E

Elwis_86

När ska man sära på dom?

:confused:
Mina marsvins killar skriker väldigt mkt på varandra, när ska man sära på dom? När vet man att det inte kommer funka?

Tacksam för svar!

Sv: Bråk??

Om dom bråkar så fungerar dom väl inte tillsammans?
Jag har lärt mig att man inte bör ha marsvin/kanin-hannar tillsammans.
Men i vissa fall kan det ju fungera...

Okej, så jag ska sära på dom? Jag kan inte ha 2 burar, jag fåt absolut inte plats med det i mitt lilla rum. Och resten av huset är det en massa katter som säkert skulle vilja ha marsvinet..

Ska jag sälja ena då?

Ajdå... vilket dilemma...!

Jag är inte nån expert vad gällande marsvin, men kanske är omplacering av den ena ett bra alternativ på en lösning

Ja, jag har fastnat mer för ena ändå.. mest bara om han jag sparar blir ledsen av att va ensam?!

sära på dom fort.
Jag hade två honor en gång. slutade med att ena honan var död en morgon jag kom in. Om jag skulle ha ahft dom i rumemt under natten så skulle dom ha levt men .. jaa, skett är ju skett.

Okej, ska sätta ut annons på ena nu..har ju ingen mer bur...

Kan du inte bygga nått provisoriskt hemma?
Som du kan ha den ena i så länge, tills du hittar ett nytt hem?

Jo, ska försöka fixa det.. men tror ni den andra klarar sig ensam?

Hur vet du det?
När marsvin dör pga osämja är det ofta pga svält, törst eller möjligen att dom fått sår som har blivit infektion i som man inte behandlat.
Förövrigt är det inte ovanligt att marsvin dör av andra orsaker speciellt om man har köpt grossistdjur eller har köpt från folk som avlar på vad som helst.
Hade själv en som köpte 3 marsvin av mig då 3 av 4 dog knall fall och då inte vuxna och köpta från samma ställe. Denna vet jag avlade på allt möjligt och omöjligt.
Marsvin är så konstruerade rent kroppsligt att dom faktiskt tål bett på ett annat sätt än tex hamstrar och är mer skyddad på dom känsliga ställena.
Jag tror att din hona hade dött oavsätt vad du hade gjort.
Har aldrig hört ett enda fall där marsvin bitit ihjäl ett annat marsvin men däremot orsakat att den andra marsvinet inte fått nog med mat och/eller vatten. Möjligt att det kan finnas någon men jag har aldrig hört ett enda fall som sagt var och då är det endå många marsvinsmänniskor jag har träffat på.

Skriker mycket på varandra?
Oftast är det en som tjafsar och en som skriker eller så hackas det tänder av bara den. Tjuter gör stort sätt bara den som känner sig i underläge.
Min första fråga är hur gamla dom är?

Stollan skrev:
Hur vet du det?
När marsvin dör pga osämja är det ofta pga svält, törst eller möjligen att dom fått sår som har blivit infektion i som man inte behandlat.
Förövrigt är det inte ovanligt att marsvin dör av andra orsaker speciellt om man har köpt grossistdjur eller har köpt från folk som avlar på vad som helst.
Hade själv en som köpte 3 marsvin av mig då 3 av 4 dog knall fall och då inte vuxna och köpta från samma ställe. Denna vet jag avlade på allt möjligt och omöjligt.
Marsvin är så konstruerade rent kroppsligt att dom faktiskt tål bett på ett annat sätt än tex hamstrar och är mer skyddad på dom känsliga ställena.
Jag tror att din hona hade dött oavsätt vad du hade gjort.
Har aldrig hört ett enda fall där marsvin bitit ihjäl ett annat marsvin men däremot orsakat att den andra marsvinet inte fått nog med mat och/eller vatten. Möjligt att det kan finnas någon men jag har aldrig hört ett enda fall som sagt var och då är det endå många marsvinsmänniskor jag har träffat på.

jag vet att hon dog p.g.a bråk, för om en hon skulle ha dött av svält så skulle knappast båda mina hamstrar då vara blodiga, buren blodig och den ena hamstern skadad o den andra död.
och ja; de hade två matskålar. hade två vattenskålar. dom åt ur varsin .. och drack ur varsin skål. om du ej tror det så såg min kompis familj även allt det blodiga iom att dom tog hand om hamsterna samma dag för vi skulle iväg.

Det är marsvin som diskuteras inte hamster.
Det är två skilda saker då hamstrar biter ihjäl varandra medans marsvin inte gör så.

Dom är födda i november 2004. Den ena hoppar som en tok när den andra börjar skirka.. så kuttrar han som skriker och står o vaggar...

Två tonåringar då med andra ord.
Då förstår jag att dom tjafsar. Jag rekommenderar inte att ha två hannar som växer upp tillsammans för det skapar ofta onödiga problem. Marsvinshannar behöver styras upp än mer än honor av en äldre när dom går igenom tonårsfasen för att kunna hållas som trevliga burkompisar. Sedan tycker jag i största allmänhet att marsvin blir trevligare när dom är mixade i olika åldersspann. En äldre som är minst 1 år med en yngre tycker jag är en trevlig mix om man också vill ha ett ungt djur som brukar falla ut väl även hos hannar om den äldre är rätt fostrad av andra marsvin från början.
Så när dom tjafsar så är frågan hur ofta och hur länge. Blir där bitmärken, lugnar dom ner sig när det blir mat osv. Håller dom på under nattetid (detta beror på hur länge du fixar att hålla ut för att se om det rätar upp sig).
Har det bara hållt på i någon dag eller två är det inte säkert att där är problem egentligen utan bara hormoner som har rustat på eller att den andre testar den dominantes ställning. Det kan vara ett himla tjutande på mina flickor när dom blir runt en 2-3 månader då dom kommer in i tonåren och dom äldre ser till att dom yngre inte "mopsar" upp sig.
Är där många bitsår (några få och att där inte tillkommer nya varje dag får vi som ägare ibland stå ut med) så bör dom säras på.
I det läget skulle jag nog ha sålt den mest dominanta och behållt den pipiga och köpt in en äldre lämplig marsvinshanne som inte är hormonstint och som bott med andra hannar förr. Annars skulle jag nog behållt den mest dominante och låtit honom få bli runt 8 månader/1 år och sedan skaffat en bebismarsvin (en 5-6 veckor och inte den mest dominanta i kullen) som sällskap åt honom.
Den dominante kommer att klara sig då det oftast är dom brukar ha rätt starkt psyke men kommer säkert att bli gladare när han väl får en kompis. Bara det att ge honom en annan nu när han är i tonåren är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör. Själv vet jag ju vad jag skulle leta efter för att ge honom lämpligt sällskap men det är lite svårt för dig att se sådant som inte är van. Jag har haft hannar som jag kunnat stoppa in till vilken hanne som helst. Dom har fredat sig mot påhopp men utan att uppmana till slagsmål samtidigt som dom ignorerar försök till tjafs så långt det går. Dom är speciella och det krävs lite kunskap om marsvin för att hitta en sådan hanne och då kunskap främst hos dom som säljer marsvinet för det är ju dom som skall avgöra vad för personlighet deras hanne har.

Så börja med att fundera på mina frågor och svara på dom så skall vi se vad som är nödvändigt att göra.

Okej, då förstår jag.
Jag gillar den som inte är ranghög så mkt, så han vill jag inte göra mig av med. Dom tjuter på nätterna med, men inte hela tiden utan mest om den svarta kommer för nära den röda eller nått.
Sen när den röda kurrar och säger till att här ligger jag typ.. så hoppar den svarta och skriker. Dom har inga bitmärken, men ibland så låter det som om dom huggermot varann.

Okej, har satt ut annons på den som är högst i rang nu iaf. men det verkar vara svårt att bli av med dom.

Tror du den svarta klarar sig med mig ensam? Om jag ger honom mkt kärlek?

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 407
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden