Det låter som att ni försöker vinna över hästen med våld. Den väger minst 400kg mer än dig, hur tänker ni att det skulle gå?
Och piska, kedja och andra smärtrelaterade material är knappast okej.
Det ni skulle behöva göra är att träna lydnad, som tidigare sagt. En repgrimma är mer okej, den är skarp och ger eftergift snabbt. Men så länge man inte drar i den så är den snäll. Gå några steg, stanna, gå, stanna, backa, gå, stanna, backa osv. Tills hästen lyssnar utan att du tar i grimman. Du kan använda en pisk att
peta på bogen för att få hästen att förstå att den ska backa, men försök att inte ta i grimman mer än då du vill att den ska backa (och släpp genast så fort den tagit ett steg bakåt och beröm).
Vill hästen inte alls respektera att du ber den backa, så kan du flytta runt rumpan också. Gå i en cirkel emot flanken på hästen (ungefär virveln eller vad det heter precis innan bakbenet), och flytta runt så hästen flyttar sin rumpa i en cirkel runt dig. Även där slutar du helt flytta när hästen gör rätt. Genom att flytta runt hästen så får du den mer uppmärksam på vad du vill och genom att sluta flytta den berömmer du den och visar att den gör rätt.
Var uppmärksam på ditt kroppspråk. Var rak i ryggen, säker i din kroppshållning och när du flyttar så ska du inte krypa ihop, utan tänk stor, stark och självsäker. Hästar kommunicerar själv genom kroppspråk, så vi människor måste anpassa oss till det för att kommunicera med de. De kommer inte förstå ord på samma sätt, och sen är vi människor generellt dåliga på att uppmärksamma vårt kroppspråk så det är värt att alltid tänka på runt hästarna (ett litet sidospår sådär).
Jag har en buffel till häst, ett tag fick jag ta med en kedja ut på promenaderna när han var 4 år och kunde slita sig. Mest för att få det där att han skulle stanna upp när han drog iväg och bockade (alltså han blev så glad att han drog, bockade och slet sig). Vi tränade just med att gå, stanna, backa och gå igen. Det var för att "fånga upp" honom och avbryta det beteende som byggde upp till att han drog och bufflade sig förbi. Hästen ska också aldrig få gå framför människan med bogen, utan ska hålla sig snett bakom (detta för att du genast förlorar all kontroll och styrka så fort hästens bog passerar dig) och den ska vara uppmärksam när du stannar, går eller vänder. Du ska inte ens behöva ta i grimman mer än absolut nödfall.
Min häst lärde sig väldigt snabbt detta och enda gångerna jag behöver "fånga upp" honom nu är ifall han blir rädd och stressad, då är det effektivt att backa för att han ska landa på jorden igen. Nu är det som att gå ut med en hund, har så gott som alltid långt grimskaft och håller bara upp det ibland för att han inte ska snubbla över det. Synd bara att folk generellt är så dåliga på att lära hästen sån grundlydnad, det märks verkligen i kollektivstall.