Bråkar i traven

U

ullis25

När jag skrittar inne i paddocken så kan min häst följa fyrkant spåret och göra runda svängar, och en volt blir ganska rund.. Men gör jag samma sak i trav då skjutar han ut bogen i vissa hörn och genar i andra, och försöker jag göra en volt blir den bara större och större. Han drar sig hela tiden mot grinden. Och begär jag trav på långsidan längst ifrån grinden och ska göra en volt där, då höjer han huvudet och rusar fram och är väldigt svår och svänga. Varför gör han så här?? Hur kan jag träna bort detta? Vet ju inte om det är bara jävulskap eller om han tycker det är jobbigt och vill komma därfirån. Han är inte mycket riden.

Sv: Bråkar i traven

Hej,

Om han inte är mycket riden så har han antagligen inte muskler för att hålla ihop kroppen i trav på volt utan skjuter ut bogen för att "komma undan". Det kan också vara så att du förböjer han inåt.

När du ställer din häst så ska den vara ställd i nacken, rak i halsen och böjd i bålen och du skall se lite av ögat och nosvingen. Flytta fram din ytterskänkel och tänk att du svänger din häst inåt för ytterskänkel för att få honom att komma in med bogen, ha hela tiden stabil kontakt på yttertygel. Angående genadet i hörnen så ställ ut koner i hörnen. Börja med ett större avstånd så du får svängrum för att sedan göra det trängre när han förstår. Gör en halvhalt innan varje hörn så att han är uppmärksam på dig. Funkar inte halvhalterna så gör en avsaktning till skritt och skritta genom hörnen. Ta kontakt med en tränare som kan hjälpa er igenom denna process.

Tuta och kör! :)

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Ridning Hej! Jag är medryttare till en islänning som är 7 år. Han är totalt ointresserad av paddocken. Han kan gå några steg i skritt men så...
2
Svar
24
· Visningar
1 889
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat