Bråkig hingstunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
T

trojalotta

Jag har ett hingstföl som är född i mitten på april. Hur länge kan jag låta han och mamma gå i hop okastrerad. Jag vill kastrera så fort som möjlig när kan det ske? Har släppt ihop honom och mamman med en 10 årig b-ponny valack som brukar vara rätt tuff mot andra, men som springer undan för fölis som faktiskt "anfaller" ponnyn. Är det normalt? Mot människor är han bra. Ingen stegring eller springa kull. Lite nafsig bara... Ok det blev visst 3 frågor. Någon som har lust att dela med sig av sin erfarenhet?

Sv: Bråkig hingstunge

jag komme rlåta min kille gå ihop med dom andra så länge det går. Förhoppningsvis går det över vintern sen sk han på unghäst bete och sedan kommer jag kastrera honom efter det om han inte blir för odräglig nu i vinter för då ryker bollarna direkt ;) det kan vara så att bebbe vill lika å att ponnyn bara tycker han e jobbig å därför drar sin kos.. man vet ju aldrig. min kille e ju lite busig med å de rang höga stoet typ ba NÄÄ nu kommer han igen å så går honåt ett annat håll =) vilket hon aldrig gör för någon annan

Hingstföl är som små grabbar. Har dom fått gått själva hela sommaren med bara sin mamma blir dom lite av ADH barn, hyperaktiva. Det är så viktigt att hingstföl får leka med andra hingstföl, dom leker, mäter sin styrka emot varandra osv. Det tillhör det sociala träningen.
Jag hade denna vintern som var 4 st hingstföl, tillsammans med ett äldre avels sto, och det hon lade ner i fråga om uppfostran är idag obetalbar.
Fråga dig om i omgivningen där du bor och gå ihop några stycken med hingstföl, så att dom får gå ihop i vinter, för att leka och mäta sin styrka emot varandra.

Jo han har gått ihopp med ett till föl (sto) och 3 andra ston.

Jag har ingen annan stans att göra av honom. Så åter till mina frågor som jag ställde från början:confused:

Kan du inte upplåta en plats åt ett annat hingstföl eller skicka iväg din på en lösdrift? Okastrerad eller ej så behöver de sällskap av jämnåriga lekkamrater.

Min gick inte kastrera förrän i mars då han var ungefär tio månader gammal. Men då hade bara ena testikeln ramlat ned, så jag fick köra honom till klinik för att operera (som ut var ramlade den saknade kulan ner när de sövde, så de behövde aldrig öppna buken och försöka rota efter den). Hade inga vettiga möjligheter att hålla en hingst.

Han gick med resten av flocken fram till vårkanten då han började visa hingstfasoner (innan dess var han inte särskilt intresserade av stona som ston). Han var heller inte bråkig mot någon av de andra hästarna och aldrig aggresiv, så jag hade ju ett lättare val.

Vet inte om jag svarade på någon fråga egentligen? Men kastrering kan ju i alla fall normalt inte ske förrän testiklarna ramlat ned i pungen, och det kan de väl knappast ha gjort redan nu om din fölunge är född i år? Utifrån andra perspektiv än när det rent fysiskt är möjligt så finns det många åsikter. Vissa förespråkar sen kastrering i hopp om att hästen ska utveckla mer muskelmassa och utstrålning om den får gå som hingst ett par år, andra tycker att det inte spelar någon roll utvecklingsmässigt när man knipsar utan tycker man ska göra det så tidigt som möjligt för att förenkla hanteringen...

Liknande trådar

Hästhantering Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter. I lördags släpptes...
Svar
19
· Visningar
2 609
Senast: REIN
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 296
Senast: Yrja
·
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka