Bråk i stallet, hur ska jag göra?

M

Midnattssol

Jag har ett riktigt svårt dilemma här..

Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag har stått där i lite drygt två år nu. Tyvärr så är hon som äger stallet lite speciell... Har haft några trådar här förut om hennes lite udda idéer. Till exempel fick jag inte ha bakskor på min häst under det första året, eftersom hon var rädd för sparkskador (Hennes går barfota, och från början försökte hon övertala mig att pröva att ha min häst barfota också eftersom det enligt henne var mycket bättre för hästarna. Finns inte på kartan sa jag! När jag förklarade att jag haft honom barfota en vecka förut, dock inte med flit, och han till slut vägrade lämna boxen för han var så ömfotad så trodde hon inte på mig.) Detta resulterade ju i att jag inte kunde rida min ömfotade häst som jag ville, samt i att hans redan dåliga hovar slets och förstördes ännu mer.

Först var jag ensam inackordering, men efter ungefär ett år kom det en till tjej. Vi två kom jättebra överens, och hjälptes åt med varandras hästar, bl a så ville vi gärna ha våra hästar ute lite längre på kvällen än vad stallägaren ville ha sina, så vi turades om att ta in dem. Det var också hon som hjälpte mig att övertala stallägaren om att jag bara måste få sätta på min häst bakskor. I våras flyttade dock den här tjejen för hon och stallägaren kom inte riktigt överens. Till exempel så ville stallägaren ha stängt i hela stallet under vintern, så inte värmen försvann. Men eftersom den ventilationen vi hade i stallet då inte riktigt fungerade som den skulle så blev det otroligt dålig luft i stallet, och det blev fuktigt så det bildades mögel i taket och i fönsterkarmarna (stallet är sanerat nu och har ett nytt ventilationssystem). När min stallkamrat då försökte få tillstånd att iaf ställa fönstret i hennes hästs box på glänt (ca 3 cm) så gillades inte det och sedan fortsatte det med en massa diskussioner emellan dem. Jag är tyvärr väldigt konflikträdd och knyter hellre handen i fickan än startar ett bråk.

Stallägaren lägger sig alltid i allting och så fort man gör någonting annorlunda med sin häst så är hon där och frågar varför och ger en lång lektion om varför man bör göra på något annat sätt.

Jag kan inte ta upp allting som har hänt, men nu har det hela iaf kulminerat i ett större bråk. Som jag skrev i en tråd på hästvård så har hennes två hästar nu blivit sjuka, den ena med vad som troligtvis är kronisk bronkit, och eftersom hon tycker att det drar mer i den hästens box (pga den nya ventilationen) så vill hon byta box med mig eftersom hon anser att min häst är tåligare än hennes. När jag ställde mig tveksam till detta, inte eftersom jag egentligen tror att det skulle vara någon större fara för min häst att stå där, utan mest bara för jag inte gillade hennes argument, så blev hon mycket upprörd och ringde till sist upp mig i söndags och skrek och grät och var riktigt oförskämd.

Jag tror helt ärligt inte att hon mår särskilt bra. Härom veckan hade hon skällt ut sina andra två inackorderingar, samt sin medryttare, som alla är jättegulliga, 14-åriga tjejer, för att de frågade om de kunde få en lite senare tid på en ridkurs stallägaren anordnat. Hon hade skällt på dem så mycket att de ringt sina mammor och bett dem komma och hämta dem, eftersom de inte vågade vara kvar.. De pratade dock ut sedan och är sams nu. Men det är så hon gör, stallägaren. Först går hon på som en ångvält, sedan tar hon tillbaka allt och ber om ursäkt och är himla inställsam. Det är som att åka berg-och-dalbana med hennes humör!

Så nu funderar jag allvarligt på att byta stall! Det ligger lite längre bort, har lite sämre ridvägar och det blir lite mer arbete, samt att det i längden kommer kosta lite mer pengar, men jag vet inte om jag orkar med det här tjafset längre. I det andra stallet vet jag att jag kommer trivas med ägaren (en av mina bästa vänner:D) och hästarna. Eller ska jag gå med på att byta box och bli sams med henne (för den här gången:grin:) och stå kvar i ett annars perfekt stall?
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Jag tycker du ska byta :) Skulle aldrig orka med det där humöret!
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

För min del hade valet varit lätt. Flyttat utan att tveka. För mig är stallet där jag kan få lugn och ro och där vill jag slippa tjafset.
Hade aldrig tagit att stallägaren behandlade mig så, visst hennes stall men då är ju mitt val oxå lätt.
Vet du att du funkar och kan ha häst hos din bästa kompis så tycker jag verkligen du ska tänka över detta och flytta. Ibland kan saker vara värda att vara lite mer fattig för.
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Hade nog flyttat redan vid kravet om att hästen skulle vara barfota :)

Tycker nog att du ska flytta, om hon har hållt på så där i flera års tid så lär det ju inte bli bättre!
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Jag kan för min del inte förstå att du stått kvar så länge som du gjort. Jag hade dragit fort som fan om en stallägare ställt krav på hur min häst ska vara skodd.
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Om du väldigt gärna vill stå kvar så skulle du ju kunna göra det, men efter att du gått med på boxbyte, vad får du gå med på härnäst? Hur mycket mer humörsvängningar, hur många fler krav osv? Hon har ställt helt orimliga krav, jag hade flyttat för låång tid sedan.

Så flytta du! Det ska vara kul att komma till sin häst, inte jobbigt.

Hoppas allt går väl :)
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Som du säger så verkar hon inte må speciellt bra. På beskrivningen låter hon lite som min förra chef: Alla anställda vet om att det troligtvis kommer att sluta med att man blir uppsagd vid ett gräl, eller att man själv inte står ut längre efter ett sådant. Häftiga humörsvängningar, gå på som en ångvält och sen ångra allt... Du ska inte behöva ha det så. För handen på hjärtat, visst kommer det säkert att sluta med ett nytt bråk, förr eller senare? Flytta innan du nått dit att du inte står ut längre, och spara dig själv en massa energi som du garanterat får lägga på henne i framtiden annars!
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Håller med de övriga; flytta!

Om inte för din skull, så för din hästs. Det är inte bara vi människor som påverkas när det är ständiga utbrott och det visas dåligt humör i stallet. Mina pållar ger tydliga signaler på att de inte mår bra när det är turbulent runt omkring!
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Säger som de andra. Flytta. Både för din och hästens skull.

Jag tar gärna emot råd av min stallägare eftersom hon är väldigt duktig och har hästar som yrke, men aldrig att hon skulle få BESTÄMMA över mina pållar. Jag kan iofs inte ens tänka mig att hon skulle försöka.

Hon är av åsikten att hon gärna hjälper om jag behöver hjälp men det är ju mina hästar och jag känner dem bäst. Så jag råder dig att leta dig vidare, man ska må bra i stallet. Det ska vara roligt och positivt. :)
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Tack för alla era svar:bow:!

Innerst inne har jag nog redan bestämt mig för att flytta, men det känns ändå bra att få andras synpunkter:) och nu har jag fått samma svar från så många, även av personer runtomkring mig, så nu är jag ännu mer övertygad om att jag gör rätt!

Varför jag inte flyttat tidigare, tja det undrar egentligen jag också.. Många är kvällarna som jag kommit hem från stallet och tänkt "Nu flyttar jag, jag orkar inte en dag till!". Men sedan kommer hon med sina ursäkter och ber om förlåt och lovar ändring och då tänker man att det kanske inte är så farligt iaf. Men det här är det värsta bråket vi haft och jag tror inte att vi kommer kunna få en bra relation igen.

Men då till nästa fråga..

Vi har inget skriftligt kontrakt (dumma dumma mig), eftersom hon är en gammal barndomsvän till en släkting så tänkte vi ju att hon borde vara reko, så vi gick med på det. (Jag vet, jag vet, jättedumt och man ska alltid skriva kontrakt osv osv) Men så pratade jag med min fd stallkamrat, hon som flyttade, igår och hon sa att stallägaren krävt 3 månaders uppsägningstid av henne, det hade de tydligen kommit överens om muntligt enligt stallägaren. Jag kan dock inte för mitt liv minnas att vi har sagt något om någon uppsägningstid. Men om hon nu kräver uppsägningstid av mig, kan jag då be att få stå kvar i den box jag har nu?
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Hon kan knappast kräva uppsägningstid av dig om det inte finns avtalat. Då är du fri att flytta närhelst du vill. Som jag ser det har du fördelen här, hon hade även kunnat kasta ut dig när hon fått för sig nåt när ni inte har kontrakt och då hade du legat risigt till, men nu när det är du som vill ge dig av ligger det till din fördel. (Jag hoppas dock att nån juridiskt kunnig perosn tar över här då mitt svar bygger på erfarenheter och vad jag läst mig till).

Jag säger som en tidigare skribent: Även om du går med på hennes påhitt med boxbytet, vad kommer härnäst? Hade jag varit du hade jag flyttat för längesedan, det känns som att hon hela tiden flyttar ner tröskeln för vad som är ok att kräva och inte. Ger du med dig nu kommer garanterat nya krav, inte helt omöjligt att de bara blir tokigare och tokigare eftersom. Många personer sätter detta i system då de vill se hur mkt de kan bestämma över en annan person...:crazy:
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Flytta! jag skulle inte acceptera en sådan stallägare!
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Flytta, jag har lite liknande problem, fast det är mer besserwisser problem... Jag letar för fullt efter ett annat alternativ.
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Flytta! Jag har stått i ett sånt stall där stallägaren var helt galen. Jag orkade inte i längden. Tro mig både du och hästen kommer att må bättre sedan...
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Jag hade flyttat! Det låter ohållbart i längden att stå ut med sådant här tjafs. Lycka till.
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

jag hade vänt på klacken när hon hade åsikter om hur hästen din ska skos.

fast det är klart, en häst med bra hovar mår ju bäst att gå oskodd om den håller för det, det är bästa stötdämpning det.
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Jag skulle säga att jag vill flytta, och om det blir diskussion erbjuda mig 1 mån uppsägning. Står du kvar under den tiden - BYT INTE BOX!!!

Lycka till!
Lotta
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Skulle aldrig stått kvar i det stallet.Ang. uppsägelsetid så tror jag inte att hon kan göra ngt då inget kontrakt finns skrivet.
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

Jag hade flyttat!

Första stallet jag & syrran stod i med våra pållar var väldigt tjafsigt, hästarna fick inte komma ut i tid, ibland fick dom frukost klockan 11 :eek:
Det var bråk om att vi ville ha element i sadelkammaren för att inte lädret skulle bli förstört, stallägaren snodde mat från oss.
Vi fixade massor av saker i stallet själv, bland annat stoplade vi vår egen hage drog tråden själva och hade eget elaggregat.

Det slutade med att vi flyttade efter att stallägaren varit full i stallet :eek:
Vi hade heller inget kontrakt utan sa till när vi hittade stallplats och flyttade en eller två veckor senare.
Vi erbjöd henne snällt att köpa stolpen som vi betalt ur egen ficka men hon sa då att hon inte tänkte betala för ngt som vår pappa snott (han jobbar på fastighetsföretag som inte sysslar med att stolpa in hästhagar...)

Hon var riktigt jobbig dom första veckorna efter att vi flyttade och försökte kräva oss på massa pengar för bla en jättestor elräkning som inte fanns,hon ville hela tiden prata med vår pappa som eg inte hade något alls med saken att göra. Men det var bara att låta bli att svara på hennes sms.
Vi tog vårt pick och pack och hon fick inte en krona mer av oss även om hon kom på många konstiga saker att försöka kräva betalt för.
 
Sv: Bråk i stallet, hur ska jag göra?

om det skulle bli konflikter med uppsägningstid så finns det ju inga uppgifter om det med din eller föräldrarnas underskrift på - är det inte olagligt att ingå kontrakt med minderårig???
Kan du inte ställa krav tillbaka!
Sko hästen runt om och be henne göra det samma...
Ifrågasätt henne när hon gör något med sina-hon kanske tröttnar?

Snälla knyt inte handen i byxorna när du blir arg , sträck på dig, var modig och gå fram till henne och tala om för henne att hon inte har rätt att köra över dig och sparka på dig.

Kan inte hon respektera dig så kan ju inte du respektera henne heller...eller?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
803
Senast: Sassy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 429
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 807
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp