bråkig häst?

M

mellie85

nu har jag ridit den hära hästen i snart 2 år och han har haft sina upp och nergångar eftersom han har vart unghäst (han är 6 nu) men på sistone har han blivit jättejobbig i hoppningen och det visar sig främst på tävlingar.
på träning går han jättebra och vi hoppar banor på en meter utan problem men när vi kommer ut på tävling vill han inte ens hoppa 60 cm. :cry:
dem senaste veckorna har jag även känt att han har blivit väldigt stel i vänster varv. trodde först att det skulle gå över men det har det inte gjort, och nu har han även börjat slänga upp huvudet( mest i vänster varv) så att han har nockat mig några gånger( han har dock martingal) .
Jag skulle vilja ha tips och råd om vad det kan vara för något, sadel och träns tror jag inte det är...tränset har vanligt tränsbett(normatjockt) och det har han haft så länge jag ridit honom, sadeln är ny/(ridit med den 2 ggr bara) och dem hära olaterna hade han innan sadeln.

idag ska hans ägare hoppa honom och han är veterinär så jag hoppas han kan ge mej några svar.

blir även tacksam om ni har varit med om samma sak eller vet vad det här kan bero på.

Sv: bråkig häst?

Det är bara att kolla upp hästen innan du tävlar eller hoppar något mer.

Det kan ju vara vad som helst men jag hade kollat upp munnen, ryggen, böjt honom runt om för att se så benen är ok och även tagit blodprov. Fästingsjukdomar hos hästar är vanliga och ger ofta diffusa symtom, hältor som vandrar, stelhet och allmän
trötthet.
Tur att ägaren är veterinär, då kan du berätta för honom precis hur du har upplevt hästen och så hjälper han dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar