara för att de vet att de kommer undan med det. Många hästar vet mycket väl vem de kan bråka med och vem de måste sköta sig med. Vi har en ponny i stallet som kan vägra gå ur sin box när det är vissa personer som ska ta ut den medan den med andra personer snällt trippar iväg utan minsta tvekan. Så mitt förslag är att träna grundlydnad med hästen och ibland får man faktiskt vara lite hård så länge som man är snabb att berömma när hästen gör rätt.

Jag håller med @tanten , hästar är smarta djur och ibland gör de saker bara för att de vet att de kommer undan med det. Många hästar vet mycket väl vem de kan bråka med och vem de måste sköta sig med. Vi har en ponny i stallet som kan vägra gå ur sin box när det är vissa personer som ska ta ut den medan den med andra personer snällt trippar iväg utan minsta tvekan. Så mitt förslag är att träna grundlydnad med hästen och ibland får man faktiskt vara lite hård så länge som man är snabb att berömma när hästen gör rätt.
Plus att om hästen nu varit hingst länge så kanske den är van att ledas med kedja.

Kanske kan det vara så enkelt att en kedja får den att sköta sig exemplariskt.

Grannens lilla proberhingst - en ponny - kan inte ledas utan kedja. Försöker man så får man leka drivankare bakom honom :D.

Hästen jag rider vill inte gärna lämna hagen själv. Han är kung i hagen och vill ha koll på sin flock. Har vi bara ridit med sällskap en period vill han inte lämna sin flock ensam. Han är sån som följer med snällt, för att sen kasta sig runt utåt från mig och sen bara trava iväg. Hamnar man bara lite bakom hans huvud så blir han för stark.
Honom leder jag alltid med grimskaft över mulen när vi ska in själva. Behöver ingen kedja, vanliga grimskaftet funkar lika bra. Jag har det så att min kraft blir att dra hans huvud åt mitt håll när han försöker vända sig iväg. Har jag bara huvudet där jag vill så sköter han sig. Nu behöver jag bara sätta grimskaftet så, då försöker han inte.

Jag skulle sätta på stigbett och träna massa lydnad i paddocken . Stanna när du stannar, gå när du går, etc etc. Alltså stigbett till o från hagen just för du ska ha större koll, självklart typ grimma i paddocken, där de gör mindre om han sliter sig.

@Aionee Om du menade mina inlägg om kedja och pisk så menade jag absolut inte att piska eller dra i kedjan, utan endast som ett nödstopp eftersom hästen drog iväg. Och varje gång den lyckas så blir det mer och mer satt i huvudet på den att ''drar jag lite mer så släpper hon'' du vet vad jag menar:)
Ang spö så har jag haft hand om en häst som var en liten djävul, men bara man hade ett spö med sig, du kunde lika gärna stoppa ner det i byxan alltså man behövde aldrig peta eller reta honom med det bara det fanns där. Det var ett varmblod, kanske något som satt i från travet jag vet inte. Men om Ts häst också sköter sig om bara ett spö finns med så varför inte använda det i början och sen lägga bort det.
Som det är nu är det en farlig situation.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar