Bra zinktillskott gärna med lite selen

Boj

Trådstartare
Ja hur knåpar man ihop det? Har ju förstått att man kan knåpa ihop själv, men hur gör man. Vi har nu ett grovfoder som är minst sagt exemplariskt, mineraler står även på rätt god fot med foderstat. Vad som krävs är zink och selen, försöker finna en relativt enkel lösning här med inte allt för många burkar.
 
Jag har en vallak med zinkunderskott. Blev rekommenderad Hestaplus Zink, som ger mest zink.
30.000 mg/kg, selen ligger på 0,6 mg/kg. Stor skillnad syntes på blodprover redan efter 4 veckor.
 
Ja hur knåpar man ihop det? Har ju förstått att man kan knåpa ihop själv, men hur gör man. Vi har nu ett grovfoder som är minst sagt exemplariskt, mineraler står även på rätt god fot med foderstat. Vad som krävs är zink och selen, försöker finna en relativt enkel lösning här med inte allt för många burkar.
Jag köpte Zink och Selen från Forage plus i England, dyr frakt...
 
Om man ska jämföra priser kan man inte jämföra äpplen och päron. Hestaplus Zink innehåller 30 000 mg zink per kilo. Zinktillskottet från ForagePlus innehåller 15% zink, dvs. 1 kg innehåller 150 000 mg zink, 5 gånger mer än Hestaplus Zink.

Nu innehåller dock Hestaplus Zink mycket annat än zink, t.ex. följande mineraler:

Kalcium 0,20 %
Fosfor 0,55 %
Magnesium 0,20 %
Natrium 0,15 %
Kobolt 50,0 mg
Mangan 90 mg
Järn 60 mg
Koppar 60 mg
Selen 0,6 mg
Jod 0,6 mg

dessutom innehåller produkten vitaminer, protein och energi.

Har man ett “grovfoder som är minst sagt exemplariskt, mineraler står även på rätt god fot med foderstat” kanske man inte vill ha övriga mineraler. Ca:P-kvoten är t.ex. invers, dvs. produkten innehåller mer fosfor än kalcium.
 
Och jag som tycker att frakten från Forage Plus är billig...
Dessutom räcker väl ett kilo zink därifrån längre än ett kilo av Hestaplus zink?
Samt att jag alltid är skeptisk till produkter från st. Hippolyt.
Jag hade valt zink från England eller Polen.
 
Jag har en vallak med zinkunderskott. Blev rekommenderad Hestaplus Zink, som ger mest zink.
30.000 mg/kg, selen ligger på 0,6 mg/kg. Stor skillnad syntes på blodprover redan efter 4 veckor.

Jag vill varna för att bara ge hästen tillskott av zink. Svenskt grovfoder innehåller väldigt lite koppar. Medelvärdet för svenskt timotejhö är 5 mg/kg ts enligt SLU. En häst som väger 500 kg och endast får 7,5 kg ts (ca. 9 kg) grovfoder får 37,5 mg koppar. Hästens minimibehov av koppar är 100 mg/dag (underhållsbehov). Det saknas således 62,5 mg koppar i foderstaten varje dag!

Zink och koppar konkurrerar med varandra om att tas upp i kroppen. Ger man mycket zink som tillskott kommer zinket att tränga undan kopparn i tarmen vilket leder till att ännu mindre koppar tas upp i kroppen. Resultatet blir akut kopparbrist. Man ska därför alltid ge både zink och koppar i förhållandet 3:1, dvs. 3 gånger så mycket zink som koppar. Helst ska man dock göra en riktig foderstatsberäkning och balansera mineralerna och inte ge mineraler på måfå.
 
Vi har upptäckt zinkunderskott via blodprov, eftersom han blev trött och lite sliten, provade med B-vitamin eftersom det var pälssättar-säsong, det hjälpte inte så fick vi gå vidare. Koppar saknas inte, och med tillförsel av Hestaplus Zink blir förhållandet 3:1. Efter en noggran genomgång av hans foderstat har vi också tillfört mineraler med stor biotillgänglighet.
 
Jag menar hur du mäter mängden du ska ge till hästen? Väger? Mått?
:D:o Det är samma halt som i Zink från Polen, som jag köpte från förr, och har mina gamla beräkningar från @spaderÄss excel så jag ger samma mängd som innan. Ska se om jag hittar uträkningarna någonstans :) (Jag ger även koppar)
 
Om man ska jämföra priser kan man inte jämföra äpplen och päron. Hestaplus Zink innehåller 30 000 mg zink per kilo. Zinktillskottet från ForagePlus innehåller 15% zink, dvs. 1 kg innehåller 150 000 mg zink, 5 gånger mer än Hestaplus Zink.

Nu innehåller dock Hestaplus Zink mycket annat än zink, t.ex. följande mineraler:

Kalcium 0,20 %
Fosfor 0,55 %
Magnesium 0,20 %
Natrium 0,15 %
Kobolt 50,0 mg
Mangan 90 mg
Järn 60 mg
Koppar 60 mg
Selen 0,6 mg
Jod 0,6 mg

dessutom innehåller produkten vitaminer, protein och energi.

Har man ett “grovfoder som är minst sagt exemplariskt, mineraler står även på rätt god fot med foderstat” kanske man inte vill ha övriga mineraler. Ca:P-kvoten är t.ex. invers, dvs. produkten innehåller mer fosfor än kalcium.
Nä jag vill bara åt zink och selen. Det är det enda behovet som finns, så vad väljer man liksom? Bör jag kalkylera även med extra koppar?
 
Nä jag vill bara åt zink och selen. Det är det enda behovet som finns, så vad väljer man liksom? Bör jag kalkylera även med extra koppar?

Jag ska kolla mitt förråd, kan ha både zink och koppar "över" efter att ha bytt till färdigblandat.
 
Selen tycker jag är smidigt att handla löst som selenjäst. 1 ml (mått medföljer) ger 1.5 mg Se. Anpassar antalet dagar jag ger i veckan så behoven över en vecka blir lagom fyllda. Köper 0.5 kg tror jag det var (FP).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag har tagit det jobbiga beslutet att lämna ut min häst på foder fram till hösten då jag inte får ihop mitt hästliv så som jag vill...
Svar
9
· Visningar
1 895
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 307
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp