Bråk i gänget

Jamtland

Trådstartare
Vi har fyra stycken katter, dels gamla tanten "L" som blir 16 i år och så tre stycken kullsyskon "M", "T" och "C" som blir 12 i år.

De har bott tillsammans sedan de tre yngsta föddes och de har kommit hyfsat överens. Vi flyttade till det här huset sommaren -06 och de verkar alla trivas med var vi bor. Har ett rätt litet hus, två rum och kök och är två vuxna, två barn (5 och 7 år), två hundar och så de fyra katterna.

I somras satte vi in en kattlucka i tvättrummet, hade det på det tidigare stället vi bodde på och katterna ÄLSKAR att själva kunna gå ut och in som de vill.

Men, och här kommer problemet, gamla tanten L har under åren kommit att tycka mer och mer illa om C som är en ganska timid och skygg liten kisse och sen före jul har problemen eskalerat så pass att C inte får använda kattluckan. L har utsett bänken bredvid kattluckan som "sin" och därför kan inte C ta sig ut vilket gjort att hon börjat göra inne. Mindre trevligt först eftersom vi inte hade någon kattlåda... Numera har vi kattlåda och den får C tydligen använda för nu är det bara någon enstaka gång i veckan som hon gjort någon annanstans.

Vad GÖR man åt sådant här? Kan man göra något åt det?

Jenny
 
Sv: Bråk i gänget

Några förslag:

*Installera en till kattlucka på en annan plats
*Skaffa fler kattlådor, så att L aldrig kan lägga beslag på dem
*Flytta på bänken som L brukar ligga på
*Feliway brukar kunna få katter att komma lite bättre överens
 
Sv: Bråk i gänget

Min spontana tanke var; sätt in en kattlucka till på ett annat ställe. Hon kan inte vakta bägge samtidigt. Har den yngre problem med att ta sig in genom luckan oxå?
Då kan det vara knivigare.
 
Sv: Bråk i gänget

Tack för förslagen!:bow:

Några förslag:

*Installera en till kattlucka på en annan plats
*Skaffa fler kattlådor, så att L aldrig kan lägga beslag på dem
*Flytta på bänken som L brukar ligga på
*Feliway brukar kunna få katter att komma lite bättre överens

*Har tyvärr inte plats för fler kattluckor, har egentligen inte plats för den vi har...
*Jag vill inte HA fler kattlådor, nog äckligt med att ha en eftersom enda stället den kan stå på är i köket.:grin:
*Kan inte flytta på bänken, för det finns ingen annanstans den kan stå. (Ja, vi bor alldels för trångt egentligen.)
*Vad är Feliway? Var finns det och vad kostar det?
 
Sv: Bråk i gänget

Som jag skrev, vi får inte plats med fler luckor.
Och ja, de gånger C tar sig ut genom luckan får hon oftast vänta tills någon av oss går in genom ytterdörren för att ta sig in. Hon är så pass "säker" på att hon inte kommer att komma in att hon undviker att gå ut alls, speciellt nu när det emellanåt är så kallt.
 
Sv: Bråk i gänget

Men det går väl att installera en kattlucka i vilken ytterdörr som helst ? jag fattar inte hur det inte kan "få plats" den tar ju liksom ingen plats ?

Flera lådor måste ju också gå att klämma in ?
Hallen ? Toan ? Jag har en kattlåda på ena sidan om toaletten som är världens minsta utrymme, men kattlådan för plats.
 
Sv: Bråk i gänget

Vi hyr vårt hus så nej, det är inte så lätt att sätta in en till kattlucka. En till kattlåda är också besvärligt, glömde skriva att vi inte kan ha kattlådan någon annanstans än i köket för då rensar hundskrällena den fortare än vad jag hinner... #kräksmiley# ä
 
Sv: Bråk i gänget

Kattlåda med huv och lucka är hundsäker.

Om det nu är missämja mellan katterna så måste ni ha en låda per katt plus en extra. Samma gäller mat-och vattenskålar.
 
Sv: Bråk i gänget

Vill inte verka kinkig men kattlådan vi har är det lock och lucka på och har vi inte grinden till köket stängd rensar hundarna den...:d:crazy: Men så har vi en tänkande terrier och en energisk stövare så...:D

Har bara en matskål och det fungerar utan problem, alla får äta.

"Problemet" kommer dock att få någon slags lösning framöver då vi igår fick veta att vi kommer att flytta inom några månader och då kommer vi se till att skaffa större hus - flera möjligheter att hjälpa C att undvika L.
 
Sv: Bråk i gänget

Aha, ja det förklarar ju saken.

jag tror att försöka med Feliway verkar det enda rent praktiska alternativet. Förutom att flytta då'rå
 
Sv: Bråk i gänget

Det var ena fiffiga hundar du har :)

Googla på "bygga in kattlåda" så får du många förslag på hur man kan lösa problemet. Jag tycker det är viktigt att se till att djuren man har mår så bra som möjligt.
 
Sv: Bråk i gänget

Jag hade feliway i flera år, hjälpte inte ett dugg. När det gäller osämja bland katterna tvivlar jag på att det någonsin hjälper.

Att erbjuda flera matskålar, även om man tycker att "det ser bra ut", är en självklarhet om katterna är osams. Helst ska de stå på olika ställen också. Och ännu viktigare är flera lådor, det är det klassiska stället för revirkamper mellan katter. Det får man bara lösa om man vill ha harmoniska katter som kissar och bajsar där man vill att de ska göra det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp