Bra zinktillskott gärna med lite selen

Skulle gärna få svar ang min fråga, som det nu ser ut krävs alltså 3:1 zink koppar samt selen. Är bredd att skicka efter det från omnämn sida men behöver då veta om doserings mått skickas med eller är det något jag själv ombesörjer?
 
Skulle gärna få svar ang min fråga, som det nu ser ut krävs alltså 3:1 zink koppar samt selen. Är bredd att skicka efter det från omnämn sida men behöver då veta om doserings mått skickas med eller är det något jag själv ombesörjer?
Var det någon som skulle kolla om det fanns något kvar?
 
Om du hade ngt du ville bli av med. Har du använt? Blev det rimligt o väga? Jag har ju ingen analys ännu (har nyss börjat mata dessutom :rofl: ) så ger bara halv dos årstidsmineral.

Har massvis kvar. Inte börjat på nya partiet hösilage än så jag vet inte vad jag kommer att behöva. Mina får oxå halv dos av årstidsvarianten tillsvidare.
 
Skulle gärna få svar ang min fråga, som det nu ser ut krävs alltså 3:1 zink koppar samt selen. Är bredd att skicka efter det från omnämn sida men behöver då veta om doserings mått skickas med eller är det något jag själv ombesörjer?

När jag har köpt från Forage Plus har det inte varit något mått med. Inte heller när jag beställer från Podkowa. Men det verkar som andra här ovanför fått med mått till selenjästen.
Själv har jag köpt en liten våg där jag väger upp mina mineraler. Den kostade 99kr och det finns ju gott om olika billiga vågar som mäter i milligram. Jag brukar väga upp mineraler i små muggar för en vecka åt gången så slipper jag stå varje dag.
 
När jag har köpt från Forage Plus har det inte varit något mått med. Inte heller när jag beställer från Podkowa. Men det verkar som andra här ovanför fått med mått till selenjästen.
Själv har jag köpt en liten våg där jag väger upp mina mineraler. Den kostade 99kr och det finns ju gott om olika billiga vågar som mäter i milligram. Jag brukar väga upp mineraler i små muggar för en vecka åt gången så slipper jag stå varje dag.

Det var jag! Vill minnas jag fått mått med till mineralerna också men bli lite osäker nu. Har också en liten våg som väger på .0 gram jag hade till ledtillskotten när min häst var sjuk. Gjorde också små burkar för 14 dagar i taget. Hade dock hoppats på att ev balansering med Zn o Cu hade kunnat hittas ett typ kryddmått eller liknande till men har just nu inget hum om mängder. Hur mkt väger du av varje? Minns jag hade 10 resp 7.5 g av ledtillskotten. Hade nog typ varit överförbart till mått utan för stor felmarginal jämfört med resten av felmarginalerna.

Övriga grejer väger jag på en våg som väger 0. gram o matchar med lämpligt mått för att slippa väga varje dag. Funkar ju för större grejer som tur är :D
 
Det var jag! Vill minnas jag fått mått med till mineralerna också men bli lite osäker nu. Har också en liten våg som väger på .0 gram jag hade till ledtillskotten när min häst var sjuk. Gjorde också små burkar för 14 dagar i taget. Hade dock hoppats på att ev balansering med Zn o Cu hade kunnat hittas ett typ kryddmått eller liknande till men har just nu inget hum om mängder. Hur mkt väger du av varje? Minns jag hade 10 resp 7.5 g av ledtillskotten. Hade nog typ varit överförbart till mått utan för stor felmarginal jämfört med resten av felmarginalerna.

Övriga grejer väger jag på en våg som väger 0. gram o matchar med lämpligt mått för att slippa väga varje dag. Funkar ju för större grejer som tur är :D

Just nu ger jag 3,3g zink(zink proteinat 15%) vilket motsvarar 500 mg zink, 1.1g koppar vilket motsvarar 168g koppar och 0,5 g selenjäst. Hur mycket jag ger beror ju på vad som krävs för att balansera mineralerna. Snart kommer jag att behöva dubbla mängden när jag byter hö till ett med mycket mangan.

Sedan gäller det ju också att läsa på förpackningen hur mycket mg produkten innehåller per kg. Jag har ibland fått olika selenjäst, tex. en som innehöll 1000mg selen per kg och nästa gång 2000mg selen per kg.

I vart fall tycker jag själv att det är värt frakten. Den selenjäst som jag köpte för 128kr har snart räckt i två år.
 
Just nu ger jag 3,3g zink(zink proteinat 15%) vilket motsvarar 500 mg zink, 1.1g koppar vilket motsvarar 168g koppar och 0,5 g selenjäst. Hur mycket jag ger beror ju på vad som krävs för att balansera mineralerna. Snart kommer jag att behöva dubbla mängden när jag byter hö till ett med mycket mangan.

Sedan gäller det ju också att läsa på förpackningen hur mycket mg produkten innehåller per kg. Jag har ibland fått olika selenjäst, tex. en som innehöll 1000mg selen per kg och nästa gång 2000mg selen per kg.

I vart fall tycker jag själv att det är värt frakten. Den selenjäst som jag köpte för 128kr har snart räckt i två år.

Ja det förstår jag, har bara inte räknat själv så har noll hum om mängderna :) Lite väl lite att mäta alltså, jobbigt. Får se om det är värt besväret i förhållande till hur kvoterna blir när jag får min analys helt enkelt :)
 
Alltså våg finns, det är inget problem. Däremot uppstod frågan, zink kontra koppar. Bör jag hålla 3:1 här.
 
Alltså våg finns, det är inget problem. Däremot uppstod frågan, zink kontra koppar. Bör jag hålla 3:1 här.

Typ iaf? Jag är inte alls aspetig men vill täcka behoven o hyfsa kvoterna ffa i förhållande till dominerande Fe eller Mn.

Blir nyfiken på hur du kom fram till att du bara behövde tillsätta Zn o Se? Tog du inte hänsyn till kvoten mellan Cu o Zn då menar du? Har nog glömt fråga, jag har aldrig sett ett grovfoder med mkt Cu o inte sällan foder med tydligt mer/mkt Cu :)
 
Det var jag! Vill minnas jag fått mått med till mineralerna också men bli lite osäker nu. Har också en liten våg som väger på .0 gram jag hade till ledtillskotten när min häst var sjuk. Gjorde också små burkar för 14 dagar i taget. Hade dock hoppats på att ev balansering med Zn o Cu hade kunnat hittas ett typ kryddmått eller liknande till men har just nu inget hum om mängder. Hur mkt väger du av varje? Minns jag hade 10 resp 7.5 g av ledtillskotten. Hade nog typ varit överförbart till mått utan för stor felmarginal jämfört med resten av felmarginalerna.

Övriga grejer väger jag på en våg som väger 0. gram o matchar med lämpligt mått för att slippa väga varje dag. Funkar ju för större grejer som tur är :D

Jag fick med mått när jag köpte läsa mineraler från FP.
 
I början blandade jag också exakta dagsransoner och med ett tiotal tillskott varje dag tog det en massa tid. Sen blev jag lat så nu blandar jag ihop större laddningar av de flesta tillskotten. De som känns viktigast att det blir exakt rätt dagsdos väger jag fortfarande separat.

Här är ett exempel. Säg att hästen ska äta 3g zink (proteinat) och 1g koppar (proteinat) per dag. För att få större volym lägger vi till 16g salt per dag. Vi gör en blandning för 10 dagar. Väg upp 30g zink, 10g koppar och 160g salt och blanda ihop ordentligt. Sen ger vi hästen 20g av blandningen per dag i tio dagar.

Är man ännu latare tar man reda på hur många gram ett lämpligt mått rymmer och fyller ut dagsransonen med salt så att det bara är att ta ett mått per dag. Kom ihåg att röra om i blandningen ibland om dagsransonerna inte delas upp direkt.
 
Knåpar nu ihop zink med koppar, så selen är inte ett stort problem då. Tack
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag har tagit det jobbiga beslutet att lämna ut min häst på foder fram till hösten då jag inte får ihop mitt hästliv så som jag vill...
Svar
9
· Visningar
1 895
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 307
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp