bra träningsupplägg för 5-åring?

N

Naggur

Någon som har ett bra upplägg för tävlingsträning av en 5-årig femgångsvalack? (tränar inte passen) hur många dagars vila? hur många dagar på volten, hoppa, skogen osv...
Red in honom i augusti 05.
Är det viktigt att ha bestämda dagar för vissa saker? vad jag menar med det är tex. att han alltid ska vila på måndagar, busa i skogen på tisdagar, hoppa på onsdagar å träna dressyr på torsdagar osv? eller gör det något om dagarna skiftar? Jag vill ju inte att han ska tycka att det är tråkigt så om jag känner att han inte alls är på hummör för att snirkla runt på volten brukar jag rida ut istället och så. ja kom med förslag=)

Sv: bra träningsupplägg för 5-åring?

jag tycker man ska se mycket till individen. Jag har en 5 åring som reds in september 05 . Han har lite brist på viljan just nu därför rider jag korta intensiva pass cirka 20 min i ganska högt tempo för att inte tråka ut honom. Rider honom ungefär 3-4 dagar i veckan jobbar med markarbete 1 gång i veckan. Försöker rida allt dressyrarbete ute i naturen för att göra det lite roligare för honom.

Naggur skrev:
Någon som har ett bra upplägg för tävlingsträning av en 5-årig femgångsvalack? (tränar inte passen) hur många dagars vila? hur många dagar på volten, hoppa, skogen osv...
Red in honom i augusti 05.
Är det viktigt att ha bestämda dagar för vissa saker? vad jag menar med det är tex. att han alltid ska vila på måndagar, busa i skogen på tisdagar, hoppa på onsdagar å träna dressyr på torsdagar osv? eller gör det något om dagarna skiftar? Jag vill ju inte att han ska tycka att det är tråkigt så om jag känner att han inte alls är på hummör för att snirkla runt på volten brukar jag rida ut istället och så. ja kom med förslag=)

et jag kan ge ett STORT råd till är att inte träna passen alls som du sa att du inte gjorde. Du måste få rätt på alla andra gångarter innan du börjar med passen... ;)

japp japp jag vet=)
Kommer tävla han i fyrgång länge länge innan jag ger mig på passen=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 377
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar