brännässlor i hage

Jaxonmaxon

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, men men.

Jag har en del brännässlor i hagen, vad är bästa sättet att få bort dom?

Har hört folk he typ diesel på nässlor men det kändes ju inte riktigt aktuellt att he i hagen, eller jag menar i naturen;)
 
Sv: brännässlor i hage

slå dem med lie (eller trimmer/röjsåg) ett par gånger om året, så försvinner de efterhand
låt dem ligga kvar och torka i hagen så äter hästarna upp dem så snart de inte sticks längre...
 
Sv: brännässlor i hage

Nässlor trivs ju där det finns spillning, räknades förr som medicinalväxter, och som Ameo skriver äter hästarna gärna upp dem!

Innehåller massor av näring, säljs f ö som just tillskott för hästar, så slå dem och var glad över dem:)
 
Sv: brännässlor i hage

Delvis knapplån

Ett OBS angående brännässlor!
Om man har hästar som har haft, har eller är i riskzonen för att få fång så ska man absolut inte låta dem äta brännässlor. Det kan trigga igång ett fånganfall.
Till övriga hästar är det däremot ett bra tillskott :)
 
Sv: brännässlor i hage

kör över med gräsklipparen eller slå med lie, jag gör både ock vilket fungerar bra. hästarna mumsar upp det efteråt :p.
är bra träning också att gå med lie ^_^ och sen är det roligt när man fått in tekniken.
 
Sv: brännässlor i hage

Hm, enligt Sven Lindblom är det tvärtom???

Brännässlan är ett "universalläkemedel" och används:
- Som ett milt urindrivande medel mot ödem och ansamling av slaggprodukter.
- Som svagt blodsockersänkande och kan använda mot diabetes, fång och sommareksem.
- Mot infektioner främst i urinvägarna.
- Mot förgiftningar och då speciellt klo
 
Sv: brännässlor i hage

Sepass, jag visste iof att man kunde ge typ malda torkade brännässlor men trodde inte att det skulle locka om man bara slår och låter ligga...
Får prova helt enkelt.

Lite kl, det är verkligen mycket nässlor, två ställen där det är riktigt mkt och sen äre runt gamla tvättstugan som nog ska bli ytterligare en lösdrift, och på såna ställen äre ju lite klurigt att använda lie :-S äre bara bita i det sura å försöka rycka upp dom eller?
 
Sv: brännässlor i hage

Hittade det här urgamla inlägget av vår förra foderguru HH

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11123970&postcount=670

"Sen håller jag med Forest Autumn att det verkar tveksamt att ge en växt med stärkelse till en häst med fång. Värre är dock att nässlan stimulerar kroppens tillverkning av ett ämne som kallas gelatinase B eller MMP-9. Detta ämne anses av de ledande fångforskarna vara inblandat i att lossa hovbenet från sin fästapparat. Så vid fång är nässlor direkt olämpligt. HH"
 
Sv: brännässlor i hage

Sepass, jag visste iof att man kunde ge typ malda torkade brännässlor men trodde inte att det skulle locka om man bara slår och låter ligga...
Får prova helt enkelt.

Lite kl, det är verkligen mycket nässlor, två ställen där det är riktigt mkt och sen äre runt gamla tvättstugan som nog ska bli ytterligare en lösdrift, och på såna ställen äre ju lite klurigt att använda lie :-S äre bara bita i det sura å försöka rycka upp dom eller?

Har du ingen trimmer eller röjsåg?
De funkar ju fin fint till ändamålet...
 
Sv: brännässlor i hage

ahhh haha, det hade jag ju förträngt, gjorde ett halvers försök i somras, dock insåg jag att man ska inte ha shorts så jag gav upp haha :D
 
Sv: brännässlor i hage

Jag kör över med åkgräsklipparen på de ställena det går, tar man de innan de är en meter höga så går det finfint ^_^. Men grova långbyxor är bäst att på sig när man rör sig runt nällor :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 676
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 146
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp